پزشکی و سلامت

دندان نهفته، به کیست و تومور منجر می‌شود

دندان دردیک دندانپزشک گفت: به دلیل وجود بافت در اطراف دندان‌های نهفته، احتمال ایجاد کیست و تومورهای متعدد وجود دارد و به همین دلیل نباید هیچ دندان نهفته‌ای در استخوان باقی بماند.

مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: اگر دندانی در زمان رویش خود نروییده باشد به آن دندان نهفته می‌گویند و به عنوان یک قانون کلی نباید هیچ دندانی نهفته باقی بماند و باید تعیین تکلیف شود.

این دندانپزشک گفت: به دلیل وجود بافت در اطراف این دندانهای نهفته احتمال ایجاد کیست و تومورهای متعدد وجود دارد یعنی بافت‌هایی که با رویش دندان حذف می‌شدند اما با نهفتگی دندان در داخل استخوان باقی ماندند و احتمال ایجاد تومور کیست را افزایش می‌دهند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: به طور معمول فاصله 6 ماهه تا یک ساله پس از زمان عادی رویش دندان، مدت زمانی است که باید وضعیت دندان مشخص شود و اگر به دلیل کمبود فضا یا هر مشکل دیگر احتمال رویش دندان نرود باید برای خارج‌سازی آن اقدام کرد.

فاطمی ادامه داد: در معدود مواردی که به دلیل عمیق بودن دندان نهفته، احتمال آسیب‌زایی عمل جراحی احساس می‌شود یا اینکه فرد از عمل جراحی می‌ترسد می‌توان در فواصل مشخصی از دندان نهفته رادیوگرافی تهیه کرد تا ایجاد ضایعات کیستی و توموری بررسی شود و در صورت بروز هر کدام از این ضایعات، خروج دندان و حذف ضایعه الزامی و اجباری می‌شود.

این دندانپزشک به مطالعات تکاملی بر انسان‌های نخستین اشاره داشت و گفت: انسانهای اولیه دارای 4 دندان آسیا بوده‌اند اما امروزه به نظر می‌رسد که به دلیل تغییر رژیم غذایی تعداد این دندانها در حال کاهش است و حتی در مواردی فقدان جوانه دندان عقل به کرات مشاهده شده است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: افراد دقت داشته باشند که نباید هیچ دندان نهفته‌ای در استخوان باقی بماند.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا