آقایان

مراحل بیماری پروستات

پروستات، غده سازنده و ترشح‌کننده اصلی مایع نگه دارنده اسپرم است که عملکرد آن برای باروری الزامی است. این غده در همه آقایان وجود دارد و بعد از سن بلوغ شروع به رشد می‌کند، به گونه‌ای که یک مرد ۲۰ ساله معمولا پروستاتی با حجم ۱۵ تا ۲۰ سی‌سی دارد. با افزایش سن فرد، سالانه به‌طور متوسط یک سی‌سی به حجم آن افزوده می‌شود. بنابراین به طور مثال حجم ۴۰ سی‌سی پروستات در یک مرد ۴۰ تا ۴۵ ساله، غیرطبیعی محسوب نمی‌شود.

بیماری‌های درگیر‌کننده پروستات

پروستاتیت (التهاب پروستات)

این بیماری به‌صورت معمول در آقایان ۲۰ تا ۴۰ ساله رخ می‌دهد و ناشی از ورود میکروب از طریق مثانه یا مجرای ادراری به پروستات است. از علائم این بیماری می‌توان به سوزش و تکرر ادرار و سختی در ادرار کردن و درد در ناحیه تناسلی و تب (در موارد التهاب حاد پروستات) اشاره کرد که نیازمند درمان ضد‌میکروبی حداقل به مدت دو هفته است.

بزرگی خوش‌خیم پروستات

در افراد میانسال، با افزایش اندازه پروستات، خروجی ادرار از مثانه تحت فشار قرار می‌گیرد و ممکن است فرد دچار سختی و انسداد در ادرار کردن شود. همچنین بیمار در مراحل پیشرفته‌تر دچار تکرر ادرار روزانه و شبانه و سوزش ادرار می‌شود.

در این مرحله، بعد از معاینات اولیه و آزمایشات مورد نیاز، معمولا پزشک برای بیمار داروهای شل‌کننده و کوچک‌کننده پروستات را تجویز می‌کند که در اکثر موارد مفید واقع می‌شود، ولی نکته مهم در این موارد، لزوم مصرف دائمی این داروهاست.

در صورت عدم بهبود علائم علی‌رغم مصرف دارو یا وجود سنگ، وجود عفونت ادراری مقاوم یا بروز خونریزی مکرر ادراری، قدم بعدی درمان جراحی است.

در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌های پزشکی در این زمینه، علاوه‌بر جراحی‌های باز از جراحی‌های کم‌تهاجمی و بسته پروستات نیز استفاده می‌کنیم که با استفاده از لیزر یا جریان الکتریسیته، بافت پروستات به‌راحتی برداشته می‌شود.

سرطان پروستات

شایع‌ترین سرطان در مردان است که با افزایش سن، شیوع آن بالاتر می‌رود. با توجه به موارد متعدد این سرطان توصیه می‌شود همه مردان بالای ۴۵ سال به‌صورت سالانه تست خون سرطان پروستات (PSA) بدهند و جهت بررسی آن به کلینیک اورولوژی مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا