اقتصادی

یک برخورد خسمانه / برخورد ناعادلانه صداوسیما با دولت

یک برخورد خسمانه / برخورد ناعادلانه صداوسیما با دولت

یک برخورد خسمانه / برخورد ناعادلانه صداوسیما با دولت

طی روزهای گذشته حجت‌الاسلام حسن روحانی برای سخنرانی در همایش «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی» در سالن بزرگ وزارت کشور حاضر شد. صداوسیما برخلاف رویه گذشته خود که سخنرانی‌های رئیس‌جمهور را به‌طور زنده از شبکه خبر پخش می‌کرد، در اقدامی تأمل‌برانگیز از پخش این سخنرانی خودداری کرد. جای تعجب است که صداوسیما با توجه به اینکه سال جاری به‌عنوان اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نام‌گذاری شده و در این راستا عملکرد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی را بارها به چالش کشیده، از پخش سخنان رئیس‌جمهور خودداری کرده است؛ این درحالی‌است که شبکه‌های مختلف سیما این روزها با دعوت از مخالفان دولت به ‌نقد عملکرد روحانی در حوزه اقتصاد مقاومتی می‌پردازند و درخواست اعضای کابینه برای ارائه گزارش به مردم از تریبون رسانه ملی بی‌پاسخ ‌مانده است؛ البته باید توجه داشت این‌گونه برخوردها با دولتی‌ها سابقه طولانی دارد؛ زمانی که روحانی دولت را تحویل گرفت، عزت‌الله ضرغامی، ریاست سازمان صداوسیما را برعهده داشت. در بهمن همان سال، تأخير در پخش زنده گفت‌وگوی تلویزیونی او از صداوسيما، حاشيه‌ساز شد. رئیس‌جمهوری درتوییتی اعلام کرد آقای ضرغامی مانع پخش زنده گفت‌وگوی رئیس‌جمهور شده است.

یک برخورد خسمانه / برخورد ناعادلانه صداوسیما با دولت

این مصاحبه بالاخره با تأخیر پخش شد و روحانی هم در آن برنامه گفت که نمی‌خواهد دلایل تأخیر در پخش این مصاحبه را باز کند؛ اما صداوسیما دلایل فنی را دلیل این تأخیر عنوان کرد. ضرغامی رفت و محمد سرافراز به‌جای او منصوب شد؛ اما بازهم عملکرد این رسانه، انتقاد دولتی‌ها را در پی داشت. یکی از مهم‌ترین تقابل‌های دولت و صداوسیما در دوران سرافراز، به پخش‌نشدن مصاحبه عادل فردوسی‌پور با وزیرخارجه دولت تدبیر و امید برمی‌گردد. در زمان عبدالعلی علی‌عسکری نیز همین وضع ادامه داشت، تا جایی که سخنگوی دولت نیز چندباری در نشست خبری خود به صداوسیما و رفتار آن با دولت یازدهم انتقاد کرد. نوبخت در اسفند سال گذشته و در آخرین نشست خبری خود در سال ٩٥ از صداوسیما خواسته بود در جهت منافع ملی حرکت کند. با آغاز سال جدید بازهم ردپای تخریب دولت در برنامه‌های صداوسیما دیده ‌شد. نمونه بارز آن برنامه دورهمی با اجرای مهران مدیری است که از شبکه نسیم پخش می‌شود. مدیری جمعه‌شب و در پایان این برنامه با طعنه این‌گونه گفت: «خوشبختانه رونق اقتصادی ما هم دارد سر به آسمان می‌ساید. آن‌قدر بازار خریدوفروش داغ است که یک عده حتی دارند تلویزیون خانه خود را هم می‌فروشند… .» طعنه و انتقادهای صریح مهران مدیری در این برنامه بارها با واکنش مواجه شده و مشخص است که به‌صورت مستقیم دولت را مورد هدف قرار داده است. در وجهی دیگر دیده‌شده که صداوسیما به جانب‌داری از جناح‌های خاص در دوران قبل از انتخابات می‌پردازد. چهارشنبه هفته پیش بود که صداوسیما در شبکه تهران، بعد از اذان مغرب و عشا، نماز حجت‌الاسلام رئیسی که تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارد، پخش کرد؛ این در حالی است که او یکی از نامزدهای اصلی جناح اصولگرا و منتقد دولت برای ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود.

یک برخورد خسمانه / برخورد ناعادلانه صداوسیما با دولت

اواخر سال گذشته نیز برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو از حجت‌الاسلام رئیسی به‌عنوان ميهمان دعوت کرده بود که برخلاف همیشه که این برنامه در استودیوی خبری اجرا می‌شود، در قسمتی از حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد. درنهایت باید گفت برخوردهای ناعادلانه صداوسیما با دولت و پخش‌نشدن سخنان رئیس‌جمهوری در روزهای گذشته، می‌تواند استراتژی شفاف این رسانه را نسبت به دولت و حسن روحانی بیشتر نشان دهد؛ درحالی‌که کمی کمتر از دو ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری فاصله است و رقبای انتخاباتی دولت نیز شروع به فعالیت کرده‌اند. باید منتظر ماند و دید در آستانه ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم، موضع و رویکرد صداوسیما نسبت به دولت روحانی چگونه خواهد بود، اتفاقی که تجربه نشان داده به‌نظر نمی‌رسد دولت و طرفدارانش را راضی کند.

یک برخورد خسمانه / برخورد ناعادلانه صداوسیما با دولت

نویسنده : نازنین صادقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا