دانستنی ها

از بین بردن بوی سیگار دست و لباس

راه‌های ممکن برای از بین بردن بوی سیگار دست و لباس

بوی تند و بد سیگار، حتی خود فرد سیگاری را هم آزار می‌دهد؛ از این رو راهکارهای زیادی برای از بین بردن بوی سیگار دست و لباس ارائه شده است.

جدا از اثرات دود سیگار بر فرد سیگاری و بیماری‌‌های شایع در افراد سیگاری، بوی سیگار همیشه برای همه مایه آزار است؛ مخصوصاً اگر به لوازم خانه و البسه بچسبد و ماندگار شود. راه‌های زیادی برای از بین بردن این بوی بد مانند شستشو با شوینده، جریان هوای آزاد، نور خورشید و … وجود دارد. همچنین گاهی افراد سیگاری که دستان و انگشتانشان غرق در بوی سیگار است، برای از بین بردن این بوی آزاردهنده به راهکارهای سریع نیاز دارند. در ادامه به بررسی راهکارهای از بین بردن بوی سیگار از دست و لباس می‌پردازیم

از بین بردن بوی سیگار لباس و ملحفه

برخی از بهترین راهکارهای از بین بردن بوی سیگار لباس و ملحفه عبارت‌اند از:

۱- قرار دادن البسه در معرض هوای آزاد

لباس یا ملحفه خود را بیرون از خانه، روی بالکن و در معرض هوای آزاد پهن کنید. اگر به هوای آزاد دسترسی ندارید، لباس‌های سیگاری را درون خانه در نزدیکی گیاهان برگ‌دار پهن کرده و برای ایجاد جریان هوا، از پنکه استفاده کنید. مدت زمانی که لباس‌ها باید در معرض هوا یا گیاهان باشند، به این بستگی دارد که چقدر به بوی سیگار حساس هستید و می‌خواهید تا چه حد بوی آن از بین برود. هرچه لباس بیشتر بماند، اثر کمتری از بوی نامطبوع بر جای خواهد ماند.

۲- خیس دادن لباس‌ها در جوش شیرین و آب

برای اینکه بوی بد از روی البسه‌ یا ملحفه‌های قابل شستشو محو شود، آن‌ها را یک شب تا صبح درون محلول آب و جوش شیرین قرار دهید. صبح روز بعد لباس‌های خود را از بیرون بیاورید و بو کنید، هنوز هم بوی سیگار احساس می‌کنید؟

۳- شستشوی لباس‌ها در ماشین لباسشویی

بعد از خیس دادن با آب و جوش شیرین، اگر هنوز هم بوی سیگار احساس می‌کنید، البسه را داخل ماشین لباس‌شویی بیاندازید و پس از اضافه کردن پودر لباس‌شویی بی بو، ماشین را روشن کنید. در هنگام چرخش، یک فنجان سرکه‌ی سفید مقطر اضافه کنید و ماشین را خاموش کنید تا لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی خیس بخورند؛ سپس ماشین را مجدداً روشن کنید و لباس‌ها را بشویید. اگر البسه سیگاری را با دست می‌شویید، فقط کافی است مقداری سرکه‌ی سفید مقطر اضافه کنید.

۴- خشک کردن لباس‌ها با جریان هوا

البسه‌ی خیس را مستقیماً بعد از شستن روی رگال یا چوب‌رختی، زیر نور آفتاب پهن کنید تا خشک شوند. اشعه فرابنفش آفتاب بوی زننده سیگار را از روی لباس‌ها می‌زداید؛ اما باید توجه داشته باشید که پهن کردن لباس‌ها زیر نور مستقیم خورشید رنگ لباس را پس از مدتی کمرنگ می‌کند، بهتر است لباس‌های تیره را در سایه پهن کنید. جریان هوای آزاد نیز بوی سیگار مانده را از بین می‌برد؛ اما اگر از دستگاه خشک‌کن استفاده می‌کنید، بهتر است آن‌ را روی دمای پایین تنظیم کنید. دمای بالا باعث می‌شود بوی بد وارد بافت لباس شده و ماندگار شود.

۵- از نرم کننده استفاده کنید

اگر بوی بد هنوز روی البسه و ملحفه‌های شما باقی ‌مانده است، می‌توانید از نرم کننده مطعر یا بی‌بو استفاده کنید. این محصول به صورت اسپری و مایع در بازار موجود است. اگر از اسپری استفاده می‌کنید، در هوای آزاد این کار را انجام دهید تا در البسه در معرض جریان هوا باشند.

۶- البسه را در جایی همراه با جوش شیرین حبس کنید

هرگز لباس‌های خود را برای طولانی مدت در معرض یک بوی قوی حبس نکنید؛ اما برای از بین بردن بوی سیگار می‌توانید به طور موقت، لباس‌های خود را در یک کیسه‌ی پلاستیکی بزرگ با مقداری جوش شیرین محبوس کنید. جوش شیرین بوی سیگار را به راحتی از روی البسه و ملحفه محو می‌کند.

بیشتر بدانید: روش هایی جهت از بین بردن بوی تنباکو و سیگار در محیط خانه

از بین بردن بوی سیگار از روی فرش و اثاثیه منزل

اگر یک سیگاری حرفه‌ای در خانه‌ی شما به صورت مداوم سیگار بکشد، زدودن بوی سیگار از روی فرش و لوازم خانگی تقریباً غیرممکن است؛ اما اگر قرار گرفتن در معرض دود مختصر باشد، می‌توان با راهکارهای زیر از شر بوی سیگار روی لوازم خانه خلاص شد:

۱- ته سیگارها و خاکسترها را جمع کنید

به سرعت تمامی جای سیگاری‌ها را درون سطل زباله تخلیه کنید تا اثری از سیگار در خانه نباشد.

۲- جریان هوا را در خانه برقرار کنید

تا حد ممکن همه‌ی پنجره‌های خانه را باز کرده و تمامی دستگاه‌های تهویه و هواکش‌ها را روشن کنید تا جریان هوای تازه به داخل خانه راه یابد.

۳- استفاده از سرکه

مقداری سرکه‌ سفید مقطر درون چند کاسه یا فنجان ریخته و آن‌ها را در اتاق‌های بدبو قرار دهید تا بوی سیگار را از بین ببرد. همچنین میتوانید شستن لباس با سرکه را امتحان کنید.

۴- شستشوی لوازم قابل شستشو

تمامی اثاثیه نسبتاً کوچک و قابل شستشو، مانند بالش‌ها، پرده‌ها و قالیچه‌های کوچک با ماشین لباس‌شویی به خوبی بشویید.

۵- از جوش شیرین استفاده کنید

جوش شیرین خشک را روی فرش‌ها و قالیچه‌های سیگاری بریزید و اجازه دهید به مدت یک ساعت بماند، سپس با جاروبرقی آن را تمیز کنید. کیسه‌ی جاروبرقی را برای استفاده‌ی مجدد تخلیه کنید.

نکته: معمولاً یک بار انجام دادن این مراحل، بوی تند و زننده سیگار را از بین می‌برد؛ اما اگر بعد از انجام این مراحل، همچنان بوی سیگار شما را اذیت می‌کنند، همه‌ی این مراحل را یکبار دیگر انجام دهید تا به طور کامل از شر این بو خلاص شوید.

از بین بردن بوی سیگار دست

بیشتر افراد سیگاری متوجه بوی سیگار بدن دیگران نمی‌شوند؛ اما کسانی که سیگار نمی‌کشند، به سرعت متوجه این بوی تند و زننده روی دست‌ها و بدن یک دیگران می‌شوند. مواد اولیه لازم برای از بین بردن بوی سیگار دست‌‌ها شامل یک عدد صابون، مقداری جوش شیرین و کمتر از یک دقیقه از وقتتان است.

  • ابتدا، یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین و یک عدد صابون را کنار سینک دستشویی قرار دهید. شیر آب گرم را باز کنید و دستان خود را آب بکشید. با یکی از دستان خود صابون را برداشته و آن را بمالید تا کف کند، سپس با دست آزاد خود، جوش شیرین را روی دست آغشته به صابون بریزید و بعد دو دست خود را به هم بمالید تا مخلوطی از صابون و جوش شیرین تشکیل شود. دستان خود، اطراف ناخن‌ها و بین انگشتان خود را به مدت ۲۰ ثانیه شسته و سپس با آب گرم آبکشی کنید. اگر هنوز هم بوی سیگار احساس می‌کنید، یک بار دیگر این کار را انجام دهید.
  • همیشه یک ضدعفونی‌کننده مطعر مخصوص دست به همراه داشته باشید و در مواقع اضطراری از آن استفاده کنید.
  • از سیگار کشیدن در مکان‌های بسته خودداری کنید.
  • از یک چوب سیگار پلاستیکی استفاده کنید تا مجبور نباشید به سیگار دست بزنید.

کلام آخر

بوی ماندگار سیگار روی دست‌ها، لباس‌ها و لوازم خانه برای افراد غیر سیگاری خصوصاً خانم‌های خانه‌دار یک مشکل بزرگ است. خلاص شدن از بوی سیگار در خانه کار سختی نیست و فقط نیاز به کمی صبر و حوصله دارد. اگرچه بهترین گزینه برای از بین بردن این بو جریان هوای آزاد است، اما گاهی در کنار هوای آزاد، شستشو با مواد شوینده و قرار دادن در معرض نور خورشید و برخی اقدامات دیگر توصیه می‌شود که در این مقاله به معرفی آن‌ها پرداختیم.

منبع : مجله اینترنتی ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا