فرهنگ و هنر

پیشنهاد آخر هفته برای سینما

چه فیلمی ببینیم؟

در هفته‌ای که گذشت، اتفاقات هیجان انگیزی برای سینمای ایران رخ داد. مهم‌ترین آنان رکورد شکنی «نهنگ عنبر» بود که البته با مدت زمان و تعداد سالن‌هایی که در اختیار این فیلم عامه پسند گذاشته شده بود، غیر از این پیش بینی نمی‌شد؛ اما فیلم‌های جدیدی به رقابت با «ساعت 5 عصر» مهران مدیری پرداختند که اتفاقا هر کدام آنان در وجوه آفرینشی خود حرفی برای گفتن دارند. در مقیاس سینمای ایران همین بس که مخاطبان را به دو دسته جدی و روزمره تقسیم کنیم: دسته اول، بی‌صبرانه منتظر اکران فیلم‌های جدید با تجربه‌های جدید هستند که پس از ورود به سینما مایوس راه خانه را در پیش می‌گیرند و دسته دوم عده‌ای هستند که گاهی پا به سینما می‌گذارند و از تماشای هر اتفاقی که بر این پرده نقره‌ای می افتد لذت می‌برند؛ اما حال می‌خواهیم شما را با فیلم‌های جدید روی پرده آشنا کنیم:

*زادبوم

زادبوم، فیلمی به نویسندگی و تهیه کنندگی ابوالحسن داوودی است که به تازگی وارد گروه اکران در سینماهای کشورمان شده است. در خلاصه این فیلم آمده است که شکست در انتخابات ریاست جمهوری، سه نسل خانواده‌ای از هم پاشیده راکه هرکدام در گوشه‌ای از دنیا روزگار می‌گذرانند، دوباره گرد هم می‌آورد. آنان در می‌یابند که مشکلات زندگیشان جزبا تکیه بر عشق و خانواده‌ای که اختلافات را فراموش می‌کند و دوباره قدرت می‌گیرد، میسر نیست. اگر چه با مطالعه خلاصه‌ای از یک اثر هنری نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد و به دیگران پیشنهاد داد؛ اما از آنجایی که داوودی کارگردانی است که مخاطب ایرانی را خوب می‌شناسد و می‌تواند با انگیزش بالای اجتماعی، مولفه‌های فرهنگی را به صورت داستانی در متن فیلمنامه قرار دهد تماشای این فیلم به همه دوستداران جدی سینما پیشنهاد می‌شود.

*سارا و آیدا

مازیار میری اما این بار با «سارا و آیدا» می‌خواهد نقش اجتماعی خود را از پیش، پررنگ‌تر کند و این گونه که از ابهت آن به نظر می‌رسد این فیلم بسیاری از خط قرمزهای وزارت ارشاد را نیز دور زده که این مولفه به خودی خود یک شاخصه ناهنجار به شمار نمی‌آید؛ اما می‌تواند دلیلی باشد برای خداحافظی زود هنگام با آن. در خلاصه این فیلم آمده است که سارا و آیدا دوستان صمیمی هستند که آبروی یکی از آنها به خطر افتاده و حالا باید به کمک هم شرایط را به حالت عادی بازگردانند؛ اما این ۲ دوست تا کجا پای یکدیگر می‌ایستند؟ اما بد نیست نظر خود کارگردان را نیز درمورد این فیلم بدانیم: سارا و آیدا فیلمی درباره رفاقت است، آن هم رفاقتی زنانه با قولی به‌عکس آنچه شنیده‌ایم، قولی زنانه که می‌شود تا پای مرگ پایش ایستاد. سارا و آیدا ثابت می‌کنند دختران عمیق و پایدار رفاقت می‌کنند؛ حتی اگر به هر جهت تماشای این فیلم به همه اقشار جامعه ایرانی توصیه نمی‌شود و بیشتر باب طبع مخاطبانی است که صرفا از سینما سرگرمی و تفریح را می‌خواهند.

*فصل نرگس

فصل نرگس، فیلمی به کارگردانی نگار آذربایجانی است که با نگاهی انسان دوستانه می‌تواند مرحمی بر زخم‌های کهنه خانواده ایرانی باشد و تماشای این فیلم به شدت پیشنهاد می‌شود و هیچ محدودیتی ندارد؛ زیرا که فیلم راویانه از دیدگاه زنانه‌ای در حال بستر سازی داستانی است که می‌تواند به حفظ بنیادهای ارزشی و خانوادگی در فرهنگ و تمدن ایرانی ختم شود. در این فیلم:ریما رامین فر، یکتا ناصر، امیر آقایی، پژمان بازغی، شایسته ایرانی، محمدرضا هدایتی، صالح میرزاآقایی، شیرین اسماعیلی و…، با حضور گوهر خیراندیش به ایفای نقش می‌پردازند.

*بیست و یک روز بعد

بیست و یک روز بعد نیز فیلمی است که قبل از این به مخاطبان سینمای ایران پیشنهاد شده بود. این فیلم که به کارگردانی محمد رضا خردمندان است با دغدغه‌های نوجوانی روبه رو می‌شود که در یک اقتصاد افسار گسیخته اجتماعی رها شده است. در این فیلم: ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، مهدی قربانی، جلال فاطمی، رضا استادی، سینا رازانی به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه این فیلم آمده است که همیشه همینجوریه! آخرین بار هوا ابر شد. باد گرفت. درختا داشتن از جا کنده می‌شدن. اونقدر بارون شدید شد که سیل شهرو گرفته بود. پرنده‌ها دور و بر لونه هاشون جیغ می‌کشیدن. یکی از بچه‌ها قسم می‌خورد خودش دیده خورشید یکی دوبار نورش کم و زیاد شده …

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا