پزشکی و سلامت

این عوامل سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد

 

توجه به نکاتی خاص و رعایت بهداشت و سلامت مادر و جنین از بروز بسیاری از خطرات، عارضه‌ها و بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

اعظم‌السادات موسوی متخصص زنان و زایمان در گفتگو با  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به این که توجه به علائم تهوع و استفراغ بارداری سلامت مادر و جنین را تضمین می‌کند، اظهار کرد: بالا رفتن هورمون خاص بارداری یا HCG باعث بروز علائمی مانند تهوع و در بسیاری مواقع استفراغ می‌شود، اما تهوع همیشه بیانگر بروز عارضه‌ها نیست، ممکن است تهوع بر اثر ضعف و کم خوابی نیز به وجود آید.

 

وی افزود: بانوانی که هنگام بارداری به طور مداوم و همیشگی دچار تهوع و استفراغ می‌شوند و شدت آن بسیار است و آنها را دچار اختلالات آبی و الکترولیتی می‌کند، باید به پزشک معالج خود مراجعه کنند تا علت اصلی آن بررسی شود.

 

موسوی تصریح کرد: اختلالات آب و الکترولیت باعث به هم‌ریختگی و بالانس سطح سدیم و پتاسیم در بانوان باردار می‌شود و ممکن است این افراد دچار نارسایی‌های کلیوی شوند. در این مواقع حالت تهوع در این بانوان بیشتر از حد نرمال است.در حاملگی‌های چندقلوزایی و گروهی یا حاملگی‌ مولی یا بچه خوره به دلیل بالا بودن هورمون بارداری این افراد بیشتر دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند.

 

این متخصص زنان و زایمان تأکید کرد: در بارداری‌های چند قلوزایی و بالارفتن هورمون ویژه‌ بارداری HCG شخص دچار کمبود آب بدن، تهوع، استفراغ و کم اشتهایی می‌شود. بانوانی که بیش از یک یا دو کیلو کاهش وزن داشته باشند، باید تحت درمان متخصصان قرار گیرند.

 

وی در پایان گفت: برای درمان بیمارانی که دچار کمبود آب بدن، کم‌اشتهایی، تهوع و استفراغ شدید می‌شوند، روحیه درمانی مهمترین عامل برای سلامت مادر و جنین است. به طور معمول تا 12 هفته بارداری مشکلی ایجاد نمی‌شود.  اما بر اثر اختلالات در ویتامین‌ها و تغذیه ناسالم فرد دچار عوارض مختلف می‌شود. اصلاح رژیم  غذایی، جلوگیری از افت قندخون، دریافت ویتامین‌ها به ویژه ویتامین B6، مصرف قرص ویتامین B6t، و مراجعه به پزشک متخصص زمینه را برای سلامت مادر و جنین مهیا می‌سازد.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا