چرا و چگونه

راهکارهایی برای استحکام دوستی

دوست خوب بودن ارزش زیادی از نظر دیگران دارد و یکی از پایه های ارتباط موثر این است که خودِ ما فردِ بسیار خوبی باشیم و در رابطه هیچ کمی و کاستی نگذاریم. بودن یک دوست خوب به نحوی به ما احساسِ رضایت مندی و اطمینان خاطر میدهد.

چگونه دوست خوبی برای دیگران باشیم ؟!

برای استحکام دوستی و دوست خوب شدن نکات زیر کمک می کند تا اعتبار شما میان دوستتان به طرز عجیبی بالا رود و افراد برای کسانی که اعتبار زیاد دارند، خیلی ارزش قائل هستند.

۱- به قول و عهد خود پایبند باشید

قول دادن و تعهد شما در دوستی بسیار مهم است.اگر زیر قول های خود بزنید از اعتبار خود کم کرده اید و دیگران کمتر روی شما حساب باز می کنند.

هیچ‌گاه قولی ندهید که نمی‌توانید به آن عمل کنید یا حداقل عادت نکنید که همیشه قول بدهید.

اگر می‌گویید که با دوستی زمان‌ تان را سپری خواهید کرد و کاری مشروع برایتان پیش می‌آید، موقعیت را توضیح دهید و اعتماد کنید که این دوستی به قدری قوی است که جواب‌های منفی هم به اندازه‌ ی جواب مثبت ارزشمند و قابل درک هستند.

هیچگاه اگر پیمان جدی بستید، آن را نشکنید و بدانید که در برابر این پیمان مسئولیت دارید. اگر به هر نحوی نتوانستید به قول تان عمل کنید، سریعا از دوستتان عذر خواهی کنید و سعی کنید که از دلش در بیاورید.

۲- قابل اعتماد باشید

اگر بتوانید اعتماد دوست خود را جلب کنید، مطمئن باشید که برای او بهترین دوست شده اید.

قابل اعتماد بودن از ویژگی هایی است که افراد نسبتا کمی دارند و به همین خاطر شما را شاخص میکند و از طرفی پایه دوستی شما را محکم میکند.

وقتی که دوستتان حرفی را با شما در میان می گذارد و یا کاری را به شما می سپارد، به او نشان دهید که کاملا قابل اعتماد هستید و سعی کنید خطایی از شما سر نزند.

گاهی اوقات افراد برای اینکه دوستشان را بسنجند، او را در معرض امتحان قرار می دهند پس مراقب باشید اگر دوستتان از شما کاری خواست که هر کسی را وسوسه میکند، کار را خراب نکنید و اعتمادش را جلب کنید.

شاید افرادی را دیده باشید که دیگران آنقدر به آن ها اعتماد دارند که حتی ارزشمند ترین وسایل و یا بزرگترین رازهایشان را برای آن ها بازگو میکنند. چرا چنین است ؟ چون آن شخص مورد اعتماد خودش را در چنین شرایطی نشان داده است.

چگونه دوست خوبی برای دیگران باشیم

۳- صداقت فراموش نشود

اگر می‌خواهید دوست خوبی باشید و مردم به شما اعتماد کنند، باید در مورد احساسات، رفتار دوستا‌ن‌ تان و این که در مورد دوستی‌ تان چه حسی دارید، صادق باشید.

وقتی در مورد احساسات خود صداقت داشته باشید، ارتباط شما با دوستان‌ تان بیشتر می‌شود و آن ها با شما درد‌ دل خواهند کرد.

اگر دوست‌ تان آزرده‌ خاطر‌ شده است، نترسید که در این مورد با وی صحبت کنید و همین‌طور اگر چیزی شما را ناراحت می‌کند، از صحبت در مورد آن خجالت نکشید ولی آن را به درستی بگویید.

برای بعضی افراد صداقت خیلی مهم است. اگر خود شما هم چنین رفتاری در موردتان انجام شود، قطعا برایتان خوشایند نیست.

دروغ به شدت به اعتبار شما لطمه میزند و صداقت اعتماد و اعتبار شما را بالا میبرد.

برای اینکه دوست خوبی باشید نقش بازی نکنید، چون هم خودتان اذیت می شوید و از دوستی تان لذت نمی برید و هم به گونه ای دروغ گویی است و دروغ گویی فرکانس و ارتعاش منفی دارد و این موضوع روی دوستی شما تاثیر منفی میگذارد.

۴- لاف دوستی نزنید، رفاقت عملی داشته باشید

خیلی اوقات ما فقط به حرف، دوست خیلی خوب و رفیق با مرامی هستیم ولی پایه عمل که رسید، کنار می کشیم. این کار بسیار بد است و کسی که چنین رفتاری را داشته باشد اصلا جزء آن دسته از دوستان بسیار عالی و بدون نقص نمی آید و اعتباری در نظر دیگران ندارد.

اگر می خواهید دوست بسیار خوبی باشید باید از دوست تان حمایت کنید و در عمل هر جایی که دیدید نیاز به کمک دارد، حامی او باشید.

دوستی شما موقعی ارزشمند است که دو طرف در مواقع بحرانی به کمک هم برسید، پس سعی کنید تا جایی که ممکن است و به خودتان لطمه نمیزند کمک حال دوست تان باشید.

مواقعی در زندگی هر کدام از ما هست که شاید دنیا برایمان تیره و تار می شود و شدیدا نیاز به کمک داریم، آن وقت است که باید سر و کله دوست خوب پیدا شود و باز دوستی خود را به دوستش ثابت کند.

راهکارهایی برای استحکام دوستی

۵- از دوستتان سوء استفاده نکنید

اگر یکی از دوستانتان شک کند که شما در حال سوء استفاده از او هستید، شما را کنار خواهد گذاشت.

دوستی‌های واقعی به دلیل محبوبیت یک نفر یا روابطی که وی دارد، شکل نمی‌گیرند. اگر تلاش کنید با کسی دوست شوید صرفا برای این که به عضویت یک گروه خاص دربیایید، این کار نه دوستی، بلکه فرصت‌ طلبی نام دارد و نیت اصلی شما به ‌زودی فاش می‌شود.

هیچ کس از سوء استفاده خوشش نمی آید، این کار خصوصا در دوستی بسیار زشت و زننده است، ما باید برای رفاقت و دوستی هایمان ارزش قایل باشیم و سوء استفاده کردن کار آدم های با درک بالا نیست.

سعی کنید اگر دوست تان برای شما کاری انجام می دهد در قبالش برایش کاری انجام دهید. مثلا اگر دوست شما برای اینکه هر هفته به تفریح بروید، هزینه میکند شما هم سعی کنید به گونه ای برایش تلافی کنید.

۶- نه زیاد به دوستتان بچسبید، نه رهایش کنید

نشان ندهید که محتاج ارتباط هستید. اگر هفته پیش با فرد مورد نظرتان آشنا شدید و در طول این یک هفته چند باری با او در تماس بودید به همین اکتفا کنید و او را به حال خود رها کنید و دائم خود را راغب در تماس بودن با او نشان ندهید.

سعی کنید ابعاد دیگر زندگی خود را پررنگ‌ تر کنید مانند درس، کلاس‌های موردعلاقه‌ تان، ورزش و غیره. این نشان می‌دهد که شما برنامه خود را دارید و وابسته به او نیستید.

۷- احترام بگذارید

افراد خیلی دوست دارند که به آنها حس مهم بودن را بدهیم و اغلب افراد عقاید و احساسات و شخصیت شان برایشان مهمترین موضوع زندگیشان است پس اگر به آن ها بی احترامی کنیم حس بسیار بدی را در آن ها ایجاد کرده ایم و همه از این حس فراری هستند.

خصوصا کسانی که در رابطه نزدیک و صمیمی با شما هستند مانند دوست صمیمی تان، بیشتر از شما انتظار دارند که به عقایدشان احترام بگذارید.

شما خصوصا در جمع و میان افراد دیگر به هیچ عنوان نباید دوستتان را خراب کنید و به او بی احترامی کنید و کاری کنید که حس کند به او توهین شده است. این موضوع بسیار مهم است، مراقب صحبت های خود در جمع باشید.

۸- الهام بخش و انگیزه دهنده باشید

دوست شما دوست دارد از شما انگیزه بگیرد. سعی کنید تا می توانید انگیزه به دیگران بدهید و این موضوع دو مطلب را برایتان دارد.

اولی اینکه انگیزه خود شما هم بالا می رود و بهتر می توانید پیشرفت کنید و کم کم عادت می کنید که همیشه انگیزه داشته باشید و به دیگران انگیزه دهید و دومی اینکه دیگران از این رفتار شما بسیار خوشحال می شوند.

افراد از کسانی که خسته و ناامید هستند خوششان نمی آید و بهتر با افرادی که انگیزهِ بالایی دارند ارتباط برقرار می کنند؛ پس سعی کنید به دوستانتان انگیزه دهید و اگر می خواهند کاری را انجام دهند آنها را دلسرد نکنید و حتی اگر می توانید مشاوره صحیح بدهید تا پیشرفت کنند.

۹- استرس و اضطرابِ دوستتان را کم کنید

شاید گاهی اوقات دوست شما در وضعیتی قرار گرفته است که استرس زیادی دارد، شما باید به عنوان یک دوست خوب کاری کنید تا استرس دوست تان کم شود.

برای مثال اگر دوست شما می خواهد سر جلسه امتحان و یا خواستگاری برود و استرس زیادی دارد شما باید با او حرف بزنید و به او اعتماد به نفس دهید و کاری کنید تا با ایمان و توکل بر خدا در جلسه حاضر شود و حمایت کنید.

راهکارهای طلایی استحکام دوستی

  • می توانید نظرات خود را روی نوار ضبط کرده و برای دوستتان بفرستید و یا این که از پست الکترونیک استفاده کنید.
  • اگر مدت هاست که با یکدیگر صحبت نکرده اید، کتابی را انتخاب کرده و با هم بخوانید. سپس در مورد آن به بحث و تبادل نظر بنشینید.
  • کتاب یا مجله ای را که مورد علاقه دوستتان است، تهیه کنید. روی آن بنویسید که به یاد او هستید و آن را برای دوستتان پست کنید و نشان دهید که به یاد او هستید.
  • نامه ای به دوستتان بنویسید و از او بخواهید با اضافه کردن مطالب مورد نظرش، آن را برای دوست مشترکتان پست کند و به همین ترتیب به دوست سوم و چهارم و در نهایت نامه به خود شما بر می گردد، به این طریق، شما از نظرات دوستانتان مطلع شده و می توانید مطالب جدید را به همین طریق برای یکدیگر ارسال کنید.
  • اگر احساس می کنید که باید با دوستی صحبت کنید، بی معطلی این کار را انجام دهید. شاید او نیز در صدد تماس با شما بر آمده باشد. به این طریق شاید از دوستی که بیش از ده سال بی خبر مانده اید، خبری بگیرید.

منبع : مجله انترنتی دلگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا