کسب و کار

معروف ترین داروهای گیاهی برای کنترل قندخون

بیماری دیابت یا قندخون اختلالی در کنترل میزان قند مصرفی بدن است که خود زمینه سازی بسیاری از بیماری های قلبی عروقی، کلیوی و … است. دیابت در اثر ایجاد اختلال در روند هضم کربوهیدرات ها و دیگر قندها به وجود می‌آید. و یکی از بیماری هایی است که با پیشینه ارثی نیز ارتباط تنگاتنگی دارد.

اگر خود شما و یا عزیزانتان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنید؛ در این مقاله به ارائه معروف ترین داروهای گیاهی برای کنترل قندخون پرداختیم. با ما همراه باشید.

اگر قندخون کنترل نشود، چه می‌شود؟!

اگر قند خون برای مدت طولانی بالا باشد، می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی شود. برخی از شایع ترین آنها عبارتند از:

  • بیماری قلبی و عروقی: دیابت خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد. این امر به این دلیل است که قند خون بالا می تواند به مرور زمان به رگ های خونی آسیب برساند و آنها را سفت و باریک کند.
  • سکته مغزی: قند خون بالا همچنین خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد. این امر به این دلیل است که قند خون بالا می تواند به رگ های خونی مغز آسیب برساند و جریان خون را مختل کند.
  • بیماری کلیوی: دیابت شایع ترین علت بیماری کلیوی است. قند خون بالا می تواند به مرور زمان به کلیه ها آسیب برساند و توانایی آنها در فیلتر کردن مواد زائد خون را کاهش دهد.
  • آسیب عصبی: دیابت می تواند به اعصاب در سراسر بدن آسیب برساند. به این بیماری نوروپاتی دیابتی می‌گویند. نوروپاتی دیابتی می تواند باعث درد، بی حسی و ضعف در پاها و دست‌ها، مشکلات گوارشی، مشکلات مثانه، مشکلات جنسی و … شود.
  • آسیب چشم: دیابت می تواند به چشم ها آسیب برساند و منجر به رتینوپاتی دیابتی شود. رتینوپاتی دیابتی بیماری است که می تواند باعث تاری دید، کوری و حتی نابینایی شود.

علاوه بر این عوارض، دیابت می تواند باعث کندتر شدن روند بهبود زخم، افزایش خطر عفونت و افزایش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان شود. بنابراین این بیماری باید کنترل شود. و یا اگر هنوز فرصتی باقی است، باید به فکر پیشگیری از آن باشیم.

یکی از راه های پیشگیری از این بیماری، کنترل سطح قندخون بدن است. کنترل قندخون بدن با رژیم غذایی، ورزش و دارو و داروی گیاهی درمان قندخون اتفاق می‌افتد. در ادامه داروهای گیاهی معروف کنترل قندخون را به شما معرفی کرده ایم.

معروف ترین داروهای گیاهی برای کنترل قندخون

همانطور که می دانید داروهای شیمیایی و آزمایشگاهی عوارض بالایی دارند و عمدتا برای اثرگذاری نیاز به استفاده دائم دارند اما همیشه بازگشت به طبیعت برای انسان نتایج موفقیت آمیزی داشته است.

میوه ها و گیاهان و دانه های زیادی مانند دانه کتان، جو، تخم کدو حلوایی و بامیه و … برای کنترل قند خون وجود دارند. از طرفی داروسازان طب سنتی و گیاهی با استفاده از فرمول ها و ترکیباتی که ریشه تاریخی و امتحان شده دارند می توانند در نهایت از گیاهان دارویی و دانه ها و میوه ها  داروی خانگی برای کنترل قندخون یا داروی گیاهی درمان قندخون تولید کنند. پس بدون معطلی به معرفی 10 داروی گیاهی برای کنترل قند خون می پردازیم.

خارمریم برای کنترل قندخون

خار مریم (نام علمی: Silybum marianum) گیاهی است که قرن‌ها به عنوان داروی گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است. تمام قسمت‌های گیاه خار مریم، از جمله دانه‌ها، برگ‌ها و ریشه‌ها برای مصارف دارویی استفاده می‌شود. با این حال، دانه‌ها رایج‌ترین قسمت مورد استفاده هستند.

دانه‌ها حاوی سیلیمارین هستند که اثرات مثبتی بر کنترل قندخون دارد. خار مریم علاوه بر فوایدی که برای کبد و سر درد و .. دارد در کنترل دیابت نوع دوم و کنترل قند خون نیز موثر است.

کنترل قندخون با دم‌ کرده گزنه

دمنوش گزنه برای کنترل قندخون

گزنه، گیاهی دارویی با برگ‌های سبز و گل‌های صورتی یا بنفش، سابقه طولانی در طب سنتی دارد. این گیاه به دلیل تنوع ترکیبات مغذی و فواید سلامتی متعدد، از جمله خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و مدر (ادرار آور) شناخته شده است.

یکی از رایج ترین روش های مصرف گزنه، دم کردن برگ های خشک شده آن و تهیه دمنوش یا چای گزنه است. این نوشیدنی گرم یک داروی گیاهی درمان قندخون مناسب است.

این دمنوش به علاوه چندین دمنوش گیاهی دیگر را می‌توانید در پک درمان دیابت نیوشا بیابید. این پک به شما کمک می‌کند تا به طور کامل دیابت خود را با داروهای گیاهی و بدون نیاز به داروهای شیمیایی درمان کنید.

کنترل دیابت با چای سبز

چای سبز نوعی چای است که از برگ‌های گیاه Camellia sinensis تهیه می‌شود. چای سبز در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است و به دلیل فواید سلامتی متعدد آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

از جمله فواید چای سبز می توان به لاغری، کمک به آرامش و افزایش کارایی بدن و کاهش کلسترول و چربی و قند های مضر که در نهایت آن را تبدیل به یک داروی خانگی برای کنترل قندخون می کند.

چای ترش برای کاهش قندخون

چای ترش یکی از گیاهان دارویی است که به دلیل طعم و خواصی که دارد، باعث تقویت گوارش و هضم آسان می‌گردد. و در نتیجه به هضم و گوارش صحیح قندهای موجود در غذا نیز کمک خواهد کرد.

عصاره دارچین برای کاهش قندخون

عصاره دارچین برای کاهش قندخون

عصاره دارچین مایعی غلیظ و معطر است که از پوست درخت دارچین به دست می‌آید. این عصاره به دلیل طعم و عطر گرم و دلنشینش در آشپزی و شیرینی‌پزی کاربرد فراوانی دارد.

علاوه بر طعم و عطر، عصاره دارچین به دلیل خواص دارویی متعدد نیز شناخته شده است. برخی از این خواص عبارتند از:

  1. کنترل قند خون: مطالعات نشان داده‌اند که عصاره دارچین می‌تواند به طور قابل توجهی قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. این اثر به دلیل توانایی عصاره دارچین در افزایش حساسیت سلول‌ها به انسولین و بهبود عملکرد آن است.
  2. کاهش کلسترول
  3. خواص ضد التهابی
  4. خواص آنتی اکسیدانی
  5. بهبود عملکرد مغز

همینطور که متوجه شدیم قندخون بالا، سمی است برای تمامی ارگان های بدن. و گاهی به دلایل مختلف نظیر دیابت و عدم تولید انسولین و.. کنترل قندخون به درستی انجام نمی شود. بنابراین نیاز به اقداماتی مانند تغییر رژیم غذایی و استفاده از داروهای مختلف است. بهترین نوع دارو داروهای گیاهی هستند که در این مقاله به معرفی آن ها پرداختیم.

تولید محتوای این رپورتاژ توسط مجله اینترنتی زندگی سالم صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا