پزشکی و سلامت

زنان میگرنی داروهای پیشگیری از بارداری نخورند

سلامت نیوز: یک عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زنان میگرنی با مصرف داروهای پیشگیری از بارداری، احتمال وقوع سکته مغزی را در خود افزایش می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علی شعیبی امروز 11 آبان ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در شهرک دانش و سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه زمان در سکته مغزی حکم طلا را دارد، اظهار کرد: اگر در سه ساعت ابتدایی بیماری، تشخیص سکته مغزی انجام شود و فورا به مرکز درمانی مجهز بیمارستان قائم در خراسان رضوی، مراجعه کنند پزشکان به احتمال زیاد می‌توانند با داروهای موجود جلوی سکته را بگیرند.

وی اضافه کرد: متاسفانه کمبود امکانات موجب دیر رسیدن بیمار می‌شود، همچنین مردم نیز از علائم سکته مغزی زیاد آگاه نیستند و همین عامل موجب عدم درمان سکته مغزی در بیشتر موارد می‌شود.

شعیبی با بیان اینکه پنج علامت ناگهانی در بروز سکته مغزی می‌تواند بیمار و همراهان او را آگاه کند، خاطرنشان کرد: هر فردی که به طور ناگهانی دچار اختلالات شدید در تکلم، ‌اختلال در بینایی،‌ سردرد شدید،‌ کاهش شدید سطح هوشیاری و ضعف ناگهانی داشته باشد به طوری که قسمتی از بدن فلج شود و قدرت آن کاهش یابد، باید سریعا به پزشک مراجعه کند، اما معنی این علائم این نیست که حتما فرد سکته مغزی داشته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در خصوص عواملی که موجب سکته مغزی یا تشدید آن در افراد می‌شود،تصریح کرد: ژنتیک افراد در بعضی از مواقع احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد،‌اما فشارخون، ‌دیابت، ‌چاقی، ‌مصرف دخانیات، ‌افزایش سن و جنس عوامل مهمتری در بروز سکته مغزی است.

وی عنوان کرد: به طور طبیعی بروز سکته مغزی در مردان نسبت به زنان بیشتر است، همچنین استرس نقش بسیار زیادی در تشدید سکته مغزی دارد؛ زیرا موجب می‌شود متابولیسم بدن به هم بریزد و فشار و قندخون حالت طبیعی در افراد نداشته باشد.

شعیبی با بیان اینکه دو سوم سکته‌های مغزی سکته‌های ایسکیمیک هستند، اضافه کرد: در این نوع سکته رگ بسته می‌شود، اما در موارد دیگر سکته‌های مغزی خونریزی به وجود می‌آید.

وی گفت: در زمانی که سکته مغزی اتفاق می‌افتد بدن قصد دارد برای باز شدن رگ‌های بسته فشارخون را افزایش دهد، اما متاسفانه حتی برخی از پزشکان عمومی که در اورژانس خارج از بیمارستان فعالیت می‌کنند این موضوع را نمی‌دانند و بعد از مشاهده اینکه بیمار فشارخون بالایی دارد قصد کاهش فشار خون آنان را به وسیله داروها دارد که این موضوع بسیار خطرناک است؛ به همین دلیل در بیماری که مشهود به سکته مغزی است به جز موارد خاصی نیاز به کاهش فشارخون آنان نیست.

شعیبی در خصوص شیوع سکته مغزی در شهر مشهد، تصریح کرد: شیوع سکته مغزی در مردان به میزان 144 و در زنان 133 در هر 100 هزار نفر است که این آمار طبق پژوهش صورت گرفته در سال 2007 به دست آمده، طبق همین پژوهش‌ها آمار بروز سکته مغزی در مردم مشهد از جوامع غربی بیشتر بوده و آمار مرگ و میر بر اثر سکته مغزی در مشهد کمی بیشتر از این آمار در جوامع غربی است.

وی ادامه داد: به طور میانگین در هر ماه از هر 130 هزار نفر بیمار اورژانسی که به بیمارستان قائم مراجعه می‌کند، 8000 نفر به دلایل اورژانس مغزی به این بیمارستان مراجعه دارند که از تعداد افرادی که به دلایل اورژانس مغزی بستری می‌شوند 70 درصد دچار سکته مغزی شدند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به اینکه فاکتورهای لازم برای بروز سکته مغزی برای جوانان بسیار کمتر است، افزود: زمانی که در جوانان سکته مغزی رخ می‌دهد باید به دنبال علت اصلی آن باشند، همچنین یکی از فاکتورهای بسیار خطرناک در زنان استفاده از قرص‌های لاغری است.

شعیبی با اشاره به اینکه بیماری که بعد از سکته مغزی دچار افسردگی می‌شود، احتمال مرگ و میر او نیز بیشتر می‌شود، تصریح کرد: اگر بیماری که دچار سکته مغزی شده روحیه خود را نبازد و افراد و نزدیکان او همیشه به او امیدواری دهند، می‌تواند با انجام عملیات فیزیوتراپی و گفتاردرمانی به بخشی از توانایی سابق خود بازگردد؛ زیرا سلول‌های مغز توانایی تغییر در وظایف خود دارند و بدین صورت اگر قسمتی از بدن فلج شد بخشی از سلول‌های مغز که وظیفه کنترل قسمت فلج شده را داشته‌اند، می‌توانند به صورت دیگری فعالیت خود را ادامه دهند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا