پزشکی و سلامتگزارش

پیشگیری بهتر از درمان است

رژیم غذایی غلط و تنقلات قندی عامل اصلی پوسیدگی دندان

پیشگیری بهتر از درمان است 

 برای پیشگیری از هر بیماری باید عامل یا عوامل آن را شناخت تا بتوان با برنامه‌ریزی‌های پیشگیرانه فردی و اجتماعی از وقوع آن بیماری جلوگیری کرد. علم پزشکی جهت درمان بیماری‌ها با شناخت و تحقیق از بیماری و عوامل بیماری‌زا سعی در ساختن واکسن و دارو دارد تا از وقوع بیماری و اپیدمی آن در اجتماع پیشگیری کند.  اما در علم دندانپزشکی تنها راه پیشگیری از پوسیدگی که یکی از مشکلات اصلی  است، بهداشت دهان و دندان فردی و اجتماعی می‌باشد که در ادامه بیشتر به آن اشاره خواهد شد.

دکتر محمدرضا دادخواه، دندانپزشک و مدیرعامل کلینیک دندانپزشکی فرهنگیان اصفهان درباره عوامل پوسیدگی دندان به سؤالات ما پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید:

 *پوسیدگی دندانی چیست؟

مهم‌ترین عامل ایجاد پوسیدگی دندانی و بیماری‌های لثه‌ای، پلاک میکروبی است. پلاک میکروبی همان لایه‌های چسبنده و بی‌رنگی است که در اثر مسواک نزدن و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان بر روی سطوح دندان می‌ماند که با کشیدن ناخن بر روی سطح این‌گونه دندان‌ها می‌توان آن لایه و جرم میکروبی را در زیر ناخن مشاهده کرد.

*چه عواملی در ایجاد پوسیدگی دندان نقش دارند؟

چهار عامل اصلی در ایجاد پوسیدگی دندان بدین شرح است:

١. میکرب‌های موجود در پلاک

٢. مواد قندی موردنیاز میکر,ب‌ها

٣. زمان  لازم جهت انجام فرآیند  پوسیدگی

۴. مقاومت و ژنتیک دندان

بنابراین میکروب‌های موجود در پلاک با تغذیه از مواد قندی در زمان لازم جهت ایجاد پوسیدگی وارد عمل شده و سطح مینای دندان را تخریب می‌کنند که به‌مرور زمان تخریب بیشتر و بزرگ‌تر می‌شود. سیر پیشرفت پوسیدگی دندانی بستگی به مقاومت و ژنتیک فرد دارد که در افراد مختلف، متفاوت است.

*چه نوع قندهایی سریع‌تر باعث پوسیدگی دندان می‌شوند؟

عامل بیشتر پوسیدگی‌های دندانی، مصرف مواد قندی است. زیرا میکروب‌هایی که در پلاک وجود دارند از مواد قندی تغذیه می‌کنند به‌ویژه قندهای ساده که برای شیرین کردن نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها استفاده می‌شوند و حتی قندهای مرکب نظیر قند موجود در میوه‌ها، نان و امثال آن‌که اگر برای مدت طولانی  و یا مکرر خورده شوند و دندان‌ها مسواک و یا حداقل شسته نشوند، سرعت پوسیدگی دندانی بالا می‌رود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا