آشپزی و آشپزخانه

بفرمایید کوکی اسپایسی

یکی از تنقلات مورد علاقه افراد، شیرینی است که هم در میهمانی‌ها و هم در دورهمی های خودمانی یا به‌عنوان میان وعده مصرف می‌شود. بارها گفته‌ شده که مصرف شیرینی می‌تواند به سلامت ضرر برساند. بله البته اگر به‌اندازه مصرف شود و در تهیه آن از مواد طبیعی استفاده شود مضر نیست. چه‌بهتر که بتوان یک شیرینی سالم را در منزل تهیه کرد و اعضای خانواده از خوردن آن لذت ببرند. امروز دستور پخت کوکی اسپایسی با رویه کنجد آموزش داده می‌شود.

 مواد لازم

کره                 ۱۲۵ گرم

پودر شکر          ۱۲۵ گرم

پودر هل            ۲/۱ قاشق چای‌خوری

پودر دارچین       ۲/۱ قاشق چای‌خوری

زنجبیل              ۴/۱ قاشق چای‌خوری

جوز                   ۴/۱ قاشق چای‌خوری

زرده تخم‌مرغ    ۲ عدد

آرد                      ۲۲۵ گرم

مواد لازم رویه کنجدی:

کنجد برشته‌کرده     ۱۵۰ گرم

کره                      ۳  قاشق سوپ‌خوری

عسل                   ۳  قاشق سوپ‌خوری

مارمالاد                ۳  قاشق سوپ‌خوری

پودر پسته               جهت تزیین

غنچه گل سرخ           جهت تزیین

روش تهیه:

کره و پودر شکر  را هم بزنید تا صاف و یکدست شود.  ادویه‌ها و زرده تخم‌مرغ‌ها را افزوده و مخلوط‌ کنید. اینک آرد را بیفزایید تا خمیر نرمی به دست آید. خمیر را روی سطح آرد پاشیده باز کنید،برش بزنید و در سینی بچینید کوکی‌ها را در فر از قبل گرم کرده با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد بپزید. همین‌که خنک شدند روی آنها را کمی مارمالاد زده و رویه کنجد را روی آن قرار دهید و با کمی پسته و گل سرخ بیارایید. برای تهیه رویه، کنجد را برشته و طلایی کنید سپس کره و عسل را افزوده و مخلوط‌ کنید تا مواد چسبنده شوند. اینک آن را روی فویل چرب کرده ریخته و برش بزنید. شیرینی کوکی آماده است. بفرمایید میل کنید.

خواص مواد استفاده‌ شده در کوکی اسپایسی

*هل

هل در طب سنتی به‌عنوان ضدافسردگی و نشاط‌آور شناخته می‌شود. لذا در طول روز که ساعات پراسترس را می‌گذرانیم و مضطرب هستیم خوردن هل می‌تواند کمک‌کننده باشد. مزاج هل گرم و خشک است لذا مصرف زیاد آن برای گرم‌مزاجان می‌تواند سردرد ایجاد کند. بوی دهان را از بین می‌برد و تقویت‌کننده گوارش و کبد است.

مصرف هل مخصوصاً در فصل‌های سرد برای افرادی که دچار دردهایی در ناحیه زیر دنده چپ می‌شوند، بسیار خوب است.

*زنجبیل

زنجبیل حاوی ترکیبات بسیار قوی ضدالتهابی (gingerols) است. این خاصیت زنجبیل تأثیر فوق‌العاده‌ای برای تسکین درد و کاهش التهاب آرتروز و آرتریت روماتوئید دارد. طبق تحقیقات، زنجبیل نقش مؤثری در پیشگیری از رشد سرطان روده بزرگ دارد و می‌تواند در کنار شیمی‌درمانی، به درمان این نوع سرطان، کمک کند. همچنین می‌تواند با تحریک غدد عرق بدن، به سم‌زدایی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. ترکیبات فنلی موجود در زنجبیل (جینجرول، شوگاول و زینجرون) عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد، بزاق را افزایش می‌دهد، باعث بهبود تولید صفرا می‌شود و از انقباضات مضر معده جلوگیری می‌کند. زنجبیل برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است و درد پریود و قاعدگی را کاهش می‌دهد.

*کنجد

کنجد گرفتگی صدا را از بین می‌برد. نرم‌کننده معده و روده است. فشارخون بالا را کاهش می‌دهد. ضد رماتیسم است و برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است. روغن کنجد برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک و زخم ریه مفید است. روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می‌کند. از روغن کنجد به‌جای روغن‌زیتون در سالاد استفاده کنید.

 کنجد با تمام فوایدی که دارد برای معده‌ ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است. این‌گونه اشخاص باید آن را با عسل و سرکه بخورند.

*عسل

مصرف عسل، باکتری‌هایی را که آکنه ایجاد می‌کند، از بین می‌برد. با استفاده از عسل به‌صورت موضعی می‌توان زخم‌های دیابتی را درمان کرد. سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و باعث نرمی آن می‌شود، خط‌های ایجادشده روی صورت را کاهش می‌دهد و خشکی آرنج و پاشنه پا را برطرف می‌کند. نرم‌کننده حاوی عسل، از ایجاد موخوره جلوگیری می‌کند و باعث براقی مو می‌شود. روند سوخت‌وساز را تسریع می‌بخشد و باعث کاهش وزن می‌شود. مصرف عسل میزان اضطراب را کاهش می‌دهد و مانند مسکن عمل می‌کند. آرامش و خواب آرام ایجاد و میزان PH بدن را قلیایی می‌کند.

*جوز

جوز هندی برای درمان و تسکین بسیاری از دردها مفید شناخته شده است. در طب سنتی، دانه و روغن جوز هندی را برای درمان بیماری‌های مربوط به اعصاب و سیستم گوارش تجویز می‌کنند. از روغن جوز هندی مانند روغن دانه میخک برای کاهش موقتی دردهای دندان نیز می‌توان استفاده کرد. دانه جوز هندی با افزایش مواد معدنی دریافتی به‌ویژه مس و منگنز فواید زیادی برای بدن دارد. مس و منگنز موجب تقویت ساختار اسکلتی بدن و حفظ سلامت آن می‌شوند. همچنین منگنز به سنتز هورمون‌های جنسی کمک می‌کند و مس، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. همچنین دانه جوز هندی حاوی مواد شیمیایی است که با رشد سرطان مقابله می‌کنند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا