کودکان

لعاب برنج برای نوزاد

فواید و نحوه استفاده از آب برنج برای نوزاد

برخی از افراد تصور می کنند که آب برنج خاصیتی نداشته و معمولا در هنگام طبخ برنج آن را دور می ریزند. اما باید گفت که لعاب برنج علاوه بر این که طعم و مزه خوبی که دارد، دارای خواص زیادی است و در رفع انواع مشکلات موثر است.

خواص لعاب برنج برای نوزاد

لعاب برنج از خاصیت انرژی زایی بالایی برخوردار است. زمانی که بیمار هستید و نیاز به قوای بیشتری دارید، این ماده می تواند انرژی و اشتها را به شما برگرداند.

بهتر است غذای کودک را با لعاب برنج شروع کنید، البته از ۶ ماهگی. مزیت برنج این است که خیلی کم حساسیت زاست و تقریباً نشاسته خالص است، از این رو معده کودک براحتی آن را هضم می کند.
برای اولین بار، نیم تا یک ساعت پس از شیرخوردن، لعاب برنجی تهیه کنید که کمی غلیظ تر از شیر مادر باشد و با قاشق مناسب اندازه دهان کودک یک قاشق لعاب برنج به او بدهید.

در روزهای بعد به مرور حجم و غلظت این غذا را اضافه کنید و براساس تمایل کودک به او غذا بدهید.
پس از دو هفته غذای دوم یعنی فرنی را شروع کنید. برای تهیه فرنی از شیر پاستوریزه و نشاسته استفاده کنید و غذای دوم فرنی است. از آخر ماه هفتم سوپ را شروع کنید.

موارد مصرف درمانی لعاب برنج

در هنگام بیماری، شما می توانید روزی یک یا دو لیوان لعاب برنج را مصرف کنید تا به این ترتیب مواد مغذی زیادی به بدن شما وارد شود و دوره بهبودی بهتری داشته باشید.

لعاب برنج علاوه بر بزرگسالان، در رشد کودکان نقش و خواص زیادی دارد. بنابراین، مصرف لعاب برنج برای افراد سالمند و کودکان بسیار مناسب است.

همچنین باید اشاره کرد که لعاب برنج برای مادران شیرده هم بسیار سودمند است زیرا این ماده باعث می شود تا میزان شیر مادر افزایش پیدا کند.

باید خاطر نشان کرد که زمانی که پوست برنج (شلتوک) از برنج برداشته می شود، اکثر ویتامین ها و خواص ضد التهابی آن از بین می رود، چرا که بیشتر این مواد در پوست برنج یافت می شود و با از بین رفتن آن، مواد مغذی هم کاهش پیدا می کند.

علاوه بر این، بر اساس بررسی های موجود می توان گفت که زمانی که برنج کهنه می شود، میزان مواد مغذی و ویتامین های آن کم شده و هر چه برنج تازه تر باشد، دارای مواد معدنی و خاصیت بیشتری است.

برنج حاوی موادی است که در تسکین دل درد موثر بوده و حتی در کشور چین از مخلوط آرد برنج و نوعی گیاه فرفیون ساییده شده و نرم، پماددرست کرده و برای دل درد استفاده می کنند.

از خواص دیگر لعاب برنج، می توان به درمان خارش پوست برای نوزادان اشاره کرد. زیرا پوست نوزادان بسیار حساس و لطیف بوده و ممکن است دچار انواع حساسیت ها شود.

مصرف لعاب برنج (آب برنج) برای نوزادن

در بسیاری موارد، برای درمان بیماری ها مخصوصا در نوزادان می توانید از روش های ساده ای استفاده کنید که یکی از انها استفاده از لعاب برنج است.

از آنجایی که این لعاب حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین ها است، توصیه می شود که در هنگام طبخ برنج آن را دور نریخته و به کودکان خود بدهید؛ زیرا در تسکین انواع دردها و مشکلات دیگر سودمند است.

شما می توانید کمی آب برنج را شیرین کرده و به کودک خود بدهید تا طعم دار شود. البته آب برنج حاوی کلسیم نیست.

آب برنج حاوی انواع مواد مغذی لازم برای کودک شما است. لعاب برنج در گذشته یکی از مواد خوراکی او محسوب می شد و برای کودکان مصرف می شده است.

آب برنج خواص زیادی برای نوزادان دارد، از جمله خواص این ماده برای نوزاد، اثر دهی آن بر روی سیستم گوارشی است.

بیشتر بخوانید : کودک چه زمانی می تواند برنج پخته شده بخورد ؟

آب برنج برای کودک چه خاصیتی دارد ؟

خواص لعاب برنج برای نوزادان

نوزادان به آسانی آب برنج را می توانند هضم کنند. شما می توانید کمی نمک به لعاب برنج اضافه کنید تا در روند عملکرد دستگاه گوارش او تاثیر بیشتری داشته و آن را بهبود بخشد.

درمان یبوست نوزادان از خواص لعاب برنج

همچنین استفاده از لعاب برنج در درمان یبوست نوزادان هم موثر است. کمی آب برنج را با دو قطره روغن کنجد مخلوط کرده و برای درمان یبوست نوزاد، استفاده کنید.

از خواص آب برنج درمان اسهال و استفراغ نوزاد

یکی دیگر از خواص لعاب برنج برای نوزادان، خاصیت سم زدایی و درمانی طبیعی برای استفراغ و اسهال نوزاد است. زمانی که نوزادی دچار اسهال می شود، در معرض خطر کم آبی شدید قرار می گیرد.

در این هنگام شما می توانید با استفاده از کمی آب برنج برای نوزاد، کم آبی بدن او را جبران کنید. زمانی که نوزاد اسهال دارد، چهار ساعت یک بار می توانید کمی آب برنج به او بدهید.

درمان بی حالی نوزاد با لعاب برنج

همچنین لعاب برنج به علت این که حاوی انواع ویتامین ها و کربوهیدرات ها است، می تواند حس بی حالی بر اثر اسهال را در نوزاد از بین برده و قوای از دست رفته را به او برگرداند.

رشد ذهنی و جسمی نوزادان با لعاب برنج

این ماده حاوی ویتامین های گروه ب است و این ویتامین در رشد ذهنی و جسمی نوزادان بسیار موثر است. همچنین، لعاب برنج بسیار انرژی زا بوده و این خاصیت به دلیل وجود کربوهیدرات موجود در آب برنج است. مصرف کربوهیدرات در نوزادان سبب حفظ سطح انرژی و قوای جسمانی او می شود.

درمان خارش پوست نوزاد با لعاب برنج

یکی دیگر از خواص لعاب برنج برای نوزادان، اثر دهی آن بر خارش پوست است. از آن جایی که پوست نوزادان بسیار حساس و لطیف است، ممکن است در معرض انواع حساسیت ها قرار گیرد.

درمان حساسیت ناشی از پوشک با مصرف آب برنج

حساسیت هایی که بر اثر پوشک ایجاد شده و باعث خشکی، خارش و قرمزی پوست نوزاد می شود.

برای کاهش حساسیت نوزاد می توانید بدن او را با لعاب برنج شستشو دهید و یا اینکه کمی لعاب برنج را در ناحیه ای که خارش و قرمزی وجود دارد بزنید تا حساسیت و خارش پوست، برطرف شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد با لعاب برنج

یکی دیگر از خواص لعاب برنج برای نوزادان، تسریع دوره بهبودی بیماری در نوزاد مخصوصا در هنگام تب، سرماخوردگی و یا آنفولانزا است.

درمان تب نوزاد با مصرف آب برنج

بر طبق تحقیقات انجام شده ، روشن شده است این ماده دارای خاصیت ضد تب است. لعاب برنج خاصیت ضد تب نیز دارد و برای درمان گلو درد نوزاد در هنگام سرماخوردگی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

قطع درد و خلط سینه با لعاب برنج

همچنین در درمان درد و یا خلط های سینه نوزاد در هنگام بیماری موثر است و می توانید برای آرام کردن گلودرد نوزاد هنگام سرماخوردگی استفاده کنید

طرز تهیه لعاب برنج برای نوزاد

بسیاری افراد از خاصیت لعاب برنج اطلاعی نداشته و آن را دور می ریزند، اما باید اشاره کرد که این ماده غذایی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری است و خواص زیادی داشته، همچنین به دلیل دارا بودن نشاسته زیاد، هضم آن برای معده نوزاد راحت می باشد.

  • برای تهیه آن، دو قاشق غذا خوری برنج ( بهتر است برای این منظور از برنج نیمه دانه استفاده شود.) را با یک لیوان آب را روی شعله گاز قرار دهید تا بپزد و خوب لعاب دهد
  • زمانی که برنج خوب نرم شد و هنوز مقدار کمی آب دارد (مانند وقتی که شعله زرد درست می کنید.)، آن را از روی شعله بردارید.
  • سپس آن را از صافی بسیار ریزی عبور داده، به طوری که فقط آب برنج رد شود، توجه داشته باشید که هیچگاه از نمک در غذای نوزادان استفاده نکنید، زیرا این ماده غذایی جزو مواد ممنوعه برای کودکان محسوب می شود.
  • شما می توانید از یک حبه قند کوچک و خرد شده برای طعم دار کردن لعاب برنج برای نوزاد استفاده نمایید. سعی کنید از لعاب برنج فقط در هفته اول شروع غذای کمکی، استفاده نمایید و در هفته های بعد، غذاهای دیگری مثل فرنی می توانید به نوزاد خود بدهید.
لعاب برنج سرشار از ویتامین ها و کربوهیدرات می باشد، بنابراین بی حالی ناشی از اسهال در نوزاد را رفع کرده و قوای از دست رفته را به او برمی گرداند.
همچنین این ماده دارای ویتامین های گروه B بوده که در رشد ذهنی و جسمی نوزادان بسیار مؤثر می باشد. همینطور لعاب برنج برای نوزاد به دلیل وجود کربوهیدرات موجود در آن، خاصیت انرژی زایی دارد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا