آرایش و زیبایی

حساسیت چشم به مواد آرایشی

حساسیت چشم به مواد آرایشی و بهداشتی

حساسیت چشم به مواد آرایشی یکی از حساسیت های شایع بین خانم ها است . بسیاری از خانم ها برای درشت تر نشان دادن چشم های خود مدام از انواع خط چشم های مایع یا مدادی استفاده می کنند. برخی خانم ها هم دوست دارند برای پرتر نشان دادن ابروهای خود از انواع پرکننده های ابرو مانند مداد، سایه یا حتی ماژیک های ابرو کمک بگیرند. بد نیست این گروه از خانم ها بدانند استفاده روزانه و مکرر از لوازم آرایش مخصوص چشم و ابرو می تواند در طولانی مدت باعث ریزش مژه ها و ابروها شود.

این محصولات باعث ایجاد آلرژی های مختلف پوستی هم می شوند، آن هم به حدی که برخی متخصصان پوست معتقدند شایع ترین علت آلرژی یا اگزمای اطراف چشم، استفاده از لوازم آرایش چشمی، به خصوص خط چشم است. ممکن است شما سال ها از یک خط چشم خاص استفاده کنید و مشکلی هم برایتان ایجاد نشود اما پوست اطراف چشمتان بعد از چند سال به آن واکنش نشان دهد و شما را به آلرژی های پوستی مبتلا کند.

این نوع آلرژی که در اثر استفاده از خط چشم ایجاد می شود، می تواند علایمی مانند قرمزی، خارش، التهاب و پوسته پوسته شدن پوست لبه های پلک و اطراف چشم ها را به دنبال داشته باشد. اگر با استفاده از یک محصول آرایشی جدید دچار قرمزی، خارش و التهاب لبه پلک ها شدید، بلافاصله اقدام به حذف ماده آلرژن، یعنی پرهیز از استفاده مجدد از خط چشم یا ریمل کنید.

انواع حساسیت چشم به مواد آرایشی

دو نوع آلرژی به لوازم آرایشی و بهداشتی وجود دارد. اولی به درماتیت (التهاب) تماسی تحریکی معروف است. زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی به پوست شما آسیب رسانده باشد. در این حالت در محلی که محصول استفاده شود، پوست می‌سوزد، قرمز می‌شود و یا به خارش می‌افتد. حتی احتمال دارد پوست تاول بزند و اگر خراشی در سطح پوست وجود داشته باشد، ترشحاتی از پوست خارج خواهد شد.

نوع دیگر واکنش حساسیتی سیستم ایمنی بدن را درگیر می‌کند که به آن درماتیت تماسی آلرژیک می‌گویند. علائم آن شامل قرمزی، تورم، خارش و کهیر می‌شود. در این حالت پوست قرمز شده و کَنده می‌شود. هر قسمتی از بدن می‌تواند واکنش نشان دهد اما در اغلب موارد صورت، لب‌ها، چشم‌ها، گوش‌ها و گردن درگیر حساسیت می‌شوند.

هشدار چشم پزشکان در رابطه با حساسیت چشم به مواد آرایشی

۱- هرگز از خط چشم یا مدادهای ابروی مشترک استفاده نکنید. امکان انتقال ناراحتی های پوستی یا حتی چشمی در اثر استفاده از محصولات آرایشی چشمی آلوده از فردی به فرد دیگر بسیار زیاد است.

۲- در صورت بازکردن بسته خط چشم های مایع یا ماژیک های ابرو می توانید آنها را حداکثر ۴ ۳ ماه استفاده کنید. رطوبت موجود در این محصولات می تواند به سادگی باعث ایجاد فضایی مناسب برای رشد انواع میکروارگانیسم ها شود و زمینه ابتلای چشم و پوست اطراف آن را به انواع بیماری های آلرژیک و عفونی فراهم کند.

۳- مدادهای ابرو یا خط چشم های مدادی جامد را می توان حداکثر به مدت ۱۲ ماه استفاده کرد.

۴- به هیچ وجه لوازم آرایش چشمی را از دستفروشان نخرید.

۵- تمام محصولات آرایش چشمی باید دارای تاییدیه های بهداشتی لازم کشور باشند. محصولات وارداتی هم باید تاییدیه های بهداشتی معتبر را داشته باشند.

۶- برای پاک کردن آرایش و پیشگیری از آسیب پوست اطراف چشم، حتما از پنبه و پاک کننده های مخصوص چشم (شیرپاک کن ) استفاده کنید.
۷- هرچه مدت زمان ماندگاری لوازم آرایش در اطراف چشم کمتر باشد، امکان ایجاد آلرژی یا واکنش های پوستی هم کمتر می شود بنابراین حتما پس از بازگشت به منزل یا اتمام مهمانی آرایش چشمتان را پاک کنید و هرگز با آرایش به رختخواب نروید. ریزش خط چشم یا ریمل به داخل چشم ها می تواند باعث ایجاد آلرژی و عفونت های چشمی شود.

۸- هرگز خط چشم مایع یا مدادی را داخل چشمتان نکشید. در غیر این صورت امکان ابتلا به حساسیت و عفونت های چشمی را در خود افزایش می دهید.

۹- اگر پوست اطراف ابرو یا مژه هایتان به هر دلیل آسیب دیده و دچار خراش و بریدگی شده است، به هیچ وجه تا بهبود کامل ضایعات از خط چشم یا مدادهای ابرو استفاده نکنید. واردشدن مواد شیمیایی این محصولات به زخم ها و بریدگی ها می تواند زمینه مناسبی را برای ایجاد عفونت های پوستی فراهم کند.

۱۰- اگر گل مژه زده اید یا به بیماری های چشمی مبتلا شده اید، تا زمان بهبود کامل دور استفاده از انواع لوازم آرایش چشمی را خط بکشید.

۱۱- اگر واکنش حساسیتی به خط چشم یا مداد ابرو تا چند روز از بین نرفت و همچنان باقی ماند، به چشم پزشک مراجعه کنید تا با توجه به شدت ضایعه ایجادشده، درمان های لازم برایتان شروع شوند. مثلا ابتدا به بیمار توصیه می شود روزی ۲ یا ۳ مرتبه پلک های خود را آرام با شامپوی بچه بشوید. اگر علایم التهاب فروکش نکردند، باید درمان های التهابی ویژه تری برای بیمار آغاز شود. این درمان ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و علاوه بر اینکه نمی توان یک نسخه واحد برای همه افراد در این زمینه پیچید، باید تاکید کرد که بیمار از تجربه های احتمالی دیگران در درمان چنین مشکلی استفاده نکند و با مراجعه به پزشک، درمان مخصوص خود را دریافت کند.

پیشگیری از حساسیت چشم به مواد آرایشی

۱) در قوطی ها را ببندید: پس از استفاده از لوازم آرایش تان، در قوطی های آن را محکم ببندید. هیچ وقت کرم پودرها، پنکیک ها و سایه ها را با درهای باز روی میز آرایش رها نکنید.

۲) دست هایتان را بشویید: پیش از آرایش کردن، دست هایتان را با آب و صابون خوب بشویید. پاکیزه بودن دست ها میکروب کمتری را به پوست صورت شما می رساند.

۳) قرض ندهید: لوازم آرایش یک وسیله کاملا شخصی است مانند مسواک و شانه بنابراین لوازم آرایش تان را به کسی قرض ندهید. استفاده از ریمل و سایه و حتی کرم پودر مشترک ممکن است موجب حساسیت پوستی شود.

۴) آرایش، ممنوع: اگر شما به یک سایه و یا ریمل و یا هر ماده آرایشی دیگر حساسیت دارید، آن را کنار بگذارید و تا برطرف شدن کامل علایم حساسیت، مواد آرایشی دیگری را استفاده نکنید.

۵) قدیمی ها را کنار بگذارید: نیم نگاهی به لوازم آرایش قدیمی تان بیندازید. آنهایی را که به مرور زمان کهنه شده و تغییر رنگ داده اند و تاریخ مصرف شان گذشته است را کنار بگذارید.

۶) بدون بوها را مصرف کنید: بهتر است لوازم آرایشی را مصرف کنید که بدون بو باشد. لوازم آرایشی که دارای عطر است اغلب موجب حساسیت پوستی می شوند.

۷) گاهی به چشم هایتان نگاه کنید: اگر چشمان شما قرمز شده است و یا اگر پلک هایتان ورم کرده و قرمز شده است، از سایه چشم استفاده نکنید چون این مواد آرایشی شدید، حساسیت چشم و پلک شما را تشدید می کند.

۸) دور از آفتاب نگه دارید: بهتر است لوازم و مواد آرایشی تان را دور از تابش نور خورشید نگه دارید بنابراین اگر روی میز آرایش شما آفتاب می افتد لوازم و مواد آرایشی خود را از روی آن جمع کنید. اشعه آفتاب موجب تغییر شیمیایی مواد آرایشی شده و ممکن است شما به این مواد جدید حساسیت نشان دهید.

۹) اسپری ها را دور از حرارت نگه دارید: قوطی اسپری های مو و ضدعرق و حتی عطرها را دور از تابش آفتاب،شوفاژ و یا سایر منابع حرارت قرار دهید. حرارت می تواند موجب انفجار این قوطی ها شود و در عین حال با تغییر مواد شیمیایی، این محصولات حساسیت زا می شوند.

۱۰) به برچسب وزارت بهداشت دقت کنید: مدیرکل نظارت بر مواد غذایی و آرایشی وزارت بهداشت اعلام کرده است که برای ورود هر ماده آرایشی بهداشتی به کشور، ثبت شرکت تولیدکننده خارجی و وزارت بهداشت الزامی است. دکتر هدایت حسینی می گوید: «هنگام خرید این محصولات به برچسب مجوز بهداشتی واردات این کالاها توجه کنید.» شما می توانید این برچسب ها را به رنگ سفید و با نوشته های فارسی مشکی رنگ پشت محصولات آرایشی با مجوز وزارت بهداشت پیدا کنید.

منبع : مجله اینترنتی دلگرم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا