روانشناسی

هوش هیجانی (عاطفی) در عشق و روابط

تاثیر هوش هیجانی بر روابط عاطفی | هوش هیجانی (EQ) اهمیت زیادی در روابط عاشقانه دارد و جالب است بدانید که نقش پررنگی در تقویت شراکت، افزایش صمیمیت، حفظ ارتباط و ایجاد عشقی پایدار ایفا می‌کند.

می‌دانید راز روابط صمیمی پایدار چیست؟

هوش هیجانی یا هوش عاطفی

هوش هیجانی ما را از هرگونه تغییر کوچک و بزرگ که در خودمان یا دیگران رخ می‌دهد آگاه می‌سازد، به همین دلیل نقش اساسی و مهمی در روابط عاطفی دارد همه ما توانایی دستیابی به عشقی که در آرزویش هستیم را داریم- یک رابطه همراه با صمیمیت عمیق، مهربانی متقابل، تعهد واقعی، مراقبت روحی؛ که تمام این موارد به دلیل نیاز به همدلی و توانایی ذاتی ما برای به اشتراک گذاشتن تجربیات عاطفی می‌باشند.

اما برای دستیابی به چنین حس خارق‌العاده‌ای، به تمام مهارت‌های یک هوش عاطفی بالا نیازمندیم:

آگاهی احساسی خیلی عمیق برای جلوگیری از اشتباه در شیفتگی یا شهوت برای عشق پایدار؛ در واقع پذیرفتن احساساتی که در صورت نادیده گرفته شدن می‌توانند به رابطه آسیب وارد کنند.

ایجاد روابط عاشقانه بوسیله هوش هیجانی

ما مجبور نیستیم وارد یک رابطه عاشقانه اشتباه شویم، و یا ازدواج ناموفق را تجربه کرده یا به روابط احساسی کوتاه مدت تن دهیم. ما مجبور نیستیم اجازه دهیم تضاد بین نیازها و خواسته‌هایمان با شریک عاطفی‌مان ایجاد شود؛ و همچنین مجبور نیستیم اجازه دهیم کسالت و مشاجره وارد روابط عاشقانه‌مان شوند.

با اشتیاق و فعالانه به دنبال تغییر در روابط‌تان باشید

باید ترس از تغییر را از خود دور کنید، آنوقت متوجه خواهید شد که تفاوت داشتن همیشه به معنای بدتر بودن نیست! خیلی اوقات با تغییر خیلی از شرایط بهتر می‌شوند. اگر روابط به سمت رشد و بهتر شدن حرکت نکنند، مطمعن باشید به سمت دیگری حرکت می‌کنند، به سمتی که ممکن است اصلا دوست نداشته باشید.

اگر شجاع و خوش‌بین باشید، قطعا توانایی ایجاد تغییر را خواهید داشت. مثلا از خودتان سوال کنید، که آیا فردی که دوستش دارید نیازی به ایجاد یک تغییر در شما دارد؟ حتی می‌توانید در این راستا با یکدیگر برنامه‌ریزی کنید.

آیا هنوز هم مثل گذشته خوشحالید؟ یا برای ایجاد انگیزه برای خوشحال بودن به تغییراتی نیاز دارید؟ بدون داشتن هوش عاطفی قطعا نمی‌توانید به راحتی چنین فکرهایی را در سرتان مرور کنید، اما نباید این موضوع را نادیده بگیرید، به یاد داشته باشید که خیلی زود دیر می‌شود!

چالش‌های پیش رو را به عنوان یک فرصت در نظر بگیرید، نه یک مشکل!

خب، خصوصیت خوش‌بینی و شجاعت شما می‌تواند این توانایی را در شما ایجاد کند که به چالش‌های رابطه و زندگی به عنوان یک فرصت نگاه کنید. خودتان را محک بزنید! ببینید چقدر می‌توانید خلاق باشید.

زمانی که به خاطر احساسات یکدیگر، دیگری را سرزنش نکنید قطعا احساسات منفی بین شما جایی نخواهند داشت و قطعا متوجه خواهید بود که اشتباهات گذشته را دیگر تکرار نکنید.

زمانی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشید بهتر می‌توانید به حل مشکلات و چالش‌ها بپردازید.

نشانه های هوش هیجانی بالا
نشانه های هوش هیجانی بالا

به همه‌ی احساساتی که نسبت به یکدیگر دارید احترام بگذارید

گاهی از آگاهی در مورد برخی خصوصیات فرد مورد علاقه‌مان چندان خوشحال نمی‌شویم، ولی وقتی پای احساسات به میان می‌آید باید همه آنها را بپذیریم.

اشتباه نکنید، عاشق بودن به این معنی نیست که هرگز عصبانی یا ناامید نشویم یا به یکدیگر حسادت نکنیم. سرزنش عامل اصلی فروپاشی بسیاری از روابط است و خیلی از زوج‌ها به دلیل شرم، از داشتن روابط صمیمی و عمیق بی‌بهره هستند. سرزنش و شرم هردو از مشتقات خشم، ترس و اضطراب هستند.

چگونه عاشقانه شریک زندگی‌مان را دوست داشته باشیم؟

تازه عاشق شده‌اید یا تازه با هوش هیجانی آشنا شده‌اید؟ این نکات را بخوانید:

1- اجازه دهید همسرتان احساسات شما را بفهمد و درک کند. باید سعی کنید احساساتتان را بروز دهید و خود واقعی‌تان باشید.

2- به تجربیات احساسی همسرتان گوش کنید. به احساسات همسرتان توجه کنید.

3- ببینید همسرتان به چه نوع حمایت و احساساتی نیاز دارد؛ همان کاری که دوست دارد را انجام دهید. هرکس برای خود احساسات و رفتارها و طرز فکر به خصوص و منحصر به فردی دارد، ممکن است فردی از یک نوع رفتار بسیار خوشش آید اما همان رفتار برای فرد دیگری بسیار ناراحت کننده و عذاب‌آور باشد! در جمع به او توجه کنید، معادل هدایایی که به شما می‌دهد به او هدیه بدهید و …؛ اینگونه سعی کنید احساس همدلی را در او ایجاد کنید.

4- شک دارید؟ سوال کنید! قطعا همه ما از تمام نیازها و خوسته‌های یکدیگر آگاه نیستیم، اگر در مورد چیزی شک دارید حتما از همسرتان بپرسید.

5- توجه کنید که تنها مشکل در اشتباه کردن، نپذیرفتن اشتباه است. در هر رابطه‌ای خطاها و اشتباهاتی هست، اما در صورت پذیرفتن و جبران، خود راهی برای رشد است.

6- از تغییرات به عنوان یک فرصتی برای بهبود رابطه‌تان استفاده کنید: هر تغییری استرس‌‍زا است؛ اما فرصتی برای تجدید و احیای رابطه نیز می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا