پزشکی و سلامت

التهاب سیستم گوارش و مشکلات آن

مشکل التهاب سیستم گوارشی این است که ما نمی توانیم این تورم و التهاب را ببینیم و تشخیص تورم فیزیکی در روده کار آسانی نیست.

در آزمایش های خون عموماً نیاز هست تا میزان گردش و انتشار پروتئین نشانگان وجود التهاب و تورم مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرد یا بیمار باید حدود شش ساعت در اتاق پزشک نشسته و نمونه های منظمی از ادرار خود را پس از مصرف دارو تهیه کند. اما وجود نشانه های دیگری نیز برای تشخیص و سپس درمان این عارضه لازم است که بسیاری از این نشانه ها اغلب به تشخیص عارضه های دیگری نسبت داده می شوند و اغلب ارتباط این بیماری ها با هم بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

عوامل موثر در بروز التهاب های گوارشی

اشاره کردن به یک عامل مشخص برای بروز تورم سیستم گوارشی به مراتب بسیار سخت تر است،چرا که عوامل متعددی در بروز این مسئله نقش دارند و تنها مصرف بیش از حد قند و شکر یا غذاهای آماده از عوامل مؤثر در بروز آن نمی باشند. اگر چه این دو عامل اشاره شده نقش بسیار مهمی در بروز این مسئله دارند، اما علاوه بر اینها استرس، مصرف برخی از داروها، مصرف آنتی بیوتیک ها و وجود عفونت های مختلف در بدن نیز از عوامل مهم هستند.
بر اساس گفته های دکتر دیوید ام.مارکیز، متخصص تغذیه و نوعی ماساژ مختص ستون فقرات، اکثر بیماری های التهابی سیستم گوارشی در روده به علت نوعی واکنش خودکار ایمنی در بدن اتفاق می افتد که طی فرآیندهائی باعث التهاب در سیستم هاضمه می شوند.

وقتی بدن تحت تأثیر استرس زیاد یا عوامل تحریک پذیر قرار می گیرد، واکنش اولیه، مقداری سوزش و به دنبال آن تورم به منظور مقابله با عامل تحریک کننده بوده که این، نوعی واکنش دفاعی بدن برای جبران آسیب وارد شده است.
با این وجود، با تداوم حمله، این پروسه پایان نیافته و واکنش دفاعی بدن و این وضعیت شدیدتر می شود. این فرآیند با هدف محافظت از سلول های تحت حمله مقابل تخریب و آسیب صورت گرفته و به بافت های بدن اجازه می دهد تغییر کرده و خود را با استرس وارد شده به قسمت های مورد نظر تطبیق دهند.

نتیجه این فرآیند، التهاب و تورم، سفت شدن، درد و اختلال در عملکرد سیستم گوارشی خواهد بود. اگر این وضعیت ادامه پیدا کرد و پیگیری های لازم برای کنترل آن صورت نگیرد، مشکلات جدی و خطرناکی برای فرد به وجود می آید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دکتر فرامرز صفائی پیروز متخصص جراحی عمومی( پلاستیک-ترمیمی)
منبع:آنلاین سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا