آقایانپزشکی و سلامت

ژنیکوماستی یا بزرگ شدن نسج پستان در آقایان

ژنیکوماستی، علت و درمان

ژنیکوماستی یا بزرگ شدن نسج پستان در آقایان از شکایتهای شایع در بین پسران نوجوان و مردان تا سنین میانسالی است.

به گزارش روابط عمومی شهرک سلامت ، دکتر مریم طباطباییان دارای بورد تخصصی جراحی عمومی، جراحی پستان و موسس کلینیک آناهید در رابطه با تشکیل نسج پستان اذعان دارد : ‌ژنیکوماستی به رشد غیر طبیعی پستان در مردان گفته می‌‌شود و چند علت دارد، در زمان جنینی نسج پستان از لایه اکتودرم تشکیل و در مسیر خط شیری از زیر بغل تا کشاله ران گسترده می‌‌شود، سپس بخش سینه ای در جنین انسان تبدیل به نسج پستان می‌‌شود.

ژینکوماستی یا بزرگ شدن نسج پستان در آقایان

منشا پستان فرعی زیر بغلی، نوک پستان اضافه و ژنیکوماستی درواقع همین است. در دوره شیرخوارگی و روزهای اول تولد به‌علت دریافت استروژن مادر از طریق بندناف، نسج پستان میتواند بزرگ و برجسته شود و تنها اقدام لازم در این دوران عدم لمس نسج پستان به منظور پیشگیری از عفونت و آسیب به این نسج به‌ویژه در نوزادان دختر است.

در دوران بلوغ نسج پستان در پاسخ به هورمون‌های جنسی رشد میکند، در دختران این رشد می‌تواند تا سن هجده سالگی ادامه یابد و سپس در اثر ترشح هورمون‌های زنانه لبول‌ها و مجاری شیری شکل می‌گیرد تا نسج پستان زنانه آماده شیردهی شود. ولی در پسر ها معمولا نسوج لبولی و مجاری، رشد نمی کنند و پس از تکمیل پروسه بلوغ نسج پستان، کوچک می‌‌شود. در این سنین تنها اقدام لازم اطلاع داشتن از فیزیولوژی رشد پستان است و نیاز به درمان خاصی وجود ندارد.

علل ژنیکوماستی

در صورتی‌که بعد از بلوغ برای آقایان رشد پستان مانند عضو زنانه ادامه یابد درجاتی از ژینکوماستی که بر اساس شدت آن به درجات یک تا جهار تقسیم می‌‌شود به‌وجود می آید که گاه نیاز به مداخله جراحی دارد.

در درجه یک برجستگی خفیف نسج پستانی وجود دارد و در گرید سه نسج پستان کامل و در درجه چهار نسج پستان کامل همراه با افتادگی( شبیه به زنان زایمان کرده) وجود دارد که عموما نیاز به جراحی دارد.

دلیل دیگر ژنیکوماستی در مردان می تواند مصرف مکمل های ورزشی باشد. این مکمل‌ها گاهی با به هم زدن تعادل هورمون‌های بدن می‌توانند باعث ژنیکوماستی شوند. تومورهای مولد هورمون (مانند تومورهای بیضه) و مصرف برخی داروها نیز می‌توانند از علل دیگر ژینکوماستی در مردان جوان باشد.

در مردان سالمند، اختلال در تعادل هورمونی و متابولیزاسیون ناقص کبدی هورمونها و نیز مصرف برخی داروها از علل ژینکوماستی است.

درمان ژنیکوماستی

درمان جراحی ژنیکوماستی ازتخلیه نسج با کمک دستگاه لیپوسکشن تا جراحی باز و یا هردوروش همراه با هم، متغیر و بسته به درجه بیماری و قوام پوست انتخاب می‌‌شود.

روابط عمومی شهرک سلامت اصفهان ، دکتر مریم طباطباییان

سرکار خانم توکلی – مجله اینترنتی زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا