دانستنی ها

جو و جو دوسر

بررسی تفاوت جو با جو دوسر

جو دوسر و جو، دو نوع مختلف از غلات هستند که در سراسر جهان کشت می‌شوند، اما تمرکز ایالات‌متحده در کشت و پروش انواع جو بیشتر از سایر کشورها بوده است. ممکن است تصور کنید انواع جو فقط برای مصرف غذایی انسان تولید می‌شوند، اما این‌گونه نیست. مقدار بسیار زیادی از تولیدات غلات، خصوصاً جو و جو دوسر برای تغذیه دام استفاده می‌شوند. جو دوسر و جو، از جنبه‌های مختلف شبیه هم هستند. دانه‌هایشان بسیار به هم شبیه است، موارد استفاده یکسانی دارند، ارزش‌های غذایی بالایی دارند، روش‌های کاشت و نگه‌داری و نیز پرورش آن‌ها باهم فرق چندانی ندارد. در این مطلب ضمن معرفی این دو غلات، به بیان تفاوت‌هایشان می‌پردازیم.

فرق جو با جو دوسر آنچنان زیاد نیست و شاید بتوان تنها تفاوت آنها را در ارزش غذایی و نحوه مصرف این غلات جستجو کرد. جو بیشتر به صورت آش یا سوپ مصرف می‌شود اما جو دو سر را می‌توان در وعده صبحانه صرف کرد.

جو دوسر

نام علمی جو دوسر Avena sativa بوده و به‌عنوان یولاف معمولی شناخته می‌شود. برای کشت و پرورش گیاه جو دوسر، از خود دانه جو دوسر که در غلاف گیاه پس از باروری قرارداد استفاده می‌شود. گرچه مقدار بیشتری از تولید جو دوسر برای تغذیه دام مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما برای مصرف غذایی انسان گزینه بسیار عالی به شمار می‌رود.

جو

نام علمی این غله Hordeum vulgare L است و به سبب ارزش غذایی بسیار بالا، معروف شده است. این نوع جو یکی از اولین دانه‌هایی است که در جهان رشد و پرورش یافت و در حال حاضر در تمام مناطق جهان به‌راحتی و با کمترین هزینه و زحمت کشت می‌شود. در قرون‌وسطا، دهقانان اروپایی بعد از کشت جو، مقدار بسیار زیادی از آن را خودشان مصرف می‌کردند و از جو بهره اقتصادی زیادی نمی‌جستند. در تبت نیز مصرف غذایی این غله بسیار زیاد بوده است، البته این سبک تغذیه‌ای در تبت حفظ‌شده و در حال حاضر نیز جو به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین غلات در این ناحیه محسوب می‌شود. البته مصرف جو به تبت و اروپا محدود نمی‌شود و در تمام دنیا رایج است. مردم سرزمین‌های مختلف از خواص بی‌نظیر جو آگاهی دارند تا جایی که مصرف نان جو بسیار رایج بوده و اغلب مردم سراسر جهان به آن علاقه‌مند هستند.

فرق جو با جو دوسر 

جو دوسر و جو، از بهترین موادی هستند که می‌توانیم برای مصرف در میان وعده انتخاب کنیم. چراکه هردو آن‌ها از بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی، سرطان و … جلوگیری می‌کنند.

۱. ارزش غذایی

در درجه اول جو دوسر و جو ازنظر ارزش غذایی متفاوت هستند. جو دوسر بدون شک بسیار مغذی است و ازجمله غلات کاملاً سالم محسوب می‌شود به همین دلیل در وعده صبحانه، استفاده گسترده و متنوعی دارد. در مقایسه با جو دوسر، جو در برخی از زمینه‌ها از جو دوسر کامل‌تر است. برای مثال هردو این غلات سرشار از پروتئین هستند، حال اینکه میزان پروتئینی که در جو وجود دارد دو برابر همان مقدار از جو دوسر است. همین قضیه در مقدار فیبر این دو غله نیز صادق است. فیبری که در جو وجود دارد سلامت دستگاه گوارش را تضمین می‌کند، البته جو دوسر نیز حاوی فیبر است اما میزان آن به نسبت جو کمتر به نظر می‌رسد.

۲. نحوه مصرف

تفاوت دیگری که جو دوسر و جو دارند به میزان مصرف روزانه آن توسط انسان برمی‌گردد. مردم ترجیح می‌دهند جو دوسر را به‌صورت پرک در وعده صبحانه مصرف کنند چراکه مقوی و مغذی است و انرژی و پروتئین بدن را برای شروع روز به‌خوبی تأمین می‌کند؛ اما مصرف جو در بین مردم بیشتر به‌صورت جزئی از خورش یا سوپ جو بوده که به نسبت مصرف جو دوسر کمتر است. 

سخن آخر

همه غلات مغذی و مفید هستند اما جو دوسر و جو با توجه به پروتئین و فیبر بالایی که دارد در صدر انتخاب‌های غله ایستاده‌اند. بدون اینکه جوهای صنعت آبجوسازی را در نظر بگیریم، میزان استفاده انسان‌ها از جو دوسر کمی بیشتر از جو است.  جو دوسر بیشتر در وعده صبحانه به‌صورت پرک استفاده می‌شود حال اینکه مصرف جو در وعده نهار و شام به‌صورت جزئی از خورش یا سوپ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا