دسته بندی نشده

۶۱ درصد افراد استان اصفهان چاقی و اضافه وزن دارند

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سرطان تا ۴۰ درصد با پیشگیری از عوامل خطرساز آن مثل دخانیات و فست فودها و غیره قابل پیشگیری است و ۴۰ درصد با غربالگری و درمان‌های اولیه قابل پیشگیری هست.
کمال حیدری تصریح کرد: ۸۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است و با کنترل چاقی و اضافه وزن و عواملی مثل بی تحرکی، آلودگی هوا،‌فست فودها و دخانیات ودیگر عوامل خطر ساز می توان از سرطان پیشگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه در سند جامع پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر یکی از مباحث محوری ما سرطان است،‌ادامه داد: از سال ۸۵ تاکنون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اقدام به ثبت سرطان کرده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه علت بروز ۳۰ درصد سرطان‌ها ریشه در دخانیات دارد،‌تصریح کرد:طرح مبارزه با دخانیات یک طرحی بود که ۲۰ سال روی آن کار کردیم وتاثیر آن را روی کاهش میزان سر طان دیدیم اما این در حالی است که برخی از مداخلات سبب شد که قلیان خانه ها دوباره بازگشایی شوند.
وی با اشاره به اینکه بدنبال اجرای طرح غربالگری سرطان سینه در سال ۹۱ روی زنان ۳۰ تا ۷۰ سال اقدام به شناسایی ۶۴ درصد موارد شدیم، ادامه داد: از ۶۴ درصد مبتلایان به سرطان،‌ ۱۳ درصد در مرحله آخر قرار داشتند.
حیدری نیز از اجرای طرح غربالگری روده بزرگ به صورت پایلوت در شهرضا در سنین ۵۰ تا ۷۰ خبر داد و اعلام کرد: حدود ۲۸ درصد جامعه هدف را مورد بررسی قرار دادیم و نزدیک به ۱۸۵ هزار نفر مورد غربالگری قرار گرفتند که ۶۲ مورد ابتلا به سرطان و ۶۱۲ مورد پولیپ روده بزرگ شناسایی شد.
وی از شیوع سرطان معده، پوست، پروستات و کلورکتال در بین مردها و سرطان‌های کلورکتال، پستان و پوست در بین زنان خبر داد و بیان داشت: در جوامع توسعه‌یافته حدود ۳۰ درصد رژیم غذایی در ابتلا به سرطان مؤثر است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اجرای طرح غربالگری سرطان دهنه رحم طی یک دهه گذشته خبر داد و بیان داشت: ۶۱ درصد افراد استان چاقی و اضافه وزن دارند که این هم بر بروز سرطان مؤثر است.
حیدری با بیان این‌که محوریت برنامه تحول سلامت سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است، اذعان کرد: سرطان به میزان ۴۰ درصد به راحتی قابل پیشگیری و به میزان ۴۰ درصد هم در غربالگری‌ها قابل پیشگیری است و در کل می‌توان گفت که سرطان ۸۰ درصد قابل پیشگیری است.
وی گفت: در اجرای سند پیشگیری از بیماری‌ها نیاز به همکاری بین بخشی است.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا