دانستنی ها

بخور سرد یا بخور گرم!؟

تقاوت بخور سرد با بخور گرم؟

فرق بخور گرم و سرد : دستگاه بخور گرم و سرد هردو هوا را مرطوب می‌کنند اما مکانیزم آن‌ها کمی با هم متفاوت است. دستگاه بخور گرم برای تسکین عفونت و سرفه مناسب است.

از خواص و فواید بخور سرد می توان به ایجاد رطوبت کافی در هوا، بهبود سرماخوردگی و خشکی سینوس‌ها اشاره کرد و به اشخاصی که مبتلا به آسم و سینوزیت هستند می توان برای درمان بخور سرد را توصیه نمود.

در فصل سرما مردم رو به سوی بخور برای رفع علایم بیماری های پاییزی و زمستانی می آورند و از بخور های گرم استفاده می کنند و نمی دانند که فواید بخور سرد از نوع گرم آن بیشتر می باشد و راحتی تنفس و مرطوب نگه داشتن مجرای تنفسی از فواید بخور سرد می‌باشد.

آشنایی با فواید بخور سرد

شاید تا به حال با بخور سرد آشنایی نداشته اید و از فواید بخور سرد بی اطلاع بوده اید:

  • کاهش سرایت بیماری: افزایش رطوبت هوا تا ۴۳ درصد یا بیشتر، به طور قابل توجهی توانایی ویروس‌های موجود در هوا را که باعث سرایت سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود را کم می کند.
  • بهتر شدن سرفه: از فواید بخور سرد می توان به بهبود سرفه ناشی از آنفولانزا یا سرما خوردگی اشاره کرد، یکی از راه‌های بهبود و درمان سرفه کودکان قرار دادن دستگاه بخور سرد در محل استراحت کودک یا نوزاد می باشد.
  • پوستی لطیف و با طراوت: هوای سرد و خشک، موجب از بین رفتن رطوبت پوست می شود و همچنین باعث تسریع روند پیری پوست می‌ گردد. بخور سرد می‌تواند از این اثرات مخرب جلوگیری نماید و پوست شما را با طراوت و روشن نگاه دارد.
  • برطرف کردن خشکی سینوس: هوای زمستانی سبب خشکی سینوس ها می گردد و مقاومت بدن را در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌ها کاهش می دهد و خوب است بدانید که از فواید بخور سرد این می باشد که در هنگام خواب باعث می‌شود با بینی و گلوی به مراتب نرم‌تر و راحت‌تر بخوابید و بیدار شوید.
  • سرعت بخشیدن به روند بهبود سرماخوردگی: وقتی دچار علایم سرماخوردگی و علایم آنفولانزا و سینوزیت می‌شوید، مرطوب نگه داشتن مجراهای بینی و گلو، روند بهبودی شما را سرعت می بخشد. همچنین علایمی مثل سرفه و عطسه ناشی از این بیماری ها را نیز کم می کند.
  • پیشگیری از تشدید بیماری خروسک: بیمارانی که به التهاب حاد مجاری تنفسی فوقانی مبتلا هستند، همانند وقتی که کودکی دچار بیماری خروسک می شود، می‌توان از بخور سرد استفاده کرد تا از شدت پیدا کرذن بیماری جلوگیری نمود.
  • رفع گرفتگی صدا در صبح: استفاده از بخور سرد در صبح هنگام به برطرف نمودن گرفتگی صدا کمک می کند چرا که علت این امر ورود هوای خشک به تارهای صوتی شماست و بخور در این زمینه بسیار موثر است
  • کمک به بیماران آسمی: بهبود علایم بیماری هایی چون آسم، آلرژی و سینوزیت از فایده های استفاده از بخور سرد می باشد.
  • داشتن گیاهان سالم در منزل: گیاهان توکسین را از هوا می‌گیرند اما آنها در هوای خشک زمستان آسیب پذیر تر هستند. خاک آنها خشک‌تر از حالت عادی می باشد و برگ‌های گیاهان پژمرده و مریض به نظر می‌رسند. استفاده از دستگاه بخور سرد در منزل نه تنها به سلامت و زیبایی شما کمک می کند بلکه در داشتن گیاهان خانگی سالم تر نیز موثر است.
  • کاهش استرس: بخور سرد سبب ایجاد طراوت و کاهش استرس در اشخاص می شود.
  • حفظ وسایل چوبی: رطوبت ناشی از بخور سرد، از ایجاد شکاف و ترک در وسایل چوبی، درها و گچ بری ها به علت خشکی هوا جلوگیری می کند.

توصیه های استفاده از دستگاه بخور سرد

  • از آنجا که در بخور سرد قطرات آب در هوا پراکنده می‌ گردند قارچ‌ها و باکتری‌ها هم به همراه آب در فضای اتاق، انتشار می یابد باید مخزن بخور سرد هر روز با آب و صابون شسته شود. در بخور سرد مواد معدنی موجود در آب، در هوا پراکنده می‌شوند بهتر است مخزن آنها با آب جوشیده سرد شده پر گردد.
توجه داشته باشید که استفاده طولانی مدت از بخورها به ویژه بخور گرم برای بیماران دارای آسم آلرژیک یا آلرژی بینی سبب رشد قارچ و تشدید آلرژی در آنها می گردد.
  • به غیر از از فواید بخور سرد خوب است بدانید که که انواع بخورها جنبه درمانی دارند و نباید بدون تجویز پزشک و به صورت مداوم توسط افراد در منزل استفاده شوند، چراکه می‌تواند مشکلاتی مانند رشد قارچ را ایجاد کنند.
  • استفاده بیش از اندازه از هیچ ماده و وسیله ای در این جهان توصیه نمی شود و باید در مصرف هر وسیله ای حد اعتدال رعایت شود تا از ایجاد عوارض بعد آن پیشگیری نمود. سالم و سلامت باشید.

آشنایی با فواید بخور گرم

به طور کلی، دستگاه بخور گرم وسیله ای است که رطوبت را در یک فضای مشخص افزایش می دهد. از آنجا که رطوبت کم می تواند اثرات نامطلوبی برای سلامتی داشته باشد، خرید یک رطوبت ساز گرم در خانه می تواند بسیار مفید باشد، مخصوصا در ماه های سرد سال که خشکی هوا افزایش می یابد.

دستگاه بخور گرم آب را به نقطه جوش می رساند و سپس از طریق فن های تعبیه شده در خود، بخار گرم را به هوا پراکنده می کند.

رطوبت دهنده های هوای گرم، لب های خشک، پوست ترک خورده، گلو درد، خونریزی بینی و احتقان را از بین می برند. آنها همچنین آلرژن ها را حذف می کنند و تعداد ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا را در هوا کاهش می دهند. رطوبت نه تنها رطوبت نسبی را افزایش می دهد، بلکه باعث کاهش گرد و غبار نیز می شود.

عنصر حرارتی که آب را به جوش می آورد، آن را استریلیزه می کند، قبل از رسیدن به اتمسفر و جلوگیری از علائم آسم، باعث کاهش کپک و باکتری در مخزن می شود. بعضی از آنها دارای مخزن دارو نیز هستند که با بخار گرم ترکیب شده و در هوا پراکنده می شوند. بخار گرم نیز دمای اتاق را بالا می برد و در طول زمستان هوای بسیار مطبوعی را برای تنفس ایجاد می کند.

  • کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا

اگر از علائم سرماخوردگی و آنفولانزا رنج می برید، با استفاده از دستگاه بخور گرم در شب می توانید سریعتر به بهبودی خود و دیگران کمک کنید. رطوبت همچنین به مرطوب شدن نیز کمک می کند و اجازه می دهد تا راحت تر نفس بکشید. رطوبت دهنده ها همچنین می توانند به کاهش سردرد و درد های سینوسی کمک کنند.

  • کاهش آلرژی و حملات آسم

افرادی که از آلرژی و آسم رنج می برند، وقتی که هوا خشک می شود، علایم آنها شدید تر می شوند. اضافه کردن رطوبت به هوا می تواند به کاهش آلرژن ها و آلاینده ها کمک کند که ممکن است باعث کاهش حملات آسم شود. استفاده از مرطوب کننده گرم می تواند به کاهش آلرژی کمک کند و مشکلات تنفسی کمک کند.

  • کاهش تعداد عفونت ها

هنگامی که هوا خیلی خشک نیست، باکتری ها و ویروس ها کمتر عفونی می شوند. تحقیقات نشان داده است که سطح رطوبت ۳۵٪ یا بالاتر، میزان آلودگی ویروس آنفولانزا را ۱۴٪ کاهش می دهد.

  • بخار تمیز و پاک

دستگاه های بخور گرم به دلیل جوشش باعث تمیز شدن آب می شوند (با اینکه مقدار نیتریت در آب و برخی از ناخالصی ها با جوشش از بین نمی رود) و بخار آبی پاک تر را به هوا پراکنده می کند. فرایند جوشاندن، باکتری ها و کپک های موجود در آب را از بین می برد و از پخش شدن آن در هوا جلوگیری می کند.

  • جلوگیری از خشک شدن پوست

هنگامی که پوست در معرض هوای خشک قرار می گیرد، به راحتی ترک خورده و باعث افزایش چین و چروک می شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید سطوح رطوبت را در حدود ۳۵ تا ۵۰ درصد حفظ کنید.

  • کاهش خروپف

خروپف می تواند ناشی از خشکی گلو باشد. رطوبت دهنده های گرم سیستم تنفسی را مرطوب می کنند و صدای خروپف را با افزودن رطوبت به هوا کاهش می دهند.

  • گرم شدن محیط و صرفه جویی در انرژی

بخورهای گرم باعث گرم شدن فضای خانه می شوند، به این معنا که می توانید سیستم گرمایشی خانه خود را خاموش کنید یا مقدار درجه حرارت آنها را کم کنید. این مورد باعث صرفه جویی در انرژی (مصرف برق کمتر) می شود.

  • حفاظت از مبلمان چوبی

مبلمان چوبی، دیوارها و کف ها بیشتر در معرض ترک خوردگی و کاهش طول عمر در سطح رطوبت کم هستند. این می تواند باعث آسیب ساختاری و تحمیل هزینه های سنگین شود. مرطوب کننده می تواند رطوبت را به هوا اضافه کند و مانع این اتفاق شود.

توصیه برای استفاده از دستگاه بخور گرم

  • دستگاه بخور خود را تمیز نگه دارید

بسیار مهم است که دستگاه بخور خود را تمیز نگه دارید، این بدان معنی است که فیلتر دستگاه را همانطور که در دفترچه راهنما نوشته شده است در زمان مشخص جایگزین کنید و همچنین مخزن آب را با سرکه تمیز کنید. بخورهای گرم عموما رسوب بسیاری از ذخایر معدنی را ایجاد می کنند و لازم است در هر بار استفاده قسمت های مختلف آن را جدا کرده و اقدام به تمیز کاری کنید.

  • از یک رطوبت سنج استفاده کنید

هنگام استفاده از دستگاه بخور گرم، شما همچنین می توانید از یک رطوبت سنج استفاده کنید. این دستگاه ساده، میزان رطوبت هوا را اندازه گیری می کند. اطمینان حاصل کنید که سطح رطوبت شما بیش از ۵۰ درصد نباشد، زیرا رشد کپک ها، باکتری ها و گرد و غبار را را افزایش می دهد. رطوبت ۳۵ تا ۴۵ درصد مطلوب است.

کلام آخر

دانستن فواید بخور گرم می تواند دلیل مهمی در خرید این رطوبت ساز باشد، زیرا این مزایا بر ویژگی های منحصربه فرد این دستگاه استوار است. بخورهای گرم برای فصل زمستان بسیار مناسب هستند و می توانند باعث گرم شدن محیط شوند. تنها کافیست در زمان استفاده به دور از دسترس کودکان قرار دهید.

منبع : مجله انترنتی دلگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا