پزشکی و سلامت

راهکارهای افزایش طول عمر

احتمالاً همه ما دوست داریم که بیشتر عمر کنیم! اما امروزه با تغییر سبک زندگی، میانگین عمر افراد پایین آمده است. در این مطلب، می خواهیم چند نکته را بررسی کنیم که با رعایت آنها می توانید بیشتر عمر کنید. البته نباید انتظار داشته باشید که فقط رعایت این نکات کافی است تا بیشتر عمر کنید! برای داشتن عمر طولانی نکات بسیاری وجود دارد اما سعی کرده ایم که مهمترین آنها را بررسی کنیم.

یک مطالعه نشان داد که چهار رفتار بد مانند: سیگار کشیدن، نوشیدن بیش از حد الکل، ورزش نکردن و نخوردن میوه ها و سبزی ها به اندازه کافی، میتوانند خیلی زود عمر شما را پایان داده و در واقع چیزی حدود ۱۲ سال از عمر شما کم کنند! خوشبختانه، شما می توانید چیزی را برای اصلاح این رویه و دیگر رفتارهای ناسالم انجام دهید. از ۱۰ عادت زیر استفاده کنید تا بدن شما احساس جوانی کرده و بهتر به نظر برسد.

در غذا خوردن زیاده روی نکنید

اگر میخواید تا بیشتر عمر کنید، مقدار کمی غذا در داخل ظرف غذایتان ممکن است یک ایده خوب باشد. محققان دانشگاه سنت لوئیس تایید کرده اند که خوردن غذای کمتر به شما کمک می کند تا دیرتر پیر شوید، در مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ آنها دریافتند که محدود کردن کالری باعث تولید کمتر تری گلیسیرید می شود، هورمون تیروئیدی که متابولیسم را کاهش می دهد و روند پیری را سرعت می بخشد.

رابطه جنسی رضایت بخش داشته باشید

داشتن رابطه جنسی رضایت بخش دو تا سه بار در هفته می تواند به مدت سه سال به زندگی شما اضافه کند. فعالیت زیاد  می تواند مقدار قابل توجه کالری را بسوزاند. گاهی به میزان ۳۰ دقیقه دویدن .(کدام را انتخاب می کنید؟)

رابطه جنسی منظم همچنین می تواند فشار خون شما را پایین بیاورد، خوابتان را بهبود بخشیده، ایمنی شما را افزایش دهد و قلبتان را سالم تر نگاه دارد.

از نور خورشید دوری کنید

اگر از نور خورشید دوری کنید، احتمالاً ابتلا به سرطان پوست کاهش می یابد و همچنین می تواند با جلوگیری از بروز چین و چروک صورت، شما را جوان کند. هرگز خیلی زود یا خیلی دیر نشده است که کرم ضد آفتاب را به برنامه مراقبت روزانه پوست خود اضافه کنید (به دنبال SPF 30 یا بالاتر باشید.) و فقط بر روی صورت خود تمرکز نکنید. نقاط آسیب دیده توسط نورخورشید و لکه هایی بر روی قفسه سینه و گردن شما باعث می شود که شما به نظر پیرتر به نظر برسید.

تلویزیون را خاموش کنید

وقت گذراندن زیاد جلوی تلوزیون می تواند عواقب جدی در سلامتی شما ایجاد کند. در واقع، یک مطالعه سال ۲۰۱۰ نشان داد افرادی که چهار ساعت یا بیشتر در روز تلویزیون تماشا می کردند ۴۶ درصد بیشتر از افرادی که کمتر از دو ساعت در روز تماشا می کردند در معرض قرار گرفتن هر بیماری میباشند.

حتی کمی کاهش زمان نیز می تواند کمک کند؛ هر ساعت اضافی که تلوزیون تماشا میکنید، خطر کلی مرگ را ۱۱% و خطر مرگز از بیماری قلبی را ۱۸% را افزایش می دهد.

معاشرت کنید

تحقیقات نشان می دهد که بدون یک شبکه قوی از دوستان و خانواده، شما در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستید. تنهایی می تواند التهاب را ایجاد کند، و در افراد سالم دیگر می تواند به اندازه خطرناک بودن کلسترول بالا یا حتی سیگار کشیدن باشد. به نظر می رسد تنهایی بیشترین خطر را برای افراد سالخورده دارد که در معرض افسردگی نیز قرار دارند.

میوه و سبزیجات مصرف کنید

دریافت کمتر از سه بار میوه و سبزی در روز باعث کاهش سلامت بدن شما می شود. تغذیه ای پر از فیبر و ویتامین ها، میوه ها و سبزیجات می توانند ۷۶٪ خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند و حتی ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه نیز نقش داشته باشند. همچنین، افزایش سوخت و ساز و افزایش گردش خون آنتی اکسیدان ها در میوه ها و سبزیجات می تواند چین و چروک را از بین ببرد.

سیگار نکشید

ترک سیگار شاید مهمترین چیزی است که می توانید برای سلامتی و طول عمر زندگی خود انجام دهید. یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی بهداشت عمومی دریافت که زنانی که سیگار کشیدن را تا ۳۵ سالگی ترک کردند، به زندگی خود تقریبا شش تا هشت سال اضافه می کنند.

“ترک عادت موجب مرض نیست”. ترک سیگار می تواند روند بیماری را کاهش دهد و احتمال بقا را حتی در افراد سیگاری که آسیب جدی به ریه ها، مانند افرادی که مبتلا به سرطان ریه اولیه یا COPD شده اند را افزایش دهد.

غذاهای فرآوری شده نخورید

یافته های آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)، نشان می دهد که هر بخشی از گوشت فرآوری شده ۵۰ گرم، روزانه ۱۸ درصد خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ)را افزایش می دهد. یافته های IARC همچنین گفت که مصرف گوشت قرمز ممکن است با سرطان های کولون، پروستات و پانکراس ارتباط داشته باشد.

روی تناسب اندام خود حساس باشید

تمرین روزانه نزدیک ترین چیزی است که ما به عنوان معجون چشمه جوانی داریم. یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد که ورزش منظم با شدت بالا (مانند دویدن) می تواند به ۴ سال زندگی شما اضافه کند، که تعجب آور نیست، با توجه به تأثیرات مثبت آن در قلب، ذهن و سوخت و ساز بدن شما. حتی ورزش متوسط یک پیاده روی سریع، ۳۰ دقیقه ای برای هر روز، می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهد.

به اندازه کافی بخوابید

زمان خواب با طول عمر رابطه مستقیم دارد. اگر می خواهید بیشتر عمر کنید باید به اندازه کافی بخوابید. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا می گویند: افرادی که خواب خوب شبانه‌ دارند، در مقایسه با دیگران از طول عمر بیشتری برخوردارند.

سخن پایانی:

شاید این نکات از دید شما مهم نباشد، اما یکی از مهمترین نکات برای داشتن طول عمر بیشتر است.

مجله اینترنتی زندگی سالم

مجید حسین زاده

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا