پزشکی و سلامت

درمان فوری اسهال با پکتین و تانین

بسیاری از افراد در سال یک یا دو بار مبتلا به اسهال می‌شوند؛ که اغلب به دلیل تحریک‌پذیری روده است و دوره آن معمولاً ۲ تا ۳ روز طول می‌کشد.

  • نفخ شکمی
  • گرفتگی عضلات
  • مدفوع روان و آبکی
  • نیاز به دفع مکرر
  • و درنهایت تهوع

ازجمله نشانه‌های رایج این بیماری است. در چنین شرایطی با استفاده از روش‌های درمان اسهال شدید در منزل به‌آسانی می‌توانید مانع از تداوم آن شوید؛ و درنهایت به درمان کامل برسید. طبیعتاً این روش‌ها مناسب‌تر از استفاده‌ی خودسرانه‌ی دارویی است که بی‌تردید می‌تواند عوارض جانبی فراوانی برای بدن داشته باشد.

تا جایی که می‌توانید مایعات بنوشید.

اگر روزانه بیش از ۳ بار دفع روان و آبکی داشته باشید و به‌اندازه کافی مایعات ننوشید بدن شما دچار عوارض جدی کم‌آبی می‌شود.

اسهال به‌سرعت آب بدن را کاهش می‌دهد؛ بنابراین مصرف مایعات اضافی مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید؛ که خوشبختانه کار بسیار ساده‌ای است!

مراقب نشانه‌های کم‌آبی بدن خود باشید. این نشانه‌ها در بزرگ‌سالان به‌صورت احساس تشنگی، توقف ادرار، تیرگی ادرار، سرگیجه، خستگی و پریشانی بروز پیدا می‌کند؛ و در اطفال و نوزادان به شکل گریه‌ی بدون اشک، خشکی دهان، فرورفتگی چشم یا گونه و خشک ماندن پوشک برای مدت سه ساعت.

از تحرک و ورزش دوری کنید.

تحرک شدید و ورزش آب بدن را کاهش می‌دهد؛ بنابراین الآن وقت مناسبی برای دو ماراتن نیست! بدن شما نیاز به استراحت دارد؛ فعالیت روزانه‌تان را ادامه دهید! اما کالری بدن را زیاد نسوزانید.

آبمیوه‌ و سوپ روشن و رقیق بنوشید.

جرعه‌جرعه خوردن آب سیب و یا سوپ رقیق حاوی سبزی و گوشت می‌تواند جایگزین مناسبی برای نمک و مواد معدنی ازدست‌رفته بدن باشد. از نوشیدن آبمیوه‌هایی که رنگ روشن ندارند پرهیز کنید چراکه اسید موجود در آن‌ها باعث تحریک روده‌های ملتهب شما می‌شوند. با جرعه‌های کوچک شروع کنید و هر نیم ساعت یک فنجان بنوشید.

از دم‌نوش پوست پرتقال یا نارنج غافل نشوید!

پوست پرتقال علاوه بر آن‌که به هضم غذا کمک می‌کند درمان سنتی اسهال نیز بشمار می‌رود. برای این دم‌نوش از پرتقال ارگانیک استفاده کنید؛ پوست پرتقال‌های غیر ارگانیک ممکن است حاوی رنگ و سموم آفت‌کش باشد.

پوست پرتقال را کاملاً ریز کنید؛ آن را داخل قوری بریزید؛ آبجوش را به آن اضافه کنید؛ درب و منفذ قوری را کاملاً بپوشانید و بگذارید سرد شود. برای آنکه خوردن آن راحت‌تر شود از عسل هم می‌توانید استفاده کنید.

خودتان را به برنج ببندید.

برنج سفید و ساده یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان اسهال در منزل است چراکه در جمع‌کردن روده‌ها شهرت زیادی دارد! خوردن برنج سفید و ساده بدون روغن و کره عامل کنترل‌کننده بسیار مفیدی برای اسهال است.

خود را با بابونه آرام کنید

دم‌نوش بابونه به خاطر قدرت آرام‌بخش اش معروفیت زیادی دارد. این دم‌نوش قدرت مقابله با اسهال را هم دارد چراکه ترکیبات آن علاوه بر خنثی نمودن التهاب، اسپاسم روده را نیز کاهش می‌دهد.

نجات با عسل

در بسیاری از فرهنگ‌ها به قدرت درمانی عسل قسم می‌خورند! کافی است ۴ قاشق غذاخوری عسل را در آبجوش حل کنید؛ و پس از خنک شدن آن را بنوشید. هرچند بسیار شیرین است… اما مؤثر است.

مقداری سرکه سیب بنوشید.

اگر عامل اسهال عفونت باکتریایی باشد خاصیت آنتی‌بیوتیکی موجود در سرکه سیب چاره‌ی کار است. برخی از اطباء گیاهی معتقدند که سرکه سیب می‌تواند اسپاسم روده را کاهش دهد. چرا که حاوی «پکتین» است.

سیب‌زمینی را هم امتحان کنید.

«پکتین» موجود در سیب‌زمینی باعث نرمی حرکت روده می‌شود. سیب‌زمینی را با یک عدد نان تست خشک به‌صورت میان وعده میل کنید؛ تا معده‌تان به هم نریزد.

به این رژیم غذایی بچسبید!: موز، برنج، سیب و نان تست

موز، برنج ساده، سیب‌، نان تست و البته دم‌نوش علاوه بر آنکه به مقابله جدی با اسهال می‌پردازند به شما احساس سیری هم می‌دهند.

دوغ بنوشید.

بسیاری دوغ را دشمن قسم‌خورده‌ی اسهال می‌دانند. طب سنتی «آیوردا» – که در هندوستان رایج است و در آن از گیاهان دارویی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود. – این روش درمانی را پیشنهاد می‌کند: نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل خشک را در یک فنجان دوغ مخلوط کنید و آن را سه الی چهار بار در روز بنوشید.

دم‌نوش‌های سیاه اما بدون کافئین

«تانین» موجود در دم‌نوش‌های سیاه به شکل رضایت بخشی باعث انقباض غشاء مخاطی روده و کاهش التهاب آن می‌شود. در این حالت بدن راحت تر می‌تواند مایعات را جذب کند. دم‌نوش تمشک یا بلک بری به دلیل توانایی بالایی که در کاهش اسهال دارند بیشتر از طرف اطباء گیاهی توصیه می‌شوند.

برخی از دم‌نوش‌های پاکتی موجود در بازار تنها حاوی طعم‌دهنده هستند؛ برای درست کردن این نوع دم‌نوش از برگ‌های واقعی استفاده کنید. به‌یاد داشته ‌باشید دم‌نوش شما نباید حاوی کافئین باشد؛ کافئین خاصیت جذب آب دارد و موجب کم‌آبی بدن می‌شود.

فراموش نکنید که اسهال نشانه‌های جدی‌تری هم دارد. اگر دچار تب و کاهش وزن شده‌اید و در مدفوع خود آثاری از خون و مخاط می‌بینید از روش‌های درمان اسهال در منزل بگذرید و به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

مجید حسین زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا