اجتماعی

ترویج شپش در موهای دانش آموزان در بازگشایی مدارس

ترویج شپش در موهای دانش آموزان در بازگشایی مدارس

هنوز دو ماه از بازگشایی مدارس سپری نشده که باز هم سر و صدای والدین از شیوع شپش در برخی از مدارس اصفهان خصوصا منطقه برخوار درآمده است، انتقاد و گلایه‌ها هنگامی شدت می‌گیرد که به گفته تعدادی از اولیای این دانش‌آموزان، مسئولان مدرسه و بهداشت وجود شپش را در مدرسه کتمان می‌کنند. بنا به درخواست تعدادی از این خانواده‌ها به جمعشان رفتیم تا از نزدیک صحبت‌هایشان را شنیده و منتشر کنیم.

مهری.م مادر دو دانش‌آموز مبتلا شده درحالی که از شدت عصبانیت برافروخته بود و مدام آب دهانش را قورت می‌داد اظهار داشت: چند وقت پیش دو دخترم که محصل دبستان… این منطقه هستند با خارش شدید سر به خانه آمدند. وقتی خوب لابه لای موهایشان را که اتفاقا کوتاه هم هست دیدم، متوجه وجود شپش شدم. بلافاصله سر هر دو دخترم را کچل کردم و همین موضوع باعث شد بچه هایم از رفتن به مدرسه و حتی محیط دوستان و اقوام امتناع کنند. با این حال برای اینکه از درس و مدرسه عقب نمانند، به هر طریقی هست هر دو را روانه مدرسه می‌کنم، اما موضوعی که واقعا جای تاسف دارد، سرپوش گذاشتن مسئولان ذیربط بر وجود این بیماری است. چرا باید بچه من که هر روز استحمام می‌کند، ناگهان دچار شپش شود؟ چرا باید بچه ای که هرروز صبح ترگل ورگل روانه مدرسه می‌شود، درعرض دوساعت با چشم گریان با سری پر از شپش به خانه برگردد؟

واکنش خانواده ها نسبت به شپش چه بوده است؟

زهره.ک مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان در مدرسه‌ای دیگر از این منطقه نیز با چهره ای درهم رفته و بغض‌آلود ضمن انتقاد از بی‎توجهی مدیر و معلم بهداشت فرزندش گفت: آیا بهتر نیست به جای سرپوش گذاشتن برمشکلات به این مهمی، خانواده ها درجریان امر قرار گیرند تا بتوانند با همکاری مدرسه از شیوع بیشترشپش جلوگیری کنند؟این بی‎نظمی و دیکتاتوری بعضی از مدیران و مسئولان مدارس علاوه براینکه دیگر روش نخ نما شده ای در اداره مدارس است، باعث بروز مشکلات و بیماری‎های متعددی در بین بچه های مردم می شود.

اکبر زراعتی  پدر دانش‌آموز دیگری درحالی که از ناراحتی با سوئیچ ماشینش به صندلی ضربه می‌زد، با ابراز نگرانی از ابتلای فرزندش به شپش هم بیان داشت : واقعا چرا کسی به این موضوع رسیدگی نمی‌کند؟ آیا اگر بچه‌های خودشان هم محصل مدرسه‌های این منطقه بودند، همینطور سکوت می‌کردند؟ چرا باید دختربچه 8 ساله به خاطر عدم نظارت و سهل انگاری مربی بهداشتی و مدیرمدرسه سرش کچل شود؟ و تا مدت‌ها به جای تمرکز بر درس و یادگیری ذهنش درگیر موهای از دست رفته و بعضا تمسخر همشاگردی‌هایش باشد؟
سپیده. ن دانش آموز مبتلا شده به شپش هم درحالی که از کچل شدن سرش گریه می‌کرد، پس از اطمینان از عدم درج نام خانوادگیش حاضر به گفت‌وگو با ما شد و درباره نحوه نظارت مربی بهداشتی مدرسه‌اش گفت: از اول سال تا الان معلم بهداشتمان موهایمان را ندید، البته تا دوهفته معلم بهداشت نداشتیم.
این دانش‎آموز همچنان با ترس از تنبیه شدن توسط معلم و مدیر مدرسه‎اش ادامه داد: چند روز پیش یکی از همکلاسی‎هایم به شدت سرش خارش داشت، به اندازه‎ای که از درد گریه می‎کرد؛ من و چند نفر از دوست‌هایم برای کمک به او مقنعه اش را برداشتیم تا ببینیم علت خارش چیست. اما متوجه چیزی نشدیم. بعد موضوع را با معلممان درمیان گذاشتیم و فکر کنم معلم متوجه شد و او را به دفتر برد. بعد هم پدرش آمد و او را به خانه برد. فردای آن روز سر من و دوتا از همان دوستانم به شدت خارش پیدا کرد تا اینکه مادرم متوجه شد و بلافاصله موهایم را کوتاه کوتاه کرد و با آب و سرکه شست.اما در ادامه این گزارش، موضوع را با راضیه امیدی کارشناس مسئول سلامت نوجوانان وجوانان مدارس استان اصفهان درمیان گذاشتیم؛ وی گفت:به محض شنیدن این خبر یعنی از 11 مهرماه طرح ضربت غربالگری و نظارت درتمام مدارس دخترانه استان به ویژه منطقه برخوار اعلام شد و به مبتلایان، شامپوی مورد نیاز توزیع و اقدامات درمانی صورت گرفت.
وی با تاکید بر اینکه طرح ضربت غربالگری شپش و موارد بهداشتی در دانش‎آموزان ابتدایی اجباری است ادامه داد: برای سایر دانش آموزان در مقاطع دیگر هم در صورت اعلام گزارش، غربالگری انجام می‎شود.
امیدی خاطرنشان کرد: طرح ضربت غربالگری شپش و بهداشت دانش‎آموزان استان اصفهان تا پایان مهرماه ادامه دارد.
حسین عباسیان رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در توضیح شیوع شپش در مدارس استان گفت: شپش در مجامع عمومی دیگر وجود دارد و به مدارس منتقل می‏شود؛ لذا منشأ آن از مدارس نیست. همانگونه که با سردشدن هوا سرماخوردگی و عطسه و سرفه از یکی به دیگری منتقل می‎شود.
وی افزود: از اول مهرماه برحسب شرح وظایفمان مراقبان بهداشتی در مدارس کار نظارت و معاینات دانش‌آموزان را انجام داده‌اند و جز از چند مدرسه گزارش مستقیم دیگری دریافت نشده است.عباسیان با اعلام اینکه در مدارس اصفهان حدود 800 معلم بهداشت کم داریم، اظهار داشت:به دلیل کمبود نیرو از بهورزان سیستم بهداشتی استفاده می شود، اما باز هم به دلیل ناکافی بودن این نیروها، نوبت نظارت از اولین بازرسی تا نوبت بعدی، حدود دوماه طول می کشد.

ترویج شپش در مدارس اصفهان
                       شیوع شپش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا