کسب و کار

سرور ابری چیست؟ مزایای آن نسبت به دیگر سرویس‌ها

حتماً تا به حال اسم کلود سرور یا سرور ابری را شنیده‌اید. سرور ابری یک زیرساخت حرفه‌ای و توسعه ‌پذیر و جزو خدمات رایانش ابری است که به ‌عنوان بستری امن و مجازی برای ذخیره و تبادل اطلاعات سایت‌ها استفاده می‌شود. این سرویس جایگزین بسیار خوبی برای دیتاسنترهای فیزیکی و دست راست کسب‌وکارهای آنلاین است. برای اینکه بیشتر با سرور ابری و مزایای آن آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سرور ابری چیست؟

از سال 2000 که اینترنت به وجود آمد و در دسترس همه قرار گرفت، مفهوم رایانش ابری و دیتاسنتر هم شکل گرفت. ابرها ساختمان‌هایی هستند که تا چشم کار می‌کند، داخل آن‌ها پر از سخت‌افزارهایی است که کنار هم چیده شده‌اند. این دستگاه‌ها از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به همدیگر و به اینترنت متصل هستند تا به سایت‌ها خدمات پردازی ارائه کنند. در واقع چند سرور فیزیکی با همدیگر تشکیل یک سرور ابری بزرگ را داده­اند.

کارکرد ابرها به این صورت است که شما با استفاده از اینترنت به یک سرور که در جای دیگری از دنیاست متصل می‌شوید و کارتان را انجام می‌دهید. آپ تایم ۹۹.۹۹ درصد، سرعت بسیار بالا، قدرت بسیار زیاد، امکان ارتقا آنی منابع و هزینه مقرون به صرفه از مهم‌ترین ویژگی‌های سرور ابری است. اگر از ما معرفی بهترین سرورهای ابری جهان را بخواهید، باید از شرکت‌های هاستینگر، بلو هاست، دریم هاست، هاست گیتور، سایت گروند، آمازون و گوگل کلود نام ببریم. این شرکت­های خدمات سرور ابری یا سرور ابری ساعتی، خیال شما را از هر جهت راحت می‌کنند.

سرورهای ابری

چرا باید از سرورهای ابری استفاده کنیم؟

سرورهای ابری چندین مزیت دارند که آن‌ها را نسبت به دیگر سرویس‌ها متمایز کرده است. این مزایا عبارتند از:

  • انعطاف پذیری بالایی دارند

سرورهای ابری به شما این امکان را می‌دهند که با توجه به نیاز خود منابع را انتخاب کنید. یعنی مواردی مانند حافظه، هارد و پردازشگر را خودتان انتخاب کنید.

  • مقیاس پذیری خوبی دارند

سرورهای ابری این امکان را به شما می‌دهند که در لحظه منابع مورد نیازتان را ارتقا بدهید. به‌ عنوان مثال، فرض کنید شما صاحب یک سایت فروشگاهی هستید و سرور فیزیکی دارید. عید نوروز نزدیک است و می‌خواهید روی محصولات سایت تخفیف بگذارید. مطمئناً در چنین شرایطی تعداد کاربران سایت زیاد می‌شوند و سرور شما پاسخ‌گو نخواهد بود. ولی اگر از سرور ابری استفاده‌ کنید، در لحظه می‌توانید آن را ارتقا دهید تا با مشکل افت سرعت مواجه نشوید.

  • به ‌صورت خودکار از اطلاعات شما بکاپ می‌گیرد

سرورهای ابری دارای فضای زیادی برای گرفتن بکاپ روزانه از اطلاعات سایت شما هستند و لازم نیست که خودتان این کار را انجام دهید.

  • امنیت اطلاعات در این سرورها بالاست

فایروال‌های سرورهای ابری به‌ صورت پیش‌فرض فعال هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید امنیت سرورهای سایت را بهتر کنید و نگران مشکلاتی مانند هک نباشید. این سرورها از نظر امنیت در سطح سرورهای اختصاصی هستند.

  • قیمت ارزان­تری دارند

سرورهای ابری در مقایسه با سرورهای اختصاصی و سایر خدمات مشابه هزینه کمتری دارند. چون تعرفه آن‌ها تنها بر اساس منابع مصرفی مشتریان محاسبه می‌شود.

  • دسترس پذیری آسانی دارند

فرقی نمی‌کند که مشتریان شما در ایران باشند یا خارج از کشور، چون سرورهای ابری دسترس پذیری بسیار خوبی دارند و در هر ساعتی از شبانه‌روز با بهترین سرعت و بدون پینگ می‌توانید به آن‌ها متصل شوید.

انواع سرور ابری

انواع سرورهای ابری

سرورهای ابری در یک دسته‌بندی کلی شامل سرورهای عمومی، خصوصی و هیبرید هستند. در ادامه آن‌ها را معرفی می­کنیم:

  • سرور ابری عمومی (Public Cloud Server)

اغلب شرکت‌های ارائه خدمات سرور، سرورهای ابری را به ‌صورت عمومی عرضه می‌کنند. این سرورها مانند هاست اشتراکی هستند و امکان دسترسی On-demand چندین مشتری به آن‌ها وجود دارد.

  • سرور ابری خصوصی (private cloud server)

این نوع سرورها شبیه به سرور اختصاصی هستند و دسترسی به منابع آن‌ها فقط در اختیار خود شرکت است. یعنی شما خودتان به منابع سرورهای ابری دسترسی دارید و نگه‌داری از آن‌ها بر عهده شماست.

  • سرور ابری هیبریدی یا ترکیبی (Hybrid cloud server)

سرورهای ابری هیبریدی می‌توانند با سرورهای فیزیکی ادغام شوند تا در صورت نیاز با مشکل کمبود منابع مواجه نشوید. این سرورها انعطاف پذیری زیادی دارند و آزادی عمل بالایی را برای شما فراهم می‌کنند. معمولاً امنیت بیشتری هم دارند. اغلب سایت­های بزرگ از این نوع سرور ابری استفاده می­کنند.

جمع بندی

امیدواریم محتوای این مطلب درخصوص آشنایی با سرور ابری و کاربردهای آن برایتان مفید باشد. سرورهای ابری به دلیل مدیریت مرکزی، امنیت اطلاعات بالایی دارند و باعث کاهش هزینه­های خرید و نگهداری سرور برای کسب و کارها می­شوند. پس اگر به دنبال سروری هستید که در مقایسه با سرورهای سنتی پایداری و سرعت بالاتری داشته باشد، بتوانید در لحظه منابع آن را ارتقا دهید و هزینه­های مناسبی هم داشته باشد، پیشنهاد ما خرید سرور ابری است.

تولید محتوای این رپورتاژ توسط مجله اینترنتی زندگی سالم صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا