فرهنگ و هنر

دم ممنوع‌التصویری تلویزیون تا کجاست؟!

حسین پاکدل نیز با تایید منتفی شدن حضورش به‌عنوان مجری مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر، در سخنانی تصریح کرد: «برای وزارت ارشاد متأسفم که زیرمجموعه‌ی تلویزیون شده است و …

چند روز پس از ممانعت از پخش مصاحبه رییس‌جمهور به‌دلیل اصرار صداوسیما بر تحمیل مجری مورد نظر مدیران این سازمان عمومی، انتشار خبر تغییر اجباری مجری مراسم پایانی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دلیل آن‌چه ممنوع‌التصویری در تلویزیون اعلام شده، این پرسش را پررنگ‌تر کرد که گستره‌ی این ماجرا تا کجا ادامه خواهد یافت.

یک روز مانده به برگزاری مراسم اختتامیه سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، خبرگزاری ایسنا گزارش کرد که این مراسم با اجرای حسین پاکدل در سالن‌ همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. درواقع قرار بود پاکدل که پیش از این نیز بارها مجری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر بوده است، پس از سال‌ها پشت تریبون این مراسم قرار بگیرد.

اما ساعتی پس از انتشار این خبر، گفته شد که حضور پاکدل به‌عنوان مجری اختتامیه جشنواره فیلم فجر به‌دلیل آن‌چه «ممنوع‌الکار بودن» او در تلویزیون اعلام شده، منتفی شده و یکی دیگر از مجری‌های تلویزیون که مورد نظر و تایید مسؤولان سازمان صداوسیماست و در نخستین مصاحبه تلویزیونی رییس‌جمهور هم ازسوی آنان تعیین شده بود، قرار است اجرای این مراسم را هم انجام دهد.

این اتفاق کمتر از یک هفته پس از آن در حال رخ دادن است که مسؤولان صداوسیما در دومین مصاحبه تلویزیونی رییس‌جمهور، اصرار داشتند تنها مجری‌های مورد تایید آنان این گفت‌وگو را انجام دهند نه مجری دیگری که او هم در سازمان شاغل بوده و برنامه اجرا می‌کند. این تمایلات مدیران سازمان گاهی حتا تا آن‌جا پیش رفته که بخشی از یک فیلم سینمایی به‌خاطر بازی فردی مشخص در آن، به‌کل حذف شده است.

اما نکته‌ای که درباره مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر نمود بیشتری یافته، این است که مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چرا به‌راحتی اعمال نظر مسؤرولان سازمان صداوسیما را در نحوه اجرای برنامه‌هایشان پذیرفته‌اند.

حسین پاکدل نیز با تایید منتفی شدن حضورش به‌عنوان مجری مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر، در سخنانی تصریح کرد: «برای وزارت ارشاد متأسفم که زیرمجموعه‌ی تلویزیون شده است و در این شرایط، تلویزیون برای جشنواره فیلم فجر تعیین تکلیف می‌کند… حیرت می‌کنم که تلویزیون به خود اجازه می‌دهد برای وزارت ارشاد تعیین تکلیف کند و باز هم شگفت‌زده هستم که چگونه وزارت ارشاد به‌راحتی زیر بار می‌رود. اگر آن‌ها تصمیمی می‌گیرند، باید پای تصمیم خود بایستند».

این مجری سابق و سرشناس صداوسیما همچنین با اشاره به تاکیدهای رییس سازمان صداوسیما و معاونان او در ماه‌های اخیر مبنی بر این‌که هنرمند ممنوع‌الکار و ممنوع‌التصویر نداریم، تاکید کرد: «این موضوع، برای من مشکلی نیست و یک جشنواره‌ی بین‌المللی نمی‌تواند تحت‌الشعاع یک نفر قرار گیرد؛ اما هر جشنواره‌ای شأنیتی دارد که باید حفظ شود».

بنابراین به‌نظر می‌رسد تنها رییس جمهور محترم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در برابر این‌گونه تمایلات مدیران سازمان صداوسیما ایستادگی می‌کند که در ماجرای مصاحبه حاشیه‌دار اخیر و تاخیر حدود یک‌ونیم‌ساعته در آغاز آن، نمود یافت.

در تاریخ معروف است، وقتی از سوی رضاشاه پهلوی برای شهید مدرس پیغام آوردند که «به آقای مدرس بگویید پا روی دم من نگذارد»، در پاسخی شجاعانه گفت: «به رضاخان بگویید محدوده دم اعلی‌حضرت کجاست؟ چراکه بنده هر جا پا می‌گذارم، فریاد ایشان به آسمان بلند می‌شود و اعتراض می‌کند که باز هم مدرس دم مرا لگد کرد»!

منبع: isna.ir

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا