پزشکی و سلامت

افزایش طول عمر مبتلایان به سرطان مغز

در حالی که پزشکان همچنان در جستجوی راهی برای درمان کامل و قطعی سرطان هستند، تکنولوژی، پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه داشته است. در همین رابطه، کلاه الکتریکی Optune ساخت شرکت نووکیور (Novocure)، از جدیدترین این پیشرفت‌هاست که به کمک آن، بیماران تومور بدخیم مغزی یا همان سرطان مغز، طول عمر بیشتری خواهند داشت. در ادامه به بررسی این اختراع جالب می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

کلاه الکتریکی Optune به صورت برچسب‌هایی به سر بیمار متصل شده و طرز عملکرد آن به این صورت است که با ارسال میدان‌های ضعیف الکتریکی به مغز، از تقسیمات سلولی جلوگیری می‌کند. بر اساس یک تئوری، محققان معتقدند میدان‌های الکتریکی کم شدت از تقسیمات سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و اثر ضد سرطانی دارد. به کمک این اختراع، سرعت پخش سرطان در مغز بیماران کاهش یافته که خود باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود.

دکتر راجر استاپ (Roger Stupp)، استاد جراح مغز و اعصاب دانشکده پزشکی فاینبرگ (Feinberg School of Medicine) در ایالت ایلینوی امریکا، در همین رابطه می‌گوید: گلیوبلاستوما (سرطان مغز)، مرگ‌بارترین تومور بدخیم دستگاه عصبی مرکزی بزرگسالان است. آخرین درمان موفق گزارش شده که طول عمر بیماران مبتلا به این تومور مغزی را افزایش داده بود، مربوط به ۱۰ سال پیش است.

بر اساس داده‌های حاصل از مطالعات محققان، نرخ بقای پنج ساله بیماران سرطان مغز به کمک کلاه الکتریکی Optune از ۵ درصد به ۱۳ درصد رسیده و میانگین کلی بقای این بیماران از ۱۶ ماه به ۲۱ ماه ارتقا یافته است.

متاسفانه هزینه استفاده روزانه از کلاه الکتریکی Optune که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده، مبلغ قابل توجه ۷۰۰ دلار است، اما عمده موسسات بیمه آمریکا هزینه‌های استفاده از این نوع درمان را تحت پوشش قرار می‌دهند. امید به روزی که پیشرفت‌های تکنولوژی باعث کاهش هزینه چنین درمان‌هایی شده و دسترسی تمام کشورهای دنیا را به آن‌ها ممکن سازد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

کیا علیپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا