گزارش

کاشی اصفهان / نگاهی به زندگی استاد علی پنجه پور

کاشی اصفهان / نگاهی به زندگی استاد علی پنجه پور

کاشی اصفهان / نگاهی به زندگی استاد علی پنجه پور

کاشی از لحاظ تاریخی پنجمین شیوه اساسی و بنیادی تزیین بنا به شمار می رود. هنر کاشی کاری در کشورهای اسلامی به شکوفایی رسیده و یکی از ویژگی های برجسته معماری اسلامی به شمار می رود. از انواع کاشی کاری می توان به کاشی معرق اشاره کرد که در آن از قطعه‌های بریده شده کاشی استفاده می شود. در این روش کاشی های با نقوش مختلف را از رنگ‌ های متفاوت تراشیده و در کنار یگدیگر قرار می دهند و به شکل قطعاتی بزرگ در می آورند تا زینت بخش بنأ گردد. از استاد علی پنجه پور به عنوان پدر کاشی کاری معرق یاد می شود. وی که از استادان نامدار ایرانی در زمینه کاشی کاری و معماری ایرانی محسوب می شود؛ در 4 آذر 1319 در اصفهان دیده به جهان گشود. حضور اجباری ایشان پس از فوت پدر در تهران 20 سال طول کشید که همراه با کسب تجربه و مهارت در زمینه کاشی کاری و معماری در محضر بزرگان این عرصه بود. در طول زندگی هنری این استاد برجسته ایرانی، اساتید فرهیخته ای چون استاد علی مختاری (آجری)، استاد حسین لرزاده، استاد محمد شعرباف، استاد عزیز الله مستغاثی، استاد اسماعیل زهره، استاد احمد ارچنگ، استاد عباس کرباسیون و استاد حبیب الله فضائلی با او همکاری داشته اند. مجموعه آثار هنری استاد علی پنجه پور جزء زیباترین آثار ارزیابی گشته و به عنوان مرجع و میراث ماندگار هنر معماری و کاشی کاری سنتی شناخته می شود. استاد علی پنجه پور به مدت 10 سال مشغول کاشی کاری گلدسته‌های حرم مطهر حضرت زینب بودند که به عنوان مرتفع ‌ترین و زیباترین مناره‌های کاملا پوشیده شده از کاشی معرق در دوران معاصر در سطح جهان به شمار می رود.

کاشی اصفهان / نگاهی به زندگی استاد علی پنجه پور

سبک کاری استاد در این اثر هنری سبک اصفهانی بوده است. کاشی کاری گلدسته های حرم مطهر امام زاده ابوالعباس نیز توسط این استاد ساخته شده است. در اصفهان می توان نمونه های بسیاری از آثار این هنرمند برجسته را در مسجد النبی بلوار آئینه خانه، مسجد صاحب بن عباد، مسجد روح الله، مسجد سر نیم آورد، مسجد آقا علی بابا، امام زاده بی بی زینب، حسینیه عماد زاده، حسینیه امام خمینی طوقچی، حسینیه بزرگ رضوی، حوزه علمیه باقرالعلوم، حوزه علمیه و مدرسه صدر بازار و مقبره آیت الله شمس آبادی را مشاهده کرد. مدرسه علمیه آیت الله شیرازی در کویت، امام زاده حبیب بن موسی در کاشان، مهدیه کاشان، مسجد آیت الله جلیلی در کرمانشاه، مسجد جامع اردکان یزد، مصلی و مسجد جامع رفسنجان و مسجد جامع قائم شهر از دیگر آثار این استاد گرانقدر به شمار می روند. در حال حاضر نیز مجموعه ای کامل، بی نظیر و گرانسنگ از آثار، ترسیمات و روایات ایشان از اصول اساسی کاشی کاری و معماری سنتی ایران زمین بر جای مانده که متاسفانه هنوز منتشر نشده است.

کاشی اصفهان / نگاهی به زندگی استاد علی پنجه پور

ایشان بیش از 15 هنر آموز را در طول حیات هنری خویش تحت تعلیم قرار داده اند. فرزندان استاد، از معدود حافظان هنر کاشی کاری و معماری سنتی ایران به سبک اصفهان در جهان بوده و ادامه دهنده مکتب هنری این استاد برجسته می باشند. استاد مهدی پنجه پور فرزند استاد علی پنجه پور یکی از معدود اساتیدی است که علاوه بر مهارت کامل در تمامی زمینه های معماری و کاشی کاری سنتی ایرانی، قادر به خوانش، نگارش و اجرای خطوط بنایی می باشد. استاد علی پنجه پور پس از نیم قرن تلاش در عرصه کاشی کاری و معماری ایرانی در 10 فروردین سال 1376 دار فانی را وداع گفت.

کاشی اصفهان / نگاهی به زندگی استاد علی پنجه پور

کاشی اصفهان / نگاهی به زندگی استاد علی پنجه پور

نویسنده : زهرا اقایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا