دسته بندی نشده

ویزیت ۴۵۰ بیمار مبتلا به سالک

سرپرست تیم پزشکان بدون مرز گفت: در سه روز استقرار یک تیم ۵ نفره در شرق اصفهان اقدام به ویزیت حداقل ۴۵۰ بیمار مبتلا به سالک شد.
به گزارش وبدا، سید ناصر عمادی اظهار داشت: در این سه روز تلاش کردیم علاوه بر درمان، آموزش و اطلاع رسانی در خصوص بیماری سالک هم به مردم و هم کادر بهداشتی و درمانی درگیر با این بیماری انجام شود.

وی بیان داشت: در این سفر تلاش ما بر این بود که با اسلاید، آموزش تجربی که از نحوه درمان و آموزش بیماری سالک در منطقه بم طی سال های ۸۵_۸۴ داشتیم و همچنین تجاربی که در کشور افغانستان گذراندیم را در اختیار تیم درمان و مردم شرق اصفهان که از گذشته با این بیماری درگیر بودند، قرار دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، آموزش مردم به ویژه دانش آموزان را یکی از کلیدی ترین اقدامات برای کنترل بیماری در هر منطقه ذکر کرد و گفت: پیشنهاد ما بر این که آگاهی از بیماری سالک، روش های پیشگیری و اقداماتی که باید فرد مبتلا انجام دهد را به‌عنوان یک سرفصل به دروس مقاطع تحصیلی به خصوص در نواحی شایع اضافه کنند و با این اقدام دانش آموزان را با آموزش به عنوان سفیران سلامت تعلیم و تربیت کنند.

عمادی گفت: اعزام تیم های درمان به مدارس برای آموزش در خصوص بیماری سالک یک اقدام موثر در زمان فعلی برای کنترل این بیماری است.

وی افزود: از روز چهارشنبه یک تیم ۵ نفره شامل دو پزشک از دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران و بیمارستان رازی با همراهی پرفسور حسین مرتضوی که سال هاست به صورت تخصصی در حوزه درمان سالک کار می کنند با سه رزیدنت و دانشجوی پزشکی و تیمی از مرکز تحقیقات پوست و سالک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ورزنه مستقر شدند و روز گذشته به کار خود پایان دادند.

سرپرست تیم پزشکان بدون مرز با اشاره‌ به همکاری خوب بین دانشگاهی به ویژه مابین دانشگاه علوم پزشکی تهران و اصفهان، ادامه داد: در این سفر سه روزه اقدام به تبادل دانش و آخرین اطلاعات در حوزه بیماری سالک بین دو دانشگاه کردیم و مقرر شد در هر فصل از سال به مدت چند روز تیم پزشکی بدون مرز برای درمان و آموزش مقابله با بیماری سالک در این منطقه مستقر شود.

*افزایش نیروهای تخصصی درمان سالک در شرق اصفهان

وی همچنین از پشتیبانی و حمایت جمعیت هلال احمر در تامین دارو و اسکان و فراهم کردن وسیله نقلیه این تیم پزشکی خبر داد و گفت: صبح امروز نزدیک به ۲۰۰ نفر از مردم ورزنه در مرکز خدمات سلامت حضور یافتند و‌ سوالات و دغدغه های آنها پاسخ داده شد.

عمادی برای رفع نگرانی مردم از تزریق داروهای تاریخ گذشته و شایعات بیمورد، بدوا دو سی سی از دارو را پیش روی مردم ورزنه به خود از تزریق کرد و گفت: هیچ جانی از جان خود آدم ارزشمندتر نیست و من این کار را برای راحتی خیال شما انجام دادم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تنها کار پزشک ویزیت و درمان و نسخه پیچی نیست و مردم با این شیوه کاری خیالشان از‌ بیماری راحت نمیشود،گفت: وقتی مردم شرق اصفهان دیدند که تا پاسی از شب برای آنها وقت گذاشته شد به تمامی سوالات آنها در خصوص بیماری پاسخ داده شد و مطمئن شدند که به دغدغه‌های ها و مشکلات پیش روی آنها در خصوص چگونگی برخورد با این بیماری پاسخ می دهند، آرامش یافتند.

وی افزود: یکی از دغدغه بیماران این بود که آیا آمپول گلوکانتین، کبد و کلیه را خراب می کند و کاهش وزن می آورد، گفت: به منظور تکمیل دوره درمانی و دارویی بیماران لازم است که ذخیره دارویی این بیماران تامین و در اختیار آنها قرار بگیرد.

وی روی آوری برخی از بیماران به استفاده‌از گیاهان دارویی را برای درمان سالک را اقدامی مناسب و درست نخواند و گفت: توصیه ما به مردم این است که از این کار اجتناب کنند و بعضا یکبار استفاده از یک‌دارو و اثر موقتی دادن دلیل بر ادامه آن و درمان و نتیجه گرفتن نمی شود و این در حالی است که مثلا یک بیمار ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کرده، اما عملا جای زخم مانده است.

وی از درمان ۴۶۰ بیمار مبتلا به سالک طی سه روز با روش تزریق و فریز خبر داد و بیان داشت: تنها درخواست مردم شرق اصفهان این بود که نیروهای متخصص درمانی را در مرکز بهداشت بیشتر کنند.

عمادی با تشکر از اقدامات و همکاری خوب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خواستار ادامه کار و تداوم همکاری بین دو دانشگاه شد و گفت: امید است که این همکاری ها، تنها به این دوره ختم نشود و درصدد ادامه کار برای رفع مشکل شیوع سالک در شرق اصفهان هستیم.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا