خانه داری

در باره آکواریوم و ماهی ها بیشتر بدانید

زمانی که شما ماهی را خریداری می کنید، نکات زیر را باید انجام دهید تا از تلفات ماهی جلوگیری کنید.

* در صورت وجود روشنایی در اکواریوم آن را خاموش کنید(جلوگیری از شوک به ماهی ).

* هم دما کردن : پلاستیک حاوی ماهی رامستقیما برای 5 دقیقه در داخل آب بگذارید.

* آب به آب کردن: در پلاستیک را باز کرده و مقداری از آب آکواریوم ( به همان مقدار داخل پلاستیک) را داخل پلاستیک بریزید (به مدت 5 دقیقه).

* در پلاستیک را در آب فرو کرده تا خود ماهی ها وارد آب آکواریوم شوند.

نکاتی که باید بر روی آکواریوم خود انجام دهید، این است که

1.هیچ گاه پمپ  یا بخاری خود را برای مدت خاص (مثل شب ها)خاموش نکنید چون با این کار  باعث بالا رفتن یا پایین آمدن دما می شوید که این امر  سبب  کمبود اکسیژن در آب و بالا رفتن تلفات ماهی ها می شود.

2.هیچ گاه پمپ را برای مدت طولانی خاموش نکنید (مخصوصا در زمستان) چون باعث بالا رفتن درجه حرارت و نیز کمبود اکسیژن در آب شده و در نتیجه ماهی ها دچار خفگی می شوند.

3.تغییرات دما بر روی ماهی ها تاثیر گذار است. کم شدن دما،تحرک ماهی را کم کرده و آنها را از اشتها می اندازد و سبب می شود بر روی بدن آنها سفیدک وقارچ ایجاد شود،همچنین ممکن است چشم ماهی ها سفید می شود و…حال اگر دما بالا برود ،تنفس ماهی ها شدید شده و حالت خفگی به آنها دست می دهد و بیشتر در سطح آب شنا می کنند.

4. سیفون کردن آب (کشیدن آب) که هر 7 یا 10 روز یک بار به مقدار یک چهارم از ارتفاع آب آکواریوم برداشته می شود (اگر از سطح شن یا لوله کف باشد، بهتر است).

5. هر 15 روز یک بار، آب آکواریوم را ضد عفونی کنید.

6. آب آکواریوم هر یک ماه یک بار به طور کامل تعویض شود و با جوهر نمک ضدعفونی شده و با مایع ظرفشویی آن را تمیز کنید برای جلوگیری از شکستگی احتمالی از یونولیت استفاده نمایید.

7.در هنگام تعویض کامل آب آکواریوم فراموش نکنید که باید ازداروهای ضد کلر و ضد عفونی کننده استفاده کرد.

دمای مورد نیاز برای ماهی ها

دمای مورد نیاز جهت ماهی ها، بین 29 تا 31 درجه است چون فعل وانفعالات ماهی ها در این درجه بهتر و سالم تر است، تغییر دمای بین 3 تا 4 درجه، به ماهی ها شوک وارد می کند و زمینه بیماری را فراهم می سازد و اختلاف بیشتر از 4 درجه، احتمال مرگ ماهی ها را فراهم می کند و ممکن است  روی کیسه تعادل ماهی تاثیر مخرب بگذارد و شیوع هر بیماری را فراهم کند و اختلاف بیشتر از 6 درجه  نیز  زمینه مرگ ماهی را فراهم می سازد.

غذا دهی به ماهی ها

معمولا در روز، باید دو وعده به ماهی ها غذا داد که بهتر است در زمان غذا دادن پمپ هوا را به مدت کوتاهی خاموش کنید تا از حل شدن غذا در آب وکدر شدن آب جلوگیری کنید و مانع تولید بیماری شوید.

 از پودر کردن غذا برای ماهی ها جلوگیری کنید، چون غذای پودر شده در آب حل می شود و رنگ آب را تغییر می دهد و توسط کف آکواریوم جذب نمی شود و باعث تحلیل اکسیژن و شیوع بیماری می شود.

شن آکواریوم

بهتر است مقداری شن در کف آکواریوم به ارتفاع 5 تا 7 سانتیمتر قرار دهید زیرا بهترین حالت است و سبب می شود فضولات و مواد اضافی بر روی سطح شن ها، در بین لایه هایی از شن پودر شده و در زیر کف و در حجم کمتری ته نشین شود و در اثر تجزیه و تحلیل به باکتری مثبت تبدیل شده و تولید اکسیژن کند و باکتری منفی را از بین ببرد.

یک نکته مهم را فراموش نکنید اگر نوع ماهی هایتان اجازه می دهد تا می توانید داخل آکواریوم خود گیاه قرار دهید. این کار چند حسن دارد:

1-محل اختفایی برای ماهی ها ایجاد می شود. این کار باعث کاهش استرس ماهی ها می گردد.

2-تولید اکسیژن می کند که در صورت اختلال در کار پمپ هوا از احتمال مرگ و میر ماهی ها می کاهد.

3-دی اکسید کربن آب را جذب و به ایجاد چرخه اکسیژن کمک می کند.

4- در صورت قابل خوردن بودن، مقداری غذا برای ماهی ها  ایجاد و به ایجاد چرخه کربن کمک می کند.

5-نیترات آب را جذب و به ایجاد چرخه ازت کمک می کند. با این کار، مقدار سیفون آب شما کاهش می یابد و حتی می تواند تا میزان صفر هم برسد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا