آموزشی

سبزه نارنج؛ ماندگارترین سبزه نوروزی

سبزه یکی از زیباترین و پرانرژی‌ترین اجزای سفره هفت سین ایرانی است. با استفاده از دانه مرکبات برای سفره هفت سین سال تحویل خود می‌توانید یک سبزه متفاوت تهیه کنید که بعدتر نیز می شود آن را به باغچه منتقل کرد و از نهال و میوه آن استفاده کنید.

در کنار این‌ها سبز کردن تخم مرکبات باعث می‌شود که دیگر از دانه‌های خوراکی با ارزش مانند گندم یا عدس استفاده نکنید و برای حفاظت از محیط زیست نیز قدمی برداشت. در کنار این برگ‌های نارنج عطر خوشی از خود منتشر می‌کنند که هفت سین شما را خوشبوتر نیز می‌کنند.

جوانه نارنج

کاشت نارنج گلدانی

سبزه نماد تولد دوباره طبیعت است که معمولاً به روش‌های مختلف و با استفاده از دانه‌ها و غلات متفاوت تهیه می‌شود. یکی از زیباترین انواع سبزه برای هفت سین، سبزه نارنج است. در ادامه مراحل کاشت سبزه نارنج را می‌خوانید.

خیساندن نارنج

اول هسته‌های سالم و بزرگ نارنج را جدا کنید و به مدت ۴۸ ساعت در آب قرار دهید تا خیس بخورند. سعی کنید حتماً از دانه‌های سالم‌تر استفاده کنید.

بعد از این که هسته نارنج را برای دو روز خیس کردید، به آرامی پوست را از هسته‌ها جدا کنید و آن‌ها درون ظرف آب قرار دهید. جدا کردن پوست هسته نارنج باعث می‌شود تا جوانه‌های نارنج زودتر بیرون بزند. سبزه نارنج بدون پوست نیز رشد می‌کند، اما مدت زمان رشد و جوانه زدن آن طولانی‌تر خواهد بود.

کاشتن هسته نارنج

بعد از جدا کردن پوست هسته‌های نارنج درون گلدان یاظرف هفت سینتان مقداری خاک بریزید و سپس هسته‌ها را فاصله مناسب در عمق ۲ سانتی‌متری گلدان بکارید و روی آن را با خاک بپوشانید.

بهتر است بعد از کاشت هسته‌ها و به مدت ۱۰ روز روی گلدان پلاستیک بکشید و روزی چند بار به دانه‌های نارنج آب بدهید. گلدان نارنج را در محلی پر نوراما دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و مقداری آب به دانه‌ها بدهید. بعد از ۱۴ روز شاهد جوانه زدن دانه‌ها خواهید بود.

هنگام کاشت هسته نارنج در خاک حتماً انتهای گلدان سوراخ داشته باشد تا از پوسیدگی دانه‌ها جلوگیری شود.

همزمان با آغاز جوانه زدن دانه‌های نارنج به صورت روزانه آن‌ها را با اسپری آبیاری کنید و خاک را مرطوب نگه دارید. وقتی دانه‌ها جوانه زدند استفاده از عصاره کمپوست راه مناسبی برای کوددهی آن‌ها است. هر دو هفته یک بار خاک گلدان را با عصاره کمپوست یا کودمایع مرطوب کنید. خاک باید همیشه مرطوب باشد تا جوانه‌ها شانس بهتری برای زندگی داشته باشند. اگر خاک خشک شود بلافاصله جوانه‌ها از بین ‌می‌روند. به مرور هرچه جوانه‌ها بلندتر شوند، برگ‌ها هم رشد می‌کنند.

سعی کنید گلدان در محل مناسب و در برابر نور غیرمستقیم خورشید قرار بگیرد.

بعد از بزرگ شدن جوانه‌ها آن‌ها را می‌توان تا مدت دو سال در گلدان نگه دارید و سپس به باغچه منتقل کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا