خانواده

چگونه کودک را با مسائل دینی آشنا کنیم؟آشنایی کودک با معنویات

چگونه کودک را با مسائل دینی آشنا کنیم؟آشنایی کودک با معنویات

بازگو کردن دین اسلام و مسائل دینی برای کودک چگونه باید باشد؟

آشنایی کودک با مسائل دینی

بهترین زمان برای آشنایی کودکان با مفاهیم دینی، زیر 7 سالگی است و اگر در سنین پایین مفاهیم دینی را به فرزندانمان بیاموزیم، آنها در دوران نوجوانی و جوانی اعمال دینی را به خوبی انجام می دهند.تربیت دینی کودکان  از هنگام تولد، با گفتن اذان و اقامه در گوش آنها و حتی قبل از آن در دوران جنینی، آغاز می شود. در 4سالگی صلوات و در 5سالگی باید قبله را به کودکان آموزش داد و همچنین فرزندانمان باید در 6سالگی اعمال رکوع و سجود و در 7 سالگی وضو را بلد باشند. از آنجا که کودکان زیر 7 سال، بسیاری از اعمال بزرگترها و والدینشان را تقلید می کنند، بهتر است با انجام اعمال دینی مقابل فرزندانمان و بردن آنها به مساجد، حسیینه‌ها، هیئت ها و مراسم مذهبی همچنین با استفاده از رسانه ها،کودکان را هر چه سریع تر با مفاهیم دینی آشنا و به انجام آنها عادت دهیم.
کودکان زیر 7 سال مفهوم دروغ و غیبت را نمی‌فهمند
کودکان زیر 7 سال مفهوم دروغ و غیبت را نمی فهمند و از این رو بهتر است جلوی آنها از انجام  این اعمال بپرهیزیم؛ چون آنها این اعمال  را از بزرگترها یاد می گیرند و انجام می دهند.
7 سالگی بهترین زمان برای آموزش مفاهیم دینی کودکان در سن 7 سالگی، آماده تربیت شدن هستند و این سن بهترین زمان برای آموزش مفاهیم دینی به آنهاست، همچنین بهترین زمان برای آشنایی دختران با مفهوم حجاب، سن 7 سالگی و همزمان با ورود آنها به مدرسه است، چون آنها قبل از 9 سالگی به طور کامل با مفهوم حجاب آشنا شده و آن را رعایت می کنند.بهتر است دو سال قبل از اینکه عمل دینی به فرزندانمان واجب شود، آنها را با آن فریضه آشنا کنیم، برای مثال برای روزه گرفتن آنها را برای سحری خوردن بیدار کنیم تا هنگامی که این عمل به نوجوان واجب شد، با آن آشنایی کامل داشته باشد.برای آشنایی کودکان با مفهوم خدا، بهتر است در سن 3 سالگی به آنها بگوییم که خدا در همه جا حضور دارد، بسیار مهربان است و شما را دوست دارد و باید مفاهیم مثبتی  از خدا در ذهن کودک ایجاد کنیم و از به کار بردن کلمات منفی نظیر عذاب، جهنم ، خودداری کنیم. آشنایی کودکان با احکام دینی، امامان معصوم و آموزش مفاهیم توحید و معاد باید در 7 سال دوم زندگی کودک صورت گیرد و از آنجایی که نوجوانان بسیار تحت تاثیر همسالان و دوستان خود هستند، بهتر است در محیطی تحصیل کنند که نوجوانان متدین در آنجا قرار دارند.

 

آشنایی کودک با مسائل دینی
چگونه کودک را با مسائل دینی آشنا کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا