روانشناسی

برای مقابله با استرس‌هایتان، بنویسید!

کنترل استرس با نوشتن و یادداشت برداری | یادداشت نویسی یکی از رایج‌ترین و بهترین روش‌ها برای کنترل استرس است. یادداشت‌نویسی روشی لذت بخش و ساده برای کاهش اضطراب، کاهش پریشانی و افزایش آرامش است.

به روش‌های مختلفی می‌توانید این کار را انجام دهید و هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. زمانی که احساس می‌کنید دچار استرس شدید هستید می‌توانید شروع به یادداشت‌نویسی کنید، می‌توانید این کار را هرروز، یا حتی چند بار در هفته بسته به نیاز روحی خودتان انجام دهید و از روشی استفاده کنید که با آن بیشتر احساس راحتی می‌کنید.

زمانی که اضطراب کنترل نشود ممکن است منجر به استرس و نشخوار فکری شود؛ با یادداشت نویسی می‌توانید تا حد زیادی استرس و احساسات اضطرابی خود را کاهش دهید. بعلاوه، زمانی که یادداشت می‌کنید می‌توانید بهتر بر روی مشکل اضطرابتان تمرکز کرده و آن را به حداقل برسانید.

یادداشت‌نویسی روشی عالی برای بررسی و تغییر افکار مضطرب و نشخوارکننده به افکار توانمند و کنش محور می‌باشد.

یادداشت‌نویسی برای به چالش‌ کشیدن افکار مضطرب کننده

با یادداشت‌نوسی می‌توانید افکار منفی و مضطرب کننده خود را روی کاغذ آورده و آنها را به چالش بکشید و به فکر رفع آنها باشید. در ادامه شیوه یادداشت‌نویسی برای کاهش اضطراب را آموزش خواهیم داد.

کنترل استرس با یادداشت برداری
کنترل استرس با نوشتن و یادداشت برداری

نگرانی‌هایتان را بنویسید

با یادداشت روزانه 5 تا 15 دقیقه شروع کنید. انقدر یادداشت کنید تا دیگر احساس کنید که هرچه در ذهنتان بوده را روی کاغذ آورده‌اید.

مشکلات اخیر خود را بنویسید. بدانید که اضطراب و استرس همیشه ناشی از اتفاقات در حال وقوع نیست، گاهی ترس و نگرانی از اتفاقاتی است که قرار است در آینده رخ دهد.

در مورد اتفاقات اخیر بنویسید و ذکر کنید که فکر در مورد اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهد باعث اضطرابتان شده است.

همین درک (که برای اتفاقی که هنوز نیفتاده نباید نگران بود) ممکن است خودش باعث کاهش استرس شود.

نوشته‌هایتان را دوباره بخوانید و فکر کنید

همانطور که نوشته‌ها و دلایل اضطرابتان را مرور می‌کنید، کمی فکر کنید ببینید آیا می‌تواند همه چیز متفاوت از آنچه نوشته‌اید باشد؟

آیا می‌توانید برای تغییر شرایط یا تغییر حال‌تان کاری انجام دهید!؟

این سوالات را از خوتان بپرسید:

  • واقعا چقدر احتمال وقوع این اتفاق وجود دارد؟ از کجا مطمئنی؟
  • اگر آن چیزی که از آن می‌ترسید رخ دهد، آیا ممکن است احساسات منفی آن کمتر از آنچه که فکر می‌کردید باشد؟ از کجا معلوم شاید هم خنثی یا حتی مثبت باشد!
  • آیا می‌توان شرایط را به نفع یک نتیجه مثبت تغییر داد؟ آیا می‌توان تغییری ایجاد کرد که نتیجه بهتری داشته باشد؟

با به چالش کشیدن افکارتان به تسکین احساس اضطراب و استرس در خود کمک کنید. اینگونه می‌توانید خیلی راحت‌تر با افکار منفی راجع به اتفاقات احتمالی کنار بیایید و می‌توانید اینگونه فکر کنید که شاید هم اتفاقی که از آن ترس دارید رخ ندهد یا حتی اگر رخ دهد آنقدرها هم بد نباشد!

بیشتر بخوانید: ۱۵ مورد از تاثیرات استرس بر بدن

جور دیگری فکر کنید

سعی کنید برای مقابله با هر ترس و نگرانی که دارید حداقل یک راه‌حل (ترجیحا بیشتر) بنویسید، مثلا سعی کنید جور دیگری به موضوع فکر کنید. به احتمالات جدید فکر کنید. تمام این موارد را در کنار ترس‌هایی که در حال حاضر در سرتان دارید، یادداشت کنید.

نقاط قوتتان را به یاد بیاورید

در مورد بزرگترین چالش‌هایی که پشت سر گذاشته‌اید و بر آنها پیروز شده‌اید فکر کنید. اینگونه می‌توانید به این فکر کنید که شما همان آدم قوی هستید، پس شاید هنوز هم بتوانید با مشکلات جدید مبارزه کنید و از پس‌شان بربیایید.

از مشکلات گذشته‌تان درس بگیرید و ببینید حال برای مقابله با مشکلات جدید چه روش‌هایی را می‌توانید برگزینید.

فکر کردن در مورد نقاط قوت و بهترین لحظاتمان می‌تواند به ما کمک کند که بدانیم در عین سختی کشیدن در شرایط خاص، می‌توانیم از پس‌شان بربیاییم. حتی در این میان ممکن است نقاط قوت جدیدی در خودتان پیدا کنید که از آنها آگاهی نداشتید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا