بحث هفته

گاز انبر میدان را ترک کرد / قالیباف به‌ نفع رئیسی کنار کشید و از گاز انبرش استفاده کرد

گاز انبر میدان را ترک کرد / قالیباف به‌ نفع رئیسی کنار کشید و از گاز انبرش استفاده کرد

گاز انبر میدان را ترک کرد / قالیباف به‌ نفع رئیسی کنار کشید و از گاز انبرش استفاده کرد

شمارش معکوس آغاز شده است. انتخابات به‌ روزهای سرنوشت‌ساز خود نزدیک می‌شود. روز گذشته و درحالی‌که کمتر کسی انتظارش را داشت، محمدباقر قالیباف با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد به‌نفع رئیسی کنار می‌کشد. قبل از انتخابات، بحث اصلی بر سر این است که کدام نامزدها تا آخر می‌مانند و کدام‌یک به‌نفع دیگری کنار می‌کشند. از روزهای ابتدایی که کم‌کم چهره‌های اصلی برای حضور در عرصه انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری اعلام حضور کردند، بحث نامزد یا نامزدهای «پوششی» موردتوجه قرار گرفت. در اردوگاه اصلاح‌طلبان، این گزاره که روحانی باید نامزد پوششی برای روز مبادا داشته باشد، جدی دنبال می‌شد. شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پس از برگزاری جلسات هم‌اندیشی، اعلام کرد که از روحانی حمایت خواهد کرد؛ اما هم‌زمان تعدادی از سران اصلاح‌طلب، موضوع نامزد پوششی را پیش کشیدند و عنوان کردند که به‌دلایل مختلف ازجمله احتمال ردصلاحیت روحانی، بهتر است دوراندیش بوده و کاندیدای آلترناتیو داشته باشند، آلترناتیوی که البته نام «پوششی» بر آن گذاشته شد و تا مدت‌ها میان اصلاح‌طلبان بر سر آمدن و نیامدن این کاندیدا که کمی بعد مشخص شد «اسحاق جهانگیری» خواهد بود، بحث‌وجدل وجود داشت و درنهایت جهانگیری وارد میدان شد و ازقضا از فیلتر تائیدصلاحیت شورای نگهبان عبور کرد.

گاز انبر میدان را ترک کرد / قالیباف به‌ نفع رئیسی کنار کشید و از گاز انبرش استفاده کرد

جهانگیری در مناظره اول چنان طوفانی ظاهر شد که خیلی‌ها شوکه شدند و برخی اصلاح‌طلبان به شوخی عنوان می‌کردند بهتر است روحانی جای خود را به معاون اولش بدهد! بااین‌حال در جبهه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان از همان ابتدا، تکلیف نهایی مشخص بود؛ حسن روحانی، نامزد نهایی این جریان است و جهانگیری آمده بود که به تعبیری کمک او باشد و در این راه با انتقادات و گلایه‌های زیادی از سوی جبهه مقابل روبه‌رو شد. محمدباقر قالیباف در مناظره‌ها بارها این موضوع را به‌رخ کشید که جهانگیری با حضور خود وقت مردم و رسانه ملی را گرفته است؛ چون آمده که از عملکرد دولت دفاع کند و شاید باید گفت جهانگیری به بهترین شکل این کار را انجام داد و اجازه نداد دوقطبی رئیسی-قالیباف بتوانند بر روحانی چیره شوند، دوقطبی که البته میرسلیم را هم در جبهه خود می‌دید. با تمام این اوصاف مشخص بود که جهانگیری به‌نفع روحانی کنار خواهد رفت. جهانگیری پیش‌ازاین در توییتر خود اعلام کرده بود که دوشنبه‌شب در برنامه تلویزیونی خود حرف‌های مهمی با مردم خواهد زد و ناظران گمانه‌زنی کردند که احتمالاً این حرف‌های مهم بیانیه کناره‌گیری جهانگیری است و شاید هم‌اکنون که این مطلب را می‌خوانید، معاون اول به‌نفع رئیس خود کنار رفته باشد؛ به‌ویژه اینکه رئیس دولت اصلاحات نیز دو روز در فیلم ضبط‌شده ویدئویی از حامیانش خواست از روحانی حمایت کنند و شنیده می‌شود پیرو این پیام، جهانگیری نیز فیلم اعلام کناره‌گیری خود را ضبط کرده و درعین‌حال گفته است: «گفت‌وگوها بین نامزدها و جریان‌های سیاسی برای ائتلاف با یکدیگر شروع‌شده است، اگر به توافق و ائتلافی برسیم بر اساس آن عمل خواهیم کرد.» در کنار قطعی‌بودن کناره‌گیری اسحاق جهانگیری به‌نفع حسن روحانی زمزمه‌هایی از احتمال کناره‌گیری مصطفی هاشمی‌طبا هم به‌گوش می‌رسد. هرچند هاشمی‌طبا روز گذشته عنوان کرد تا روز آخر می‌ماند و کنار نمی‌رود، اما به روحانی رأی خواهد داد!

گاز انبر میدان را ترک کرد / قالیباف به‌ نفع رئیسی کنار کشید و از گاز انبرش استفاده کرد

در جبهه مقابل اما وضعیت کمی پیچیده است؛ رئیسی، میرسلیم و قالیباف سه نامزد اصولگرایی بودند که هرسه هم اعلام کردند در صحنه می‌مانند؛ بااین‌حال قالیباف روز گذشته در بیانیه‌ای کنار کشید. تا قبل از اعلام انصراف قالیباف، در اردوگاه اصولگرایی بحث بر سر این بود که صالح به‌نفع نامزد اصلح باید کناره‌گیری کند و از سمت دیگر سخن از این بود که کناره‌گیری نامزدها در این جریان موجب می‌شود که انتخابات در دور اول به‌نفع حسن روحانی پایان یابد. مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری پیش‌ازاین گفته بود اگر «صالح به‌نفع اصلح کنار نرود، خائن است.» ولی درعین‌حال برخی چهره‌های اصولگرا با رصد فضای انتخاباتی موجود، به این نتیجه رسیدند که در شرایط حاضر، هیچ‌کدام از نامزدهای اصولگرا نباید کناره‌گیری کنند؛ چراکه این کار، اصولگرایان را از هدفشان که رساندن انتخابات به دور دوم است، دور می‌کند. برخی اصولگرایان اعتقاد داشتند درصورتی‌که انتخابات به دور دوم بکشد، رئیسی رقیب روحانی خواهد بود و قالیباف نمی‌تواند در این مرحله با روحانی رقابت کند و از هم‌اکنون بازنده است؛ بااین‌حال نزدیکان قالیباف اعتقاد داشتند اگر او کنار برود، روحانی دور اول برنده می‌شود و به‌همین‌دلیل به‌هیچ‌عنوان کنار نخواهد کشید. درنهایت اما جلسات پیاپی عقلای جمنا و سایر اصولگرایان، قالیباف را به این نتیجه رساند که به‌نفع رئیسی کنار برود؛ آن‌هم در روزی که آیت‌الله علم‌الهدی بالاخره حمایت خود از دامادش را اعلام و علنی کرد. بلافاصله پس از کناره‌گیری قالیباف، شایعاتی نیز درخصوص کنارکشیدن میرسلیم به‌نفع رئیسی شنیده می‌شد. حالا شاید گمانه‌ها بیشتر به واقعیت نزدیک شده است، گمانه‌هایی که از «پوششی» بودن قالیباف به‌نفع رئیسی خبر می‌داد و البته قالیبافی‌ها آن را تکذیب می‌کردند و حتی از وجود اختلافات میان این دو کاندیدای جمنا خبر می‌دادند. باید دید آن بخشی از اصولگرایان که پیش‌ازاین اعتقاد داشتند کنارکشیدن قالیباف می‌تواند بخشی از رأی او را به سبد روحانی بریزد، چطور در روزهای پایانی به این نتیجه رسیدند که قالیباف را کنار گذاشته و روی رئیسی اجماع کنند! به‌ویژه اینکه با کناره‌گیری قالیباف، حالا شانس کشیده‌شدن رقابت‌ها به دور دوم کمتر از قبل شده است؛ هرچند سیاست ایران ثابت کرده غیرقابل‌پیش‌بینی است و هر چیزی امکان دارد اتفاق بیفتد؛ حتی اگر تصورش را هم نکنی، مثل همین اعلام انصراف قالیباف، آن‌هم درحالی‌که تا چند ساعت قبل‌تر، نزدیکانش به‌صراحت از درمیدان‌ماندن او تا آخر خبر می‌دادند!

گاز انبر میدان را ترک کرد / قالیباف به‌ نفع رئیسی کنار کشید و از گاز انبرش استفاده کرد

گاز انبر میدان را ترک کرد / قالیباف به‌ نفع رئیسی کنار کشید و از گاز انبرش استفاده کرد

نویسنده : آوا صدر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا