آشپزی و آشپزخانه

دکتر عبدالعلی کیانی : چه نانی بخریم؟ بهترین نان چیست؟(ادامه)

دکتر عبدالعلی کیانی : چه نانی بخریم؟ بهترین نان چیست؟(ادامه)

برای خرید نان به چه نکاتی توجه کنیم؟

نکاتی برای خرید نان از نانوایی

بهترین شیوه حمل نان:

رعایت نکات زیر در انتقال نان از نانوایی تا خانه به سالم ماندن نان کمک می کند:

1- نان داغی را که از تنور بیرون می آید روی توری جلوی مغازه نانوایی کمی هوا بدهید و خنک کنید.
2- نان خنک شده را داخل سفره پارچه ای یا یک پارچه نخی سفید و بدون چاپ و نوشته بگذارید و سپس به خانه حمل کنید زیرا نانی که پس از سرد شدن با سفره نخی حمل و نگهداری شد، مطبوع تر و ماندگارتر و سالم تر خواهد بود.
3- از دسته کردن نان های داغ که کپک زدگی را تسریع، فساد زدگی را تسهیل و ضایعات نان را تشدید می کنند، بپرهیزید.
4- گذاشتن نان داغ بلافاصله پس از پخت داخل نایلون درست نیست زیرا بخار نان سبب «خمیر شدن» آن می شود از سوی دیگر، رطوبت ، زمینه را برای رشد میکروب ها و به ویژه قارچ ها فراهم می کند.
5- از قرار دادن نان داخل روزنامه اجتناب کنید زیرا رطوبت ایجاد شده کار انتقال جوهر نوشته های روزنامه را به نان ساده تر می کند. مرکب چاپ حاوی سرب و فلزات سنگین (کادمیوم و آرسینک) است که تجمع آن ها در بدن در دراز مدت باعث بروز بیماری می گردد.
6- در انتقال نان از نانوایی تا خانه می توان از پارچه نخی یا نایلون بی رنگ و بدون چاپ یا کاغذ سفید و تمیز استفاده کرد. از قرار دادن نان داخل کیسه نایلون سیاه (بازیافتی) خودداری کنید.

نگهداری و مصرف نان:

رعایت نکات زیر در نگه داری و مصرف نان ضروری است:
1- توصیه می گردد در هر نوبت نان را به میزان مورد نیاز و مصرف خانواده خریداری کنید تا همه روزه تازه و سالم مصرف نمایید.
2- چنانچه در شرایطی هستید که می خواهید نان را برای مدت بیشتر از یک روز تا چند ماه نگهداری کنید می توانید از روش انجماد استفاده کنید بدین صورت که نان خنک شده را به اندازه وعده های خوراکی تان تقسیم کنید و بعد داخل فریزر بگذارید، داخل محیط سرد فریزر، آب داخل نان منجمد می شود و وقتی که شما از نانتان رفع انجماد کنید، این ماده بدون بیات شدن به حالت اولیه اش بر می گردد.
3- درجه حرارت یخچال فقط از کپک زدن نان به مدت چند روز جلوگیری می کند ولی بیات شدن آن را تسریع می کند. نگهداری نان در درجه حرارت یخچال نه تنها از بیاتی نان جلوگیری نمی کند بلکه موجب شتاب آن می شود بنابراین بهترین دمای نگهداری نان، درجه حرارت فریزر است.
4- بهتر است که برای نگهداری نان در مدت کوتاه، نان را درون یک پارچه نخی و سپس آن را داخل یخچال بگذارید. اینطوری، نان دیرتر کپک می زند ولی یکی دو روزه بیات می شود.
5- بهترین راه برای رفع انجماد نان این است که نان را چند دقیقه پیش از مصرف از فریزر خارج کنید و اجازه بدهید یخ آن در دمای محیط آب شود. راه دیگر این است که نان را روی بخار آب کتری یا سماور بگذارید اما بهترین روش گرم کردن نان، استفاده از مایکروفر یا توستر است.
6- برای باز شدن یخ نان هرگز روی حرارت مستقیم اجاق قرار ندهید، زیرا ترکیب های سوختی و دوده ناشی از شعله گازی که هنگام گرم شدن به نانتان می چسبند، می توانند برای سلامتی شما مضر و حتی سرطان زا باشند.

دانستنی های مهم:

1- آیا می دانید بهترین نان برای تامین سلامتی نانی است که نیمی از آن آرد گندم 5 درصد سبوس گیری شده و نیمی دیگر از آرد جو باشد؟
– اگر به نانی. که از آرد گندم و آرد جو تهیه شده است آرد جوانه ی گندم نیز اضافه کنیم، ارزش غذایی نان تهیه شده فوق العاده خواهد بود زیرا مواد مغذی آرد جوانه گندم چندین برابر ارد معمولی است.

2- طرز تهیه آرد جوانه گندم : گندم را با آب سالم شستشو داده، به مدت 12 ساعت در یک ظرف آب قرار می دهیم، سپس گندم خیس خورده را درون آبکش ریخته و روی آن دستمال خیس می کشیم و در هوای گرم می گذاریم. ظرف مدت یک روز جوانه می زند، گندم جوانه زده را خشک و سپس آسیاب می کنیم.

3- مصرف جوش شیرین (بی کربنات سدیم) در تهیه نان عوارض جبران ناپذیری روی سلامت انسان ها دارد از جمله: واکنش های شیمیایی حاصل از فعالیت جوش شیرین در معده و خنثی کردن اسید معده منجر به اختلال گوارش و انواع سوء هاضمه به علت تحریک معده جهت ترشح هر چه بیشتر اسید می گردد، همچنین این اختلال در هضم به طور ثانوی منجر به اختلال جذب ریز مغذی ها و عوارض ناشی از کمبود آن ها خواهد شد. از سوی دیگر این ماده اثر سوء بر پوشش محافظ دستگاه گوارش گذارده و می تواند منجر به ورم معده و زخم در دستگاه گوارش گردد. از دیگر عوارض، اختلال در جذب املاح ضروری مثل کلسیم و فسفر می گردد که کمبود ذخایر این 2 عنصر حیاتی موجب نرمی و پوکی استخوان و همچنین فساد دندان ها می شود. اختلال در جذب آهن که منجر به کاهش مقدار هموگلبین، کاهش ذخایر آهن و نهایتاً کم خونی فقر آهن می گردد.

4- نان جو حاوی 8 آمینواسید ضروری، ویتامین های E , B9 , B6 , B3 , B2 , B1 , K , A پانتوتیک اسید و مواد معدنی از قبیل: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، سلنیوم، فلوراید، روی، مس  و منگنز می باشد.
– نان جو با توانایی جلوگیری از تولید کلسترول مضر و همچنین تشکیل لخته های کوچک خون از بیماری های قلبی و حملات قلبی پیشگیری می کند. دارای نوعی فیبر است که از یبوست و سرطان پیشگیری می نماید. دارای موادی است که به تجدید بافت هم بندی کمک می کند. در درمان بی خوابی، اضطراب، افسردگی، سرماخوردگی و افزایش حوصله مفید است.

5- آیا می دانید استان های خوزستان، فارس، مازندران، و ایلام بهترین گندم کشور را دارند و نانواهایشان بهترین آرد را مصرف می کنند؟

6- آیا می دانید که بدن انسان روزانه حداکثر به 5 گرم نمک طعام نیاز دارد اما متاسفانه مردم کشور ما روزانه 2 الی 3 برابر استاندارد استفاده می کنند. نمک اضافی به جد سلامت انسان ها را تهدید می کند و باعث بروز بیماری هایی از قبیل فشار خون بالا و به تبع آن سکته های قلبی و مغزی، سرطان معده، پوکی استخوان، سنگ کلیه، تورم و پف آلودگی بدن، تنگی . نفس  و… می گردد.

7- به نانواهای عزیز توصیه می گردد با توجه به اینکه مردم از طریق غذاهای متنوع بیش از حد مورد نیاز بدن نمک دریافت می کنند لذا نمک کمتری به خمیر اضافه کنند (ترجیحاً به ازای هر 100 گرم آرد 5/0 گرم نمک اضافه کنند.)

8- دسته کردن نان های داغ روی همدیگر، قرار دادن نان داغ روی نان های سرد شده و نگهداری نان در یخچال از علل سفت شدن نان است.

9- نان بدون مخمر، پخت خمیر تازه و فطیر، نازک سازی چانه، فشار وردنه، استفاده از آردهای سفید، ناخن زنی روی چانه و فرار زود هنگام گازهای تخمیر و پخت چانه های تازه که استراحت ثانویه نکرده باشد از علل سفت شدن نان می باشند.

10- دادن نان کپک زده به گاو باعث سرطان زا شدن شیر آن می گردد و در انسان ایجاد سرطان می کند لذا نان های چرب یا کپک زده را در سطل آشغال بریزید و از فروش آن به دامداران یا افراد دوره گرد جداً خودداری نمایید.
اگر نان سالم (سبوس دار) در اختیار مردم قرار نگیرد باید منتظر شیوع هر چه بیشتر بیماری های غیر واگیر و مرگ زودرس باشیم. توسعه و رشد کشورها بیش از هر چیز به نیروی انسانی ماهر و توانمند وابسته است. نسلی که بتواند دانش فنی منطبق با زمان و مکان را ابداع کند. نسلی که توانمندی کار فکری و بدنی را داشته باشد. نیروی کار سالم و ماهر از مزرعه و معدن و کارخانه تا حضور در صحنه های علمی و دانشگاه ها ضامن بقا و توسعه هر کشور است. سرمایه گذاری برای تغذیه بالاخص نان سالم و کامل هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری مقرون به صرفه است. بهره این سرمایه گذاری حیاتی افزایش تولید در عرصه های مختل، خلق دانش فنی و رهایی از وابستگی همراه با داشتن نسلی سالم و پویا است.

نان
دکتر عبدالعلی کیانی : چه نانی بخریم؟ بهترین نان چیست؟(ادامه)

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا