فرهنگ و هنر

نگاهی به موزه اثار پرویز تناولی / ابعاد هنری انسان

نگاهی به موزه اثار پرویز تناولی /  ابعاد هنری انسان

نگاهی به موزه اثار پرویز تناولی /  ابعاد هنری انسان

پرویز تناولی از آن دسته انسان های چند بعدی است که هنر را از زاویه ی تاریخ بررسی می کند، وی که متولد 1316 تهران است، از شناخته شده ترین هنرمندان ایرانی است و آثار او از جمله مجموعه مجسمه های هیچ شهرت بسیاری دارند و در موزه ها و حراج های بین المللی به فروش می رسند . تناولی را پیشگام مکتب سقاخانه می دانند جریانی هنری که در دهه ی 1340 شمسی در ایران شکل گرفت ، این مکتب به دنبال ایرانیزه کردن اشکال هنری است و چنین پدیده ای را می توان به وفور در آثار پرویز تناولی مشاهده کرد.

نگاهی به موزه اثار پرویز تناولی /  ابعاد هنری انسان

فضای موزه

هنگامی که اسم موزه به گوشمان می خورد در خیال خود انتظار فضایی بزرگ با آثاری متعدد از یک هنرمند را داریم اما هنگام ورود به این موزه تنها با سه اثر از وی روبه رو می شویم و بعد از کمی دقت و تفکر در مورد آثار عمق میدان به وجود آمده در مجسمه ها را حس می کنیم و به آنها خیره می مانیم .

نگاهی به موزه اثار پرویز تناولی /  ابعاد هنری انسان

برداشت از یک اثر

در نگاه اول اشکالی بهم ریخته و نامنطبقی را می بینیم که هیچ کمکی به درک مطلب نمی کنند اما اگر از یک سمت و از گوشه ای به تابلو نگاه کنیم می بینیم که تناولی در حال روایت داستانی است واقعی از یک رخداد تاریخی و شاید معمایی پیچیده و میزان پیچیدگی آن بستگی به درک بیننده از اثر دارد ، قصه ای که تناولی سعی در روایت آن می کند یک مبارزه برای به دست آوردن ((رهایی و رسیدن به خواسته )) است تمامی اشکال در این مجسمه سعی در خارج شدن از جسم و پوست خود را دارند اشکالی که هرچه به بی مفهوم بودن و بی ربط بودن آنها پی می بریم بیشتر مجذوب آن می شویم چون راحت تر می توانیم خواسته ی خود را جای آنچه می بینیم قرار دهیم . برای آنکه بفهمیم دقیقا چه مسئله ای تناولی را وادار به ساخت چنین مجسمه هایی کرده که همه یک حرف را می زنند اما در اشکال مختلف باید بالاترین شکل هر اثر را بررسی کنیم جایی که یک جسم بزرگ در حال خارج شدن از پوست خود می باشد وشاید هم خارج شده است . در آن جا می بینیم که موجودی با چهره ای رو به بالا از رها شدن خود احساس شادمانی می کند و به آنچه قبلا بوده بی توجه است .

نگاهی به موزه اثار پرویز تناولی /  ابعاد هنری انسان

نتیجه گیری

در بازدید از یک موزه آنچه می خواهیم درک کنیم آن است که هنرمند برای چه آثار خود را به نمایش می گذارد و چه پیامی را می خواهد به بازدید کنندگان بدهد ، مجموعه مجسمه هایی که پرویز تناولی به نمایش گذاشته است هدف اصلی خاصی را دنبال نمی کنند بلکه گویای جزئیاتی هستند که هرچه کوچک تر باشند از اهمیت بیشتری برخوردارند و هیچ وقت قصه ای که روایت می کنند پایانی ندارد بلکه همیشه در جریان است .

نگاهی به موزه اثار پرویز تناولی /  ابعاد هنری انسان

نویسنده : تحریریه سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا