خانواده

گم شدن مطالبات زنان / گفت و گو با دکتر فریده روشن، فعال مدنی در اجتماع

گم شدن مطالبات زنان  / گفت و گو با دکتر فریده روشن، فعال مدنی در اجتماع

گم شدن مطالبات زنان  / گفت و گو با دکتر فریده روشن، فعال مدنی در اجتماع

مسائل زنان از مسائل فراموش شده در مناظرات انتخاباتی 96 است. این در حالی است که زنان صاحب بخش بزرگ یا بخش بزرگ‌تر آرای انتخابات هستند. اقلیتی اجتماعی که از نظر کمی اقلیت نیستند، اما از نظر در حاشیه قرار گرفتن همواره یک اقلیت محسوب شده‌اند. حتی زمانی که این اقلیت مورد توجه قرار می‌گیرد، این توجه صرفا جهت کسب آرای بیشتر است و نه تحقق مطالبات آنان! روزنامه نسل فردا در گفت‌وگو با دکتر فریده روشن، مدرس دانشگاه فعال مدنی، کم رنگ بودن طرح مطالبات زنان در مناظرات انتخاباتی 96  را بررسی کرده است. متن این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانید:

1: پس از برگزاری مناظرات انتخاباتی عده‌ای بر این باورند که پرداختن به مسائل زنان در این مناظرات توسط نامزدهای انتخاباتی بسیار کمرنگ بوده ، فکر می‌کنید علت به حاشیه رانده شدن مطالبات زنان در مبارزات انتخاباتی در این دوره چه بوده؟

گم شدن مطالبات زنان  / گفت و گو با دکتر فریده روشن، فعال مدنی در اجتماع

در حالی‌که 50 درصد جامعه زنان هستند و میزان مشارکت زنان در انتخابات از مردان بیشتر است؛ اما مطالبات آنان در حوزه اشتغال زنان، بیمه زنان، زنان خانه دار، و…. کمتر مورد توجه قرار گرفته و به طور کلی در مناظره‌ها تنها به چند جمله جسته و گریخته در حوزه مطالبات زنان آن هم به صورت زن به انضمام مرد پرداخته شد! البته نوع سؤالات مناظره طوری طراحی شده بود که زنان دیده نشوند وگرنه قطعا شخصیت‌هایی همچون دکتر روحانی و مهندس جهانگیری به موضوع نقش زنان و اهمیت آنها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اشاره می‌کردند، همانگونه که آقای روحانی در مناظره دوم خود گفت که اگر زن اهل سنتی را پست دهیم، از دو سمت مورد انتقاد قرار می‌گیریم ؛یکی اینکه چرا یک زن را در این پست قرار دادید و دیگر اینکه چرا اهل سنت را!

گم شدن مطالبات زنان  / گفت و گو با دکتر فریده روشن، فعال مدنی در اجتماع

2: تصویر زن را در مبارزات انتخاباتی دوره‌های مختلف چه طور ارزیابی می‌کنید؟

حضور زنان در سیاست و اقتصاد از آغاز انقلاب اسلامی و همچنین پس از انتخابات 76 اهمیت زیادی یافت و به واقعیتی انکار ناشدنی تبدیل شده و امروزه شاهد آن هستیم که غالب نامزدها حتی محافظه‌کاران نیز در تبلیغات از زنان حمایت ظاهری می‌کنند و یا از آنها در تبلیغات خود استفاده می‌کنند، برای نمونه در انتخابات پیشین ریاست جمهوری در فیلم تبلیغاتی حداد عادل و قالیباف زنان را در نقش مادر و … دیدیم و البته بهترین تصویر از زنان را دور پیش آقای عارف از همسر خود در فیلم تبلیغاتی‌اش به نمایش گذاشت. زنی که مستقل، باسواد و شاغل بود و در مطب خود مشغول به کار دندانپزشکی بود. زنان به بخش جدایی ناپذیر اقتصاد و سیاست تبدیل شده‌اند و چشم انداز روشنی در مقابل زنان است.

3: زنان از نظر کمیت در اقلیت نیستند، اما به لحاظ پرداخته شدن به مسائل و مطالبات اجتماعی‌شان توسط منابع قدرت همواره به حاشیه رانده شده‌اند؛ پیامد این نوع برخورد در طولانی مدت چه می‌تواند باشد؟

تفریبا در تمام جوامع شناخته شده نابرابری‌های جنسیتی وجود داشته است و به طور کلی تفاوت میان دوجنس همواره براساس برتری مردان نسبت به زنان شکل گرفته. به عبارت دیگر تاریخ جامعه بشری تاکنون تاریخ مردان بوده که در آن عملا نقش واهمیت زنان نادیده گرفته شده است. به عقیده آندره میشل تبعیض جنسیتی در کنارتبعیض طبقاتی و نژادی مثلث شوم تبعیض‌ها ونابرابری ها را می‌سازد که از دیرباز درچهارگوشه جهان مایه رنج وعذاب نوع بشربوده. مطمئنا روی این موضوع توافق وجود دارد که توسعه بدون ایفای نقش برابر آحاد جامعه و ایجاد فرصت‌های برابر امری دست نیافتنی است؛ زیرا اتکای کشورهای توسعه یافته، بیشتر بر سرمایه‌های انسانی است. با توجه به اینکه زنان نیمی از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند، نادیده گرفتن آنان دستیابی به توسعه را با مشکلات جدی مواجه می‌کند و توسعه متوازن، پایدار و متکی بر اصل سرمایه‌های انسانی نخواهد بود. باید پذیرفت که پیامد منفی تنش جنسیتی و فقدان عدالت اجتماعی در حوزه جنسیتی اول از همه گریبان کل جامعه را خواهد گرفت و بعد زنان را درگیر خود خواهد ساخت؛ چرا که نادیده گرفتن زنان، پیامدی جز نادیده گرفتن نیروهای پویای جامعه و خانواده نخواهد داشت.

گم شدن مطالبات زنان  / گفت و گو با دکتر فریده روشن، فعال مدنی در اجتماع

4: پرداختن به مطالبات زنان تا چه اندازه در جلب آرای خاکستری و خاموش و زنده ساختن این گونه آرا می‌تواند مؤثر واقع شود؟

قطعا یکی از راه‌های افزایش مشارکت و کاهش آرای خاکستری توجه به مطالبات زنان است که البته بیشتر در حد شعار بوده و تا وقتی به باورهای واقعی توجه نکنیم، مشارکت افزایش نخواهد داشت. باید در عمل و در طولانی مدت اثبات کرد که شعارهای انتخاباتی خصوصا در حوزه مطالبات زنان تحقق خواهد یافت؛ چرا که عدم تحقق آن در طولانی مدت منجر به یأس و افزایش آرای خاموش کسانی خواهد شد که احساس می‌کنند در انتخابات صرفا به عنوان ابزاری جهت رأی آوری کاندیداها محسوب می‌شوند و این امر در طولانی مدت جامعه را در یأس و ناامیدی رها خواهد ساخت.

گم شدن مطالبات زنان  / گفت و گو با دکتر فریده روشن، فعال مدنی در اجتماع

گم شدن مطالبات زنان  / گفت و گو با دکتر فریده روشن، فعال مدنی در اجتماع

نویسنده : نگار احمدی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا