پزشکی و سلامت

علت ایجاد کمردرد چیست؟

علت ایجاد کمردرد چیست؟

کمردرد یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که هر انسانی حداقل یک‌بار در طول زندگی به آن دچار می‌شود. شایع‌ترین سن این بیماری بین 20 تا50 سال و شیوع آن بین مرد و زن یکسان است. یکی از علل کمردرد هرنی یا فتق دیسک بین‌مهره‌ای است. در هرنی، قسمت مرکزی دیسک از طریق پارگی شکاف به بیرون راه پیدا می‌کند. این قسمت بیرون‌زده باعث فشار روی عصب نخاعی می‌شود؛ همچنین باعث می‌شود بیمار، درد را در قسمت‌های باسن، ران و ساق‌ها حس کند که به اصطلاح به این درد، درد سیاتیک گفته می‌شود.

استراحت مطلق برای کمردرد

استراحت مطلق در کمردرد بیش از دو روز جایز نیست و بیمار باید هرچه زودتر تحت درمان دارویی و فیزیوتراپی قرار گیرد. اگر بعد از چهارتا شش هفته بیمار به درمان دارویی و اقدامات محافظه‌کارانه جواب نداد، شانس مجددی برای او ایجاد می‌شود: به این‌صورت که تحت روش‌های کم‌تهاجمی یا جراحی بسته دیسک کمر قرار می‌گیرد.
در جراحی بسته دیسک کمر، بیمار بی‌هوش نمی‌شود و بدون برش جراحی و خون‌ریزی است: به این‌صورت که بیمار شش ساعت در بیمارستان بستری می‌شود و یک‌ربع در اتاق عمل خواهد بود. در این مدت با استفاده از دستگاه فلوروسکوپ که در آنژیوگرافی بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود، همان دستگاه برای جراحی بسته دیسک کمر نیز استفاده می‌شود. از طریق این دستگاه، آمپولی در کمر مریض تزریق و از طریق آن یک کاتتر وارد دیسک می‌شود و بدین‌وسیله گاز اوزون داخل دیسک تزریق و باعث شکسته‌شدن پیوند بین مولکول‌های آب دیسک و چروکیده‌شدن دیسک بین‌مهره‌ای می‌شود؛ در نتیجه دیسک به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد و فشار آن از روی عصب نخاعی برداشته و سبب کاهش علایم درد مریض (درد سیاتیک)، بی‌حسی، گزگز و سوزن‌سوزن‌شدن پاها می‌شود.
70 تا 80درصد بیماران به این‌ درمان جواب می‌دهند و20 تا30درصد ممکن است جواب نگیرند. چه بیمار جواب بگیرد و چه نگیرد، این‌ درمان عارضه‌ای ندارد و بیمار بعد از تزریق (بعد از شش ساعت) از بیمارستان مرخص می‌شود و از فردای آن روز می‌تواند کار و زندگی عادی خود را شروع کند؛ در واقع شانسی مجدد به مریض داده می‌شود که بین درمان‌های دارویی و عمل جراحی باز روی این پله قرار گیرد.

دو گروه دیگر از بیماران که از روش‌های کم‌تهاجمی سود می‌برند، عبارتند از:

1. بیمارانی که دچار تنگی کانال نخاعی هستند؛
2. بیمارانی که یک الی دو یا سه بار تحت عمل جراحی باز قرارگرفته‌اند؛ اما با این وجود درد آن‌ها برطرف نشده است که به آن‌ها fail back surgery می‌گوییم.
درمانی که برای آن‌ها استفاده می‌شود، یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین درمان‌هایی است که در دنیا انجام می‌شود. در ایران در دو یا سه مرکز بیشتر این درمان صورت نمی‌گیرد و نام آن کودال لایزیز است: به این‌صورت که از طریق ساکرال هیاتوس روی استخوان دنبالچه وارد فضای اطراف کانال نخاعی می‎شویم. در محلی که ریشه‌های عصبی خارج می‌شوند، موادی که بتوانند این چسبندگی‌ها را حل کنند مانند گاز اوزن، سالین هایپرتونیک و آنزیم هیالاز را تزریق می‌کنیم. این مواد می‎توانند بیش از 70درصد چسبندگی‌ها را حل کنند. درصد موفقیت در این روش، بیش از 70درصد است و افرادی که به این روش جواب می‌دهند، راه‌رفتن و دردشان بیش از 50درصد بهبود پیدا می‎کند. افرادی که به این درمان جواب می‌دهند، شانسی مجدد به آن‌ها داده می‌شود که تا حد امکان استفاده از چاقوی جراحی را کم کنیم.
به‌طبع 20 تا30درصد افراد به این روش جواب نمی‎دهند؛ پس به سمت عمل جراحی باز هدایت می‎شوند. این روش، روشی کم‌تهاجمی و بدون عارضه و پلی بین درمان دارویی و فیزیوتراپی و عمل جراحی باز است. افرادی که روی این پل قرار می‌گیرند، شانسی مجدد به آن‌ها می‎دهیم که تحت عمل جراحی باز قرار نگیرند.

کمردرد را شوخی نگیرید

دکتر امیر مویدنیا
بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا