فرهنگ و هنر

زور چه کسي در ماجراي «پايتخت 4» مي‌چربد؟!

بانی فیلم آنلاین: مجموعه تلويزيوني «پايتخت 3» به عنوان يکي از معدود برنامه‌هاي نوروزي 1393 که اقبال عمومي گسترده‌اي را در پي داشت و نظر مردم ايران را به خود جلب کرده بود، با توجه به انتقادات برخي مسئولان استان مازندران، استمرار توليدش شرايط دشوار و پيچيده‌اي را پيش رو دارد و با اين حساب بايد پرسيد آيا سليقه مردم ايران بر ديدگاه بومي برخي مسئولان ارجحيت خواهد يافت؟

شوراي نظارت بر صدا و سيما در دوره‌اي نقش کمرنگي -حداقل در سطح عمومي- داشت و اگر گزارش‌هاي مستمري از عملکرد رسانه ملي تهيه مي‌شد، اين گزارش‌ها جنبه رسانه‌اي نمي‌يافت اما ظاهراً در دوره جديد فعاليت اين شورا، فضا تغيير کرده و قرار است اين مجموعه نقدهايش جنبه رسانه‌اي نيز بيابد؛ شورايي که مشخص نيست ميزان قدرت اجرايي‌اش در جهت‌دهي به رويه و ورود به تصميمات و برنامه‌هاي رسانه ملي تا کجا است و به لحاظ قانوني مبهم است که اين نظارت مي‌تواند با دخالت نيز همراه شود.
اين شورا در جدي‌ترين ماجرايي که ورود کرد، انتخاب مجري براي گفت‌و‌گوي تلويزيوني رئيس جمهور بود که با مخالف رئيس سازمان صداوسيما همراه شده بود و در نهايت رايي بينابيني دارد؛ ورودي که به درخواست رئيس صداوسيما انجام شد و در واقع بر جايگاه بالادستي اين نهاد تاکيد داشت. با اين حال هيچ‌گاه تصور نمي‌شد که اين شورا نقش پررنگي بيابد و راساً در تصميمات تلويزيون ورود داشته باشد و نظرات مشخص درباره توليد يا عدم توليد برنامه‌هاي تلويزيون به عنوان يک الزام براي مديران اين سازمان بدهد.
«پايتخت 4» اما آغاز تغيير وضعيت بود و شايد بتوان آغاز يک مجادله جدي تلقي‌اش کرد؛ مجادله‌اي که مي‌تواند تا نوروز 94 استمرار داشته باشد؛ «پايتخت 3» همچون دو قسمت پيشين اين مجموعه انتقادات تند برخي از مردم شمال کشور و به طور خاص مسئولان اين نواحي را در پي داشت. در مقابل نيز گروهي از مردم نواحي شمالي از اين مجموعه تلويزيوني حمايت کرده و در ابعاد وسيع تر، شاهد استقبال بخش اعظمي از مردم کشورمان از اين مجموعه بوديم و اگر برنامه‌هاي موفق نوروز 93 را به لحاظ کيفي طبقه بندي کنيم، «پايتخت 3» يکي از 3 برنامه موفق بوده است.
منطق ايجاب مي‌کند مجموعه‌هاي موفق تلويزيوني، با فصل‌هاي تازه‌اي استمرار يابند و صداوسيما نيز در سال‌هاي اخير به همين رويکرد توجه نشان داده و مخاطبان اين مجموعه‌ها را براي خود حفظ کرده است و آنچه درباره «کلاه قرمزي» و «پايتخت» رخ داد نيز در همين راستا بوده و ظاهراً «پايتخت 4» نيز در دستور کار مديران رسانه ملي بود اما ظاهراً شوراي نظارت بر صداوسيما با اين نگاه موافق نيست و مخالفت با توليد اين مجموعه براي نوروز سال آينده را رسماً اعلام کرده است.
رمضان شجاعي کياسري نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي و نايب رئيس شوراي نظارت بر صداوسيما درباره اين مجموعه گفته است: «با توجه به ارزيابي انجام شده و نظرات کارشناسي دريافت شده، از ساخت سريال پايتخت چهار جلوگيري شد و برنامه‌اي براي ساخت اين سريال در رسانه ملي وجود ندارد… ارزيابي نقطه نظرات شوراي نظارت بر صدا و سيما با امضاي اين جانب در اختيار رئيس سازمان صدا و سيما قرار گرفت. اعضاي شوراي درباره نقاط ضعف سريال پايتخت سه را به ضرغامي اعلام کردند و تذکراتي را نيز در اين نامه مطرح کردند.»
چند روز از اين اظهارنظر نگذشته بود که عباس فاطمي مديرکل طرح و برنامه ريزي معاونت سيما در نشستي خبري در ميان رسانه‌ها علاوه بر تاييد خبر بازگشت مهران مديري به شبکه پنجم تلويزيون با کمديِ اجتماعي 90 شبي، درباره «پايتخت» کاملاً برخلاف نظر شوراي نظارت بر صداوسيما اعلام موضع کرد و گفت: «براساس برنامه ريزي ها مقرر شده تا سريال پايتخت 4 نيز در نوروز سال آينده به کارگران سيروس مقدم و با همان تيم قبلي به روي آنتن شبکه سيما برود.» و البته تا اين واکنش فاطمي به نظرِ دستوري شوراي نظارت بر صداوسيما با سکوت مسئولان اين شورا همراه شده است.
سواي اينکه مجادله تازه تا چه ميزان در تشخيص جايگاه و قدرت شوراي نظارت بر صداوسيما نقش آفرين خواهد بود و اگر از اين ماجرا عبور کنيم که زور چه کسي در ماجراي ساخت «پايتخت 4» مي‌چربد، اين مسئله مهم را نبايد ناديده گرفت که در رقابت براي جذب مخاطب، روند فصل به فصل ارائه کردن سريال‌ها، يک عرف معمول در سطح جهان است و اينکه اين مجموعه -چه به لحاظ داستاني و چه از جنبه فني- تا رسيدن به فصل چهارم حفظ کرده، اتفاقي است که بايد به فال نيک گرفت و اگر قرار بر اثبات قدرت است، درباره موضوعي ديگر به چنين کشمکشي پرداخت.
«پايتخت»، «کلاه قرمزي» و هر مجموعه‌اي که در محدوده اخلاقيات اقدام به توليد برنامه‌هاي پرمخاطب براي تلويزيون مي‌کنند، همچون مجري‌ها و ستاره‌هاي ديگر، جزو سرمايه‌هاي تلويزيون براي نگه داشتن بيننده در کنار تلويزيون است و از اين منظر نبايد به گونه‌اي عمل کرد که اين سرمايه‌ها که از ميان هرچند صد برنامه، تنها چند برنامه توليدي اين گونه برداشت مي‌شود نيز دست برود. هر نقدي به رسانه ملي وارد باشد، نمي‌توان از عملکرد رسانه ملي در پيش گرفتن استمراربخشي به برنامه‌هاي پرمخاطب استقبال و حمايت نکرد و بايد اميد داشت شوراي نظارت بر صداوسيما نيز چنين مشي داشته باشند.
منبع: تابناك

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا