روانشناسی

انواع عصبانیت کدامند؟ آیا باید عصبانیت را بروز داد؟ عوامل عصبانیت کدامند؟

انواع عصبانیت کدامند؟ آیا باید عصبانیت را بروز داد؟ عوامل عصبانیت کدامند؟

تحلیلی بر  وضعیت عصبانیت در جامعه

فرو بردن خشم  و عصبانیت

همه روزه با عصبانیت های متنوعی مواجه می شویم؛ عصبانیت مادر یا پدر نسبت به فرزندان و یا بالعکس، عصبانیت دو همکار نسبت به همدیگر، پرخاشگری و دعوای دو راننده در ترمینال مسافربری و…
در این ارتباط بسیاری از افراد، این سوال ذهنشان را مشغول کرده ،آیا باید عصبانیت خود را بروز دهیم؟ یا نه؟ اگر بروز دهیم به عنوان یک انسان عصبی تلقی نمی شویم؟ اگر بروز ندهیم چه مسایلی پیش می آید؟ متاسفانه در جامعه ما هنوز یاد نگرفته ایم که عصبانیت و اعتراض خود را به نحوی معقول بروز دهیم؛ افرادی که قادر به بروز عصبانیت خود نیستند، پس از مدتی قادر به برقراری تعامل و ارتباط اجتماعی حتی با نزدیک ترین کسانشان نیز نخواهند بود، این افراد که به بیماری مهلک عیب جویی و خودخوری مبتلا می شوند، خیلی راحت دیگران را در مظان اتهام قرار داده و از آنها خرده می گیرند.یکی از شیوه های بسیار خوب و موثر برای کنترل و سمت و سو دادن به عصبانیت های خود، پرداختن به درون و تدارک فضایی محترمانه در جامعه است؛ برای این کار پیشنهاد می شود ابتدا با خودتان به طور مفصل صحبت کنید و پس از آن به کنترل رفتار و گفتارتان بپردازید، اگر توانستید اعمال و رفتار بیرونی تان را به نحو درست سازماندهی کنید، حتما طولی نخواهد کشید که عکس العمل های درونی تان تنظیم شده و به مهار در می آید و شما را به سمت متانتی خاص که ویژگی اصلی آن صبوری و حوصله داری است، می کشاند و این جاست که ضربان قلبتان منظم، برق چشمانتان پر نور و آرامش در گفتار و رفتارتان چندین برابر می شود.به یاد داشته باشیم که همیشه افرادی هستند که بخواهند (به عمد یا غیرعمد) ما را عصبانی و اذیت کنند، همیشه کسانی هستند که بخواهند سر راهمان سنگ اندازی کنند (به عمد یا غیرعمد)، این به ما و درون ما بستگی دارد که از این تحرکات و سنگ اندازی ها چگونه استفاده کنیم، از آنها پلی برای عبورمان بسازیم و یا دیواری برای رکودمان.

برای غلبه بر عصبانیت روش ها و راهبردهای متنوع و متفاوتی وجود دارد که از جمله مهم ترین آنها عبارتند از:

– آرام سازی ذهنی یا درونی از طریق تصویرسازی فکری.

– آرام سازی جسمی از طریق انجام حرکت های تنفسی و عضلانی.

– تغییر افکار ( رهایی از گذشته و فراموش کردن آن است).

– واقع بینی (در زمان هایی که عصبانیتتان ناشی از واقعیات غیر قابل کتمان است، باید عقلایی و اندیشمندانه جهت رفع مشکل یا مشکلاتتان اقدام کنید و دچار توهم نشوید).

– فاصله گرفتن از عوامل تنش زا و عصبانیت آور

– قضاوت نکنید (این قدر زود قضاوت نکنید، یعنی اصلا قضاوت نکنید تا ارتباطات و تعاملات بهتر و بیشتری را برقرار کنید، در این صورت راحت فکر می کنید، آسوده تر زندگی می کنید و کمتر عصبانی می شوید).

عصبانیت
انواع عصبانیت کدامند؟ آیا باید عصبانیت را بروز داد؟ عوامل عصبانیت کدامند؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا