آموزشی

چطور برای کارهای روزمره‌مان برنامه‌ریزی کنیم؟

برنامه ریزی کارهای روزانه بصورت موثر و ایده آل | کارمند، دانش‌آموز و یا خانه‌دار هستید؟ هر شغل و هر سمتی که دارید برای اینکه بتوانید بهترین استفاده را از کل روزتان کرده باشید، باید برای کارهای روزمره‌تان برنامه‌ریزی داشته باشید. برنامه‌ریزی کار سختی نیست، با چند عدد ورق و کاغذ و یک خودکار می‌توانید در کمترین زمان ممکن بهترین و کارآمدترین برنامه را بچینید و از کل روزتان لذت ببرید. با زندگی سالم همراه باشید.

توجه داشته باشید که:

قبل از اینکه برنامه کاری روزانه‌تان را بنویسید و تنظیم کنید، ابتدا کارهایی که باید در طول روز انجام دهید را روی یک ورقه یادداشت کنید.

برای برنامه‌ریزی باید کارهایتان را به ترتیب زمان‌بندی کنید.

کارهایی که مهم‌تر هستند و باید زودتر انجام شوند را در اولویت قرار دهید. مثلا بهتر است ابتدا به جلسات کاری و انجام تکالیف و … بپردازید.

برنامه ریزی کارهای روزانه
برنامه ریزی کارهای روزانه بصورت موثر و ایده آل

تنظیم یک برنامه روزانه

به منظور برآورده کردن نیازهای روزانه‌تان یک برنامه‌ریزی روزانه تنظیم کنید. تقویم و دفترهای برنامه‌ریزی زیادی در بازار موجود هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

اگر نمی‌خواهید از تقویم‌ها و دفترهای برنامه‌ریزی موجود در بازار استفاده کنید می‌توانید یک برنامه مرتبط را درون گوشی‌تان نصب کنید و از آن استفاده کنید.

تمام کارهایی که باید در طول روز یا حتی در طول هفته انجام دهید را یادداشت کنید.

می‌توانید کارهایتان را با یک هایلایتر رنگی کنید که خوانا‌تر و قابل توجه باشند. نگاهی به لیستتان بی‌اندازید و برای هریک از کارهایتان از یک رنگ مختلف استفاده کنید. مثلا، کارهای روزانه را سبز، ورزش زرد، و کارهای خانه یا وظایف کاری را نارنجی کنید.

براساس اهمیت وظایف آنها را اولویت‌بندی و شماره‌گذاری کنید

با اولویت‌بندی وظایف‌تان می‌توانید راحت‌تر با نگاه کردن به لیست‌تان متوجه شوید که باید به ترتیب در طول روز چه کارهایی را ابتدا و چه کارهایی را در انتها انجام دهید.

برای اولویت‌بندی وظایفتان لازم است این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • کدامیک از وظایف مهم‌تر است و محدودیت زمانی دارد؟
  • کدام کار نیاز به زمان بیشتری دارد؟
  • کدام کار نسبت به دیگری اهیمت بیشتری دارد؟
  • کدام کار دشوارتر و چالش‌برانگیزتر است؟

کارهایی که باید در زمان خاصی انجام دهید را مشخص کنید. مثلا اگر در ساعت مشخصی تکلیف درسی، جلسه کاری یا کلاس یوگا دارید باید حتما مشخص کنید.

مقداری زمان را در طول روز خالی بگذارید. برای تمام طول روز برنامه نچینید، کمی هم زمان خالی بگذارید. اینگونه می‌توانید کمی زمان برای استراحت یا کارهای غیرمنتظره خود داشته باشید. نباید خیلی خودتان را خسته کنید، برای انگیزه داشتن باید حتما کمی هم استراحت کنید.

حالا دیگر یک تقویم برنامه‌ریزی دارید!

در ادامه خواهیم گفت که چطور باید از آن استفاده کنید.

باید عادت کنید که هروز صبح و شب به لیست برنامه‌ریزی‌تان نگاه کنید. اینگونه می‌دانید که باید در طول روز و روز آینده برای انجام چه کارهایی آمادگی داشته باشید.

زمانی که یک کار را انجام می‌دهید آن را در لیست‌تان خط بزنید. بعد از اتمام هر کاری آن را از لیست خط زده و حذف کنید اینگونه هم انگیزه پیدا می‌کنید و هم دیگر گیج نمی‌شوید.

گاهی نیاز به دستکاری در لیست‌تان دارید. سعی کنید اینکار را انجام ندهید اما گاهی اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی پیش می‌آید که ممکن است نیاز به انجام تغییراتی باشد

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا