تازه ها

خواص ضد سرطانی ساپادیل

ساپادیل یک نوع میوه است که معمولا در آمریکای جنوبی یافت می شود و اغلب ماده ای برای تهیه نوشیدنی ها، بستنی ها و دیگر شیرینی های محبوب است. نام دیگر این میوه وانواوانا می باشد.

علاوه بر این، این میوه به عنوان یک ماده غذایی غنی از آنتی اکسیدان محسوب می شود. ویتامین C، ویتامین B، کلسیم، فسفر و حتی مقداری آهن در آن وجود دارد که خواص فوق العاده ای به این میوه داده است. این ویتامین ها و مواد معدنی شیوع بیماری های چشم را کاهش داده، عفونت ها را درمان می کنند و حتی در مبارزه با سرطان نقش دارند.

در ادامه این مطلب بیشتر در مورد خواص، ارزش غذایی و عوارض مصرف بیش از حد ساپادیل صحبت خواهیم کرد.

خواص ساپادیل

حاوی آنتی اکسیدان های سودمندی است که می توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشم کمک کنند

به نظر می رسد بسیاری از خواص این میوه از آنتی اکسیدان های آن حاصل می شود. مطالعات نشان داده اند که مواد مغذی موجود در ساپادیل غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی زیر هستند:

  • آلکالوئیدها
  • سافین ها
  • ترپنوئید ها
  • فلاونوئیدها
  • کومارین ها
  • لاکتون ها
  • آنتراکینون ها
  • تانن ها
  • گلیکوزید ها
  • فنل ها
  • فیتوسترول ها

این مواد گروهی کاملا هستند که می توانند به مبارزه با سلول های ایجاد کننده بیماری کمک کرده و حتی رشد تومور را متوقف کنند.

مطالعات بیشتری نشان داده اند که آنتی اکسیدان ها همچنین ممکن است به درمان و جلوگیری از بیماری های موثر بر روی چشم کمک کنند. مطالعات مربوط به بیماری های مرتبط با چشم که توسط National Eye Institute انجام شده اند نشان می دهند که آنتی اکسیدان ها، به ویژه هنگامی که با ویتامین C، ویتامین E، بتا کاروتن و روی مصرف می شوند، برای چشم ها مفیدند. در یک مطالعه، این ترکیب خطر ابتلا به  دژنراسیون ماکولا مربوط به سن را در افراد مبتلا به این بیماری ۲۵ درصد کاهش داد.

این میوه ویژگی های ضد التهابی و ضد میکروبی دارد

عصاره برگ های ساپادیل علاوه بر خواص ضد میکروبی، خواص ضد التهابی نیز دارند. به همین دلیل این میوه یک ماده غذایی ضد التهابی قوی است. مطالعات نشان داده اند که ساپادیل ممکن است یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی برای تمیز کردن آب های زیر زمینی باشد. در اغلب موارد از مواد شیمیایی خطرناک مانند هیپوکلریت سدیم (یک نوع سفید کننده) برای تصفیه کردن آب استفاده می شود. با این حال، این مواد شیمیایی می تواند برای بدن مضر و مشکل ساز شوند. یک مطالعه منتشر شده در مجله Contemporary Dental Practice نشان می دهد که استفاده از ساپادیل برای ضد عفونی کردن آب های زیر زمینی بسیار موثر و سالم است.

می تواند با سرطان مبارزه کند

اگر به دنبال میوه ای هستید که خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد می توانید روی ساپادیل حساب کنید. تحقیقات که در نشریه Food & Function منتشر شده اند نشان می دهند که اجزای زیستی فعال در عصاره برگ ساپادیل ممکن است خواص مثبت ضد سرطانی داشته باشد. این ویژگی به توانایی تخریب رادیکال آزاد و آنزیم های آنتی اکسیدانی این میوه باز می گردد. در نتیجه سلول های سرطانی از بین می روند. اعتقاد بر این است که میوه ساپادیل با مهار تولید ATP، سلول های سرطانی را از بین می برد. ATP که با نام مستعار آدنوزین تری فسفات شناخته می شود، یک شکل قابل استفاده از انرژی برای سلول ها است. این انرژی درون یک پیوند شیمیایی قرار دارد که اگر آزاد شود می تواند برای تقویت فعالیت های دیگر درون سلول ها مورد استفاده قرار گیرد.

با این وجود، عصاره برگ ساپادیل می تواند این فعالیت را مسدود کرده و تاثیر سلول های سرطانی را با شکستن آن ها، تا زمانی که از هم جدا شوند، کاهش می دهد. این روند به معنای آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده سلولی است. علاوه بر این، دانشمندان Tepic Institute of Technology در مکزیک استگوینین هایی را در میوه ساپادیل کشف کردند که دارای خواص قوی شیمیایی هستند.

بنابراین می توان گفت که میوه ساپادیل برای درمان سرطان مفید است. اما به یاد داشته باشید که تحقیقات فعلی محدود به مطالعات حیوانی هستند، بنابراین تعیین اینکه ساپادیل چگونه ممکن است بر روی رشد و توسعه سلول های سرطانی در انسان تاثیر بگذارد، دشوار است. مطالعات بیشتری لازم است تا کارشناسان واقعا بتوانند اثرات ضد سرطان ساپادیل را بر روی بدن انسان اثبات کنند. با این حال، این یافته ها نشان می دهند که ساپادیل پتانسیل ضد سرطانی دارد.

به طور بالقوه سلول های سرطانی پانکراس را می کشد

عصاره ساپادیل توانایی کشتن انواع سلول های سرطانی، به ویژه سلول های سرطانی در پانکراس را دارد. یک مطالعه انجام شده توسط مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا نشان داد که مصرف عصاره این میوه می تواند به میزان زیادی خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را کاهش دهد. از آنجایی که سلول های سرطانی دارای قند بیشتری هستند، رشد سلولی به طور معمول افزایش یافته و رشد تومور نیز افزایش می یابد. با این حال، در این مطالعه، سلول هایی که با عصاره ساپادیل درمان شده بودند، میزان جذب گلوکزشان در مقایسه با سلول هایی که از این درمان بی بهره بودند، کاهش یافت. این کاهش می تواند روند تکثیر را برای سلول های بد دشوار کند. بنابراین بلوغ سرطان به تاخیر می افتد.

برای درمان عفونت ها مفید است

ساپادیل اغلب برای درمان عفونت های ناشی از باکتری ها و انگل ها، از جمله لیشمانیوز استفاده می شود. لیشمانیوزیس بیماری است که از طریق کک ها به بدن انسان منتقل می شود. این میوه برای درمان تبخال، سرفه و استفراغ نیز استفاده می شود. عفونت های باکتریایی و ویروسی می تواند موجب بروز سرفه، عطسه، تب و سایر علائم شوند. درست است که حضور این علائم در بدن ناخوشایند است، اما آن ها جزئی از روند طبیعی بدن هستند که برای رهایی از عفونت ها طراحی شده است. چای برگ های این گیاه ممکن است بتواند با عفونت مبارزه کند و علائم را به حداقل برساند.

ارزش غذایی ساپادیل

۱۰۰ گرم ساپادیل خام ارزش غذایی زیر را دارد:

  • ۶۶ کالری
  • ۱۶٫۸ گرم کربوهیدرات
  • ۱ گرم پروتئین
  • ۰٫۳ گرم چربی
  • ۳٫۳ گرم فیبر
  • ۲۰٫۶ میلی گرم ویتامین C (حدود ۳۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۷۸ میلی گرم پتاسیم (حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم تیامین (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۱ میلی گرم منیزیم (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۹ میلی گرم نیاسین (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم مس (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم ریبوفلاوین (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم ویتامین B6 (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱۴ میکروگرم فولات (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۶ میلی گرم آهن (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۷ میلی گرم فسفر (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۳ میلی گرم اسید پانتوتنیک (حدود ۳ درصد از نیاز روزانه بدن)

تاریخچه استفاده از ساپادیل

این میوه اغلب با سایر میوه های گرمسیری، به علت ظاهر یکسانی که دارد، اشتباه گرفته می شود. عرض این میوه معمولا ۱۲ اینچ عرض و طولش ۶ اینچ است و ممکن است تا ۱۵ پوند وزن داشته باشد. ساپادیل میوه درخت گینابانا است. طول این درخت به ۳۰ فوت می رسد. این میوه های استوایی معمولا بیضی یا با شکل قلب است. البته گاهی به اشکال نامنظم نیز در می آید. ساپادیل دارای پوست ضخیمی است که خوراکی نمی باشد. پوست آن، تا زمانی که کاملا رسیده شود، سبز تیره است و بعد از آن به رنگ زرد مایل به سبز در می آید. عطر و طعمش نیز آناناس است، اما کمی فرق دارد. گوشت آن سفید و آبدار می باشد.

درخت تولید کننده این میوه یکی از اولین درخت های میوه ای است که به معنای واقعی کلمه از آمریکا به جنوب شرقی چین، استرالیا و غرب آفریقا برده شده است. در اوایل سال ۱۵۲۶ این میوه یکی از میوه ها پر فروش در این مناطق بود. سابقه کشت و برداشت این میوه در فلوریدای آمریکا نیز به ۱۱۰ سال قبل باز می گردد. کوبا، کلمبیا و ونزوئلا نیز از دیگر تولید کنندگان این میوه محسوب می شوند.

عوارض جانبی ناشی از مصرف این میوه

در حالی که بعضی از متخصصان ادعا می کنند که ساپادیل می تواند اثرات منفی بر روی بدن داشته باشد، به مطالعات بیشتری برای تایید این عوارض نیاز می باشد. در صورتی که دارو استفاده می کنید، باردار هستید یا به نوزاد شیر می دهید، ساپادیل مصرف نکنید. اثرات این میوه بر روی این شرایط هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته و ممکن است با عوارض جانبی ناخواسته همراه باشد.

از مصرف تخم های ساپادیل نیز باید اجتناب شود. آنها حاوی مقدار زیادی سم آنوناسین هستند که با ایجاد بیماری پارکینسون و سایر اختلالات عصبی ارتباط دارد. به همین ترتیب، مطالعه ای نیز نشان داد که مصرف چای ساخته شده از برگ و ساقه های این میوه می تواند مسمومیت عصبی ایجاد کند.

علاوه بر این، در نظر داشته باشید که تحقیقات موجود در مورد خواص ضد سرطانی ساپادیل در حال حاضر محدود به مطالعات حیوانی است. اگر چه بسیاری از فروشندگان این میوه ادعا می کنند که با مصرف عصاره ساپادیل می تواند سرطان را درمان کرد، اما لازم است مطالعات بیشتری انجام شود. قبل از مصرف مکمل ساپادیل نیز با پزشک خود مشورت کنید و اگر دچار نگرانی یا عوارض جانبی ناخواسته هستید، دوز مصرف خود را کاهش دهید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

فرشته موسی پور

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا