پزشکی و سلامت

ردپای سرطان در مرغ و ماهی

 

مردم به دنبال تغذیه و مواد غذایی سالم هستند و چیزی که این روزها کمتر به آن توجه می‌شود، بزرگترین مشکل مربوط به سلامتی در جامعه ما ناشی از تغذیه اشتباه و ناسالم است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تا قبل از این هرجا صحبت از گوشت سالم می‌شد اسم ماهی و مرغ به عنوان گزینه‌های مناسب تغذیه ورد زبان‌ها بود اما این روزها همین مرغ و ماهی به یک معضل اساسی تبدیل شده‌اند، این طور که معلوم مرغ و ماهی هم گاهی می تواند سرطان‌زا باشد البته به شرطی که ردپای فلزات سنگین یا مواد رنگی سرطان‌زا در آنها دیده شود.

 

براي پرورش ماهی دانش و تخصص لازم است

مصرف‌کنندگان نمی‌توانند تشخیص بدهند که ماهی‌های موجود در بازار آلوده به مالاشیت‌گرین یا فلزات سنگین هستند یا خیر. حتما باید آزمایش‌های تخصصی روی ماهی‌ها انجام شود که وجود این ماده به اثبات برسد. اگر از مالاشیت گرین در آب استخرهای پرورش ماهی استفاده شود تا 3 ماه اثر این ماده روی ماهی باقی می‌ماند و مسلما نمونه‌برداری از انواع محصولات موجود در بازار هم که صد در صد نیست و از تمام ماهی‌ها نمی توان نمونه برداری کرد، بنابراین نمی‌توان به طور قطع گفت ماهی‌های موجود در بازار آغشته به این ماده هستند یا خیر و طبیعی است که ممکن است مردم چنین ماهی‌هایی را مصرف کنند.

 

سلامت مواد غذایی را جدی بگیرید

سعید اوسطی کارشناس تغذیه می گوید: مردم باید در خصوص غذایی که مصرف می کنند سلامت مواد موجود در آن را جدی بگیرند زیرا تغذیه سالم اصلی‌ترین نکته سلامتی است.

 

وی ادامه داد: مردم می توانند از غذاهایی که حاوی فیبر مانند سبزیجات و سالاد هستند استفاده کنند، زیرا مواد علاوه بر خواص خود می‌تواند بدن آنها را در برابر آلودگی‌ها محافظت کند.

 

افرادی که در معرض این آلودگی قرار می گیرند

این کارشناس با اشاره به سرطان‌هایی که فلزات سنگین به بار می‌آورد خاطر نشان کرد: استفاده طولانی مدت از فلزات سنگین در مرغ و ماهی می تواند سرطان کبد، گوارش را ایجاد کند و علاوه بر آن سرطان‌های مربوط به دستگاه تنفسی نظیر سرطان ریه رانیز سبب می شود.

 

سعید اوسطی کارشناس تغذیه عنوان کرد: افرادی که بدن ضعیفی دارند در معرض این آلودگی‌ها قرار دارند و به دلیل درگیر شدن آنها مواد سرطان‌زا به بدن آنها وارد می‌شود و مستعد بیماریهای بیشتری خواهند بود.

 

عوارض عصبی که فلزات سنگین به بار می‌آورد

پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بااشاره به سرطان‌زا بودن مرغ و ماهی گفت: بیشترین نگرانی که در زمینه آلوده بودن این مواد وجود دارد بحث آلودگی آنها با جیوه که از فلزات سنگین می باشد است، و اینکه گفته می شود ماهی هایی که جیوه دارند مصرف آنها هم سرطان‌زا است و هم عوارض عصبی را برای فرد به بار می آورد.

 

فرح‌بخش گفت: آن سطحی از جیوه که در ماهی وجود دارد که می تواندباعث آسیب عصبی شود در افرادی بروز می‌کنند که هر روز ماهی بخورندو با توجه به فرهنگ کشور ما که شخص هفته‌ای یکبار یا ماهی یکبار ماهی می‌خورد اگر ماهی‌های جیوه دار هم استفاده کند اتفاق خاصی برای او نمی افتد.

 

محصولات شیلاتی مطمئن بخرید

این متخصص تاکید کرد: بنابراین توصیه می کنیم افراد اولا از ماهی‌هایی استفاده کنند که جوان باشد زیرا معمولا جیوه در ماهی‌هایی تجمع پیدا می کند که چندین سال عمرشان باشد. ثانیا ماهی‌های پرورشی و رودخانه ای فاقد جیوه و فلزات سنگین هستند و بیشتر جیوه در ماهی هایی وجود دارد که در مناطق صنعتی،‌نفتی و کنار دکل‌های نفتی ماهی صید شود.

 

خریداران ماهی باید توجه داشته باشند آن دسته از محصولات شیلاتی را خریداری کنند که دارای مهر استاندارد باشند و حتما از مکان های معتبر خریداری کنند.

 

مرغ و ماهی را از سفره حذف نکنید

نمی‌توان برای مردم قید کرد که مرغ و ماهی نخرید زیرا ممکن است بیماری‌زا باشند ولی می‌توان به آنها توصیه کرد که این مواد را از مراکز معتبر که تحت نظارت‌های سازمان‌ها هستند، خریداری کرد. این مراکز معمولا کمتر اعتبار خود را به خطر انداخته و تقلب می‌کنند.

 

مشخصات سالم بودن گوشت، مرغ، ماهی

گوشت از جمله مواد غذايی است كه سريع فاسد می شود و سرعت و شدت فاسد شدن آن بستگی به گرما، هوای مرطوب و آلودگی گوشت دارد و بهترين وسيله نگهداري گوشت، سرما است.گوشت سالم بايد رنگ طبيعي داشته ، بوی بد ندهد، سطح آن ليز و مرطوب نباشد، قبل از سفارش چرخ نشده باشد و دارای مهر كشتارگاه باشد همچنين افراد بايد از خرد كردن گوشت قبل از شستن پرهيز كنند و در غير اين صورت امكان انتقال آلودگی احتمالی به عمق گوشت وجود دارد.

 

اين متخصص تغذيه تصريح كرد: به هيچ وجه نبايد از حرات يا آب گرم برای ذوب كردن گوشت منجمد استفاده كرد بلكه بايد براي خارج كردن گوشت از حالت يخ زده آن را شب قبل در يخچال بگذارند.

گوشت مرغ تازه، رنگ و بوي طبيعي داشته و پوست آن عاري از چروكيدگي است و درون بسته بندي آن خونابه يا آب منجمد شده وجود ندارد.

 

گزارش از هدیه عباسقلی

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا