پزشکی و سلامت

به ۱۰ دلیل به متخصص پوست مراجعه کنید

دلایل دیدن یک متخصص پوست را می دانید؟ چه هنگامی باید به یک متخصص پوست، مو و ناخن مراجعه کنید. ریزش و چین و چروک پوست بسیار شایع هستند. اما، هزاران شرایط دیگر وجود دارد که می تواند روی پوست تاثیر منفی بگذارد تا نیازمند مراجعه به متخصص پوست شوید. در این مطلب ۱۰ دلیل برای مراجعه کردن به متخصص پوست بیان شده است که پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

برخی از آن علایم خفیفی را ایجاد می کنند. اما برخی دیگر می توانند جدی باشند و در زندگی روزمره مشکل ایجاد کنند. قرمزی، خارش، درد، بثورات و خارش، نشانه هایی هستند که با بروز آن ها، شما باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

دکتر متخصص در درمان پوست، مو و ناخن تخصص دارد. برخی از درمان ها به مراقبت از پوست شما کمک می کند. بررسی های منظم برای سرطان پوست می تواند زندگی شما را نجات دهد.

با بروز ۱۰ شرطی که در زیر آمده، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.
  • آکنه
  • اگزما
  • پسوریازیس
  • علائم پیری
  • سرطان پوست
  • ریزش مو
  • روزاسه
  • واریس و ورید عنکبوتی
  • عفونت پوست
  • پیچک سمی آمریکایی

در ادامه با توضیحات هر مورد همراه ما باشید.

۱٫ آکنه (Acne)

آکنه شایع ترین بیماری پوست در ایالات متحده است. این بیماری باعث ایجاد لکه های مختلف روی صورت می شود که شامل سفید، مشکی، جوش و کیست عمیق هستند. این اغلب به این دلیل شکل می گیرد که غدد چربی پوست باعث ایجاد بیش از حد یک ماده به نام چربی پوست می شود که منافذ را پر می کند. دلیل دیگر آن می تواند باکتری ها باشند.

آکنه در بین نوجوانان معمول است، اما در هر سنی دریافت می شود. لکه ها معمولا در صورت، گردن، پشت، سینه و شانه ظاهر می شود. آکنه تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند ناراحت کننده باشد. بدون درمان مناسب می تواند زخم های دائمی ایجاد کند. درمان آکنه ممکن است شامل کرم ها و ژل های بدون نسخه و یا تجویز داروهای خوراکی، پوست های شیمیایی و لیزر درمانی باشد.

۲٫ اگزما (Eczema)

اگزما یک اصطلاح برای چندین بیماری مزمن پوست است که باعث التهاب (تورم) پوست می شود. این می تواند خیلی ناراحت کننده باشد. اگزما اغلب باعث قرمزی، تورم، خشکی و خارش پوست می شود. شایعترین نوع اگزما درماتیت آتوپیک است.

این معمولا برای نوزادان و کودکان اتفاق می افتد که ممکن است بر روی گونه ها و سایر قسمت های بدن بثورات ایجاد کنند. بثورات می تواند مایع ترشح کند.

کودکان ممکن است به علت خارش خواب ناخوشایند داشته باشند. متخصص پوست می تواند با آزمون های خاص و آزمایش پوست اگزما را تشخیص دهند. کرم ها و داروهای دیگر بدون نسخه و تجویز می توانند اگزما را کاهش دهند. مراقبت مناسب از پوست نیز مهم است.

۳٫ پسوریازیس ( Psoriasis)

پسوریازیس ناشی از مشکل سیستم ایمنی بدن است. این باعث می شود که سلول های پوست خیلی سریع تکثیر و روی سطح پوست انباشته شوند. این تکه ها پلاک ها نامیده می شوند. آنها می توانند ضخیم و قرمز باشند و دارای مقیاس های نقره ای باشند.

آنها می توانند خارش آور یا دردناک باشند. آنها معمولا روی آرنج، زانو، پاها، صورت و پوست سر شکل می گیرند. گاهی اوقات آنها در پایین پا قرار دارند. آنها می توانند بر روی ناخن ها، ناحیه تناسلی یا داخل دهان ظاهر شوند، اما این کمتر شایع است.

متخصص پوست می تواند پسوریازیس را با نگاه کردن به یک نمونه پوستی زیر میکروسکوپ تشخیص دهند. پسوریازیس یک بیماری مزمن است. کرم ها می توانند پوست را تسکین دهند و به بهبودی کمک کنند. درمان همچنین ممکن است شامل داروهای خوراکی برای سرکوب سیستم ایمنی باشد.

۴٫ علائم پیری (تغییر پوست با سن)

با تغییر سن ممکن است چروک ها، خشکی یا تغییر رنگ را که معمولا “لکه های سن” نامیده می شوند را مشاهده کنید. اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید و سیگار کشیدن می تواند این علائم پیری را تشدید و بدتر کند.

استفاده از کرم ضدآفتاب می تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر خورشید کمک کند. ترک سیگار و خوردن یک رژیم غذایی سالم نیز می تواند از پوست محافظت کند. اما اگر شما از ظاهر خود ناراضی هستید، ممکن است بخواهید به متخصص پوست مراجعه کنید.

درمان های زیادی برای کمک به چروک های نرم و سخت شدن پوست وجود دارد. متخصص پوست همچنین می تواند به بهبود بافت و رنگ پوست کمک کند. درمان هایی که برای کمک به جوان تر شدن پوست وجود دارند، شامل چربی های شیمیایی، لیزر درمانی، تزریق بوتاکس، و چروک های پرکننده است.

۵٫ سرطان پوست (Skin Cancer)

سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان است. همچنین اگرزود تشخیص داده شود، ساده ترین نوع سرطان برای درمان می باشد. با این حال، خطرناک ترین نوع سرطان پوست (سرطان ملانوما) است که می تواند کشنده باشد.

با بروز برخی علائم هشدار دهنده باید به یک متخصص پوست مراجعه نمود. این علائم شامل رشد پوستی است که در اندازه، شکل، رنگ، ضخامت یا بافت تغییر می کند. یک نشانه هشدار دهنده کلان ملانوم رشد نامنظم است که گسترده تر از یک مداد پاک کن است.

یک متخصص پوست باید به طورمداوم علائم پوسته پوسته شدن، خارش، صدمه دیدن یا خونریزی را چک کند. معاینه های معمول نیز مهم هستند. یک پوست متخصص پوست باید حداقل یک بار در سال برای نشانه های سرطان پوست شما را معاینه کند.

۶٫ ریزش مو

اکثر مردم روزانه ۱۰۰ تار مو می ریزند. با این حال، طاس شدن قسمت از سر یا ریزش مو می توانند نشانه ای از یک مشکل باشند. بارداری، استرس، و مسائل بهداشتی زیادی می تواند منجر به ریزش مو شود. همچنین می تواند یک دلیل ارثی داشته باشد.

یک متخصص پوست برای پیدا کردن علت ریزش مو ممکن است آزمایشات خون انجام دهد و یک نمونه از بافت را زیر میکروسکوپ بررسی کند. داروها، درمان های لیزر و روش های جراحی جز درمان هایی هستند که می توانند باعث کاهش ظاهر ریزش مو یا بازگرداندن رشد مو شوند.

۷٫ روزاسه (Rosacea)

روزاسه (Rosacea) وضعیت پوستی مزمن است که می تواند روی چشم تاثیر بگذارد. افراد مبتلا به روزاسه ممکن است سست شوند. قرمزی معمولا بر روی بینی، گونه ها و چانه ظاهر می شود. این ممکن است به گوش و قفسه سینه نیز گسترش یابد. گاهی اوقات، ضربه و تورم پوست رخ می دهد. در موارد شدید، پوست ضخیم تر می شود و در زنان و افرادی که دارای پوست سبک هستند، خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می دهند.

پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی سبب ایجاد رودهن می شود. این ممکن است هنگامی رخ دهد که رگ های خونی به سرعت گسترش می یابد. یا می تواند به علت گرما، ورزش، نور خورشید، باد، غذاهای سرما، غذای تند، الکل یا استرس باشد. این عوامل همچنین ممکن است علائم را بدتر کنند. هیچ درمانی برای رودهن وجود ندارد با این حال، دارو، لیزر درمانی و تغییر شیوه زندگی می تواند به کنترل علائم کمک کند.

۸٫ واریس و ورید عنکبوتی

رگ های واریسی، رگهای متورم، درهم پیچیده و دردناک هستند که وقتی دریچه های رگ ها ضعیف یا آسیب دیده شوند، ایجاد می شوند. اغلب به نظر می رسد رگ های واریسی در حال رشد و یا افزایش باشند و معمولا در پاها رشد می کنند. آنها می توانند خطر ابتلا به لخته های خون و زخم های پوست را افزایش دهند. احتمال داشتن وریدهای واریسی با سن و وزن بیش از حد و شیوه زندگی بی تحرک افزایش می یابد. رگه های عنکبوتی اغلب مانند یک شبکه از خطوط قرمز یا آبی نازک روی پوست ظاهر می شوند. آنها معمولا بیشتر یک مسئله آرایشی هستند تا یک تهدید جدی برای سلامتی.

تغییرات هورمونی، قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند به ورید عنکبوتی منجر شود. نوع درمان بستگی به نوع مشکل ورید دارد. درمان ممکن است شامل پوشیدن جوراب ساق بلند، مصرف دارو و تغییر برخی شیوه زندگی باشد. متخصصین پوست نیز می توانند یک ماده شیمیایی را به یک رگه مشکل تزریق کنند تا ناپدید شود. درمان و جراحی لیزر نیز گزینه های دیگری هستند.

۹٫ عفونت پوست (Infection)

عفونت های پوستی که ناشی از مخمر، قارچ، ویروس یا باکتری هستند، نیاز به درمان یک متخصص پوست دارد. قارچ می تواند منجر به مشکلات ناخوشایند و خارش، مانند پای ورزشکار شود. ویروس ها می توانند باعث ایجاد زگیل و تبخال شوند. عفونت های باکتریایی پوست، مانند سلولیت، اگر با آنتی بیوتیک ها درمان نشوند، می توانند جدی یا حتی مرگبار باشند.

پارازیت ها، مانند شپش ها و علف های هرز، می توانند باعث ایجاد بیماری های پوستی و خارش نیز شوند. یک متخصص پوست می تواند منبع عفونت را تشخیص دهد و بهترین راه درمان آن را تعیین کند.

۱۰٫ پیچک سمی آمریکایی، بلوط و سماق (Sumac)

پیچک سمی آمریکایی،بلوط و سماق (Sumac) – گیاهانی هستند که حاوی آلرژی روغنی به نام اوروشیول هستند. تماس با این ها باعث ایجاد خارش، زخم خفیف می شود. این علائم ممکن است تا ۷۲ ساعت پس از تماس ظاهر شود. بسیاری از مردم فکر می کنند این راش ها مسری هستند، اما آنها نیستند.

بثورات پس از ۱ تا ۳ هفته معمولا از بین می رود. برخی از افراد واکنش جدی دارند که نیاز به درمان دارند. بعضی اوقات، خراشیدگی های مداوم و تاول های باز می تواند منجر به عفونت جدی تر باکتری شود. این علائم شامل رگه ها یا خطوط روی پوست است. متخصص پوست این موارد را با نسخه های کرم یا داروهای خوراکی درمان کنند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

آرین ابراری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا