دانستنی هاسلامت و تندرستی

خواص و فواید جالب شکلات تلخ

به گزارش سایت medicalnewstoday فواید و خواص شکلات تلخ بسیار زیاد بوده و سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و روی است. کاکائوی موجود در شکلات تیره همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها است که فایده های زیادی برای سلامتی دارد. با زندگی سالم همراه باشید و با فواید شکلات تلخ آشنا شوید.

شکلات از کاکائو تهیه می شود که یک گیاه با مقادیر بالای مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. شکلات شیر، حاوی کره کاکائو، شکر، شیر و مقادیر کمی کاکائو است.

در مقابل، شکلات تیره مقادیر بسیار بیشتری کاکائو و قند کمتری نسبت به شکلات شیر دارد.

در این مقاله، برخی از فواید سلامتی شکلات تیره را بررسی می کنیم. ما همچنین اطلاعات تغذیه ای و میزان مصرف این شکلات را  پوشش می دهیم.

شکلات تلخ چیست؟

شکلات تلخ ترکیبات متعددی دارد که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی مانند فلاوانول ها و پلی فنول ها هستند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از استرس جلوگیری می کند.

استرس به روند پیری طبیعی کمک می کند. با گذشت زمان، اثرات استرس اکسیداتیو همچنین ممکن است در ایجاد انواع بیماری ها مانند بیماری قلبی، دیابت، بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر، سرطان، بیماری چشم و خطر بیماری قلبی کمک کند.

خوردن منظم شکلات تیره همچنین ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. برخی از ترکیبات موجود در شکلات تیره، دو عامل خطر اصلی بیماری قلبی را تحت تأثیر قرار می دهند: فشار خون بالا و کلسترول بالا.

شکلات تلخ
فواید و خواص شکلات تلخ

مزایای احتمالی شکلات تیره

فشار خون

شکلات تیره باعث تولید اکسید نیتریک در بدن می شوند. اکسید نیتریک باعث گشاد شدن عروق خونی یا گسترده شدن آن می شود که جریان خون را بهبود می بخشد و فشار خون را پایین می آورد.

یک مطالعه در سال 2015 ، تأثیر مصرف شکلات را در 60 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا بررسی کرده است. محققان دریافتند شرکت کننده هایی که روزانه به مدت 8 هفته 25 گرم (گرم) شکلات تیره می خورند، فشارخون قابل توجهی پایین تر از افرادی که به همان مقدار شکلات سفید می خورند، دارند.

یافته های یک بررسی در سال 2017 تیز نشان داد که اثرات مفید شکلات تیره بر فشار خون ممکن است در افراد مسن و افراد با خطر بالاتر از بیماری های قلبی عروقی، بر خلاف افراد جوان و سالم بیشتر باشد.

کلسترول

شکلات تیره همچنین حاوی ترکیبات خاصی است که ممکن است سطح کلسترول با چگالی کم (LDL) در بدن را کاهش داده و سطح کلسترول با چگالی بالا (HDL) را افزایش دهد. پزشکان اغلب از کلسترول LDL به عنوان ” کلسترول بد ” و کلسترول HDL به عنوان ” کلسترول خوب ” یاد می کنند.

یک مطالعه در سال 2017 همچنین نشان می دهد که خوردن شکلات تیره به مدت 15 روز سطح کلسترول HDL را در افراد مبتلا به HIV افزایش داده است.

فواید و خواص شکلات تلخ
فواید جالب شکلات تلخ

 اثرات ضد التهابی

خوردن شکلات تیره  به کاهش التهاب در بدن کمک می کند. التهاب بخشی از پاسخ ایمنی طبیعی بدن به میکروب ها و سایر مواد مضر است.

با این وجود، التهاب مزمن می تواند به سلول ها و بافت ها آسیب برساند و ممکن است خطر برخی از شرایط سلامتی، از جمله دیابت نوع 2، آرتریت و برخی از انواع سرطان را افزایش دهد.

شکلات تیره حاوی ترکیباتی با خاصیت ضد التهابی است که ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

یک مطالعه آزمایشی در سال 2018 که شامل 5 فرد سالم بود، تأثیرات شکلات تیره بر سیستم ایمنی را بررسی کرد. نتایج حاکی از آن بود که مصرف مقادیر زیاد شکلات تیره 70 درصد بر فعالیت ژنهایی که پاسخ ایمنی را تنظیم می کنند تأثیر می گذارد.

در مطالعه دیگری از سال 2018، محققان دریافتند که خوردن 30 گرم شکلات تیره 84 درصد در روز به مدت 8 هفته، به طور قابل توجهی نشانه های التهابی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد.

الهام شهیدان. گروه مترجمین زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا