آرایش و زیبایی

چگونه ناخن های زیبا، قوی و محکم داشته باشیم؟

با این 9 راهکار ناخن‌هایتان را سالم، زیبا، قوی و محکم کنید!

داشتن ناخن‌های قوی و سالم نشانه‌ای از سلامتی است، اما گاهی به هر دلیل ممکن است ناخن‌هایمان آنطور که باید و شاید محکم و قوی نباشند.

اما اصلا جای نگرانی نیست! خوشبختانه اقداماتی وجود دارند که می‌توانیم در جهت بهبود استحکام و سلامت ناخن‌هایمان انجام دهیم

اگر می‌خواهید ناخن‌های سالم و محکمی داشته باشید با زندگی سالم در این مقاله همراه باشید.

1- مکمل بیوتین مصرف کنید

بیوتین (با عنوان ویتامین H و ویتامین B7 نیز شناخته می‌شود) از جمله ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین محلول در آب است، ازاین‌رو در بدن ذخیره نمی‌شود، به همین دلیل باید هروز این ویتامین را مصرف کنید.

بیوتین باعث تقویت مو و ناخن و بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن می‌شود.

می‌توانید با مصرف خوراکی‌هایی از جمله ساردین، تخم مرغ پخته شده و حبوبات، این ویتامین را دریافت کنید، در غیر اینصورت باید از مکمل‌های ویتامین B استفاده کنید.

نکته: به منظور اطمینان از بی‌خطر بودن مکمل بیوتین، قبل از شروع مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

ناخن های محکم
چطور ناخن های سالم، زیبا، قوی و محکم داشته باشیم

 

2- ناخن‌هایتان را زیاد در معرض آب قرار ندهید

قرارگیری طولانی مدت ناخن‌ها در آب، باعث ضعیف و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود، به همین دلیل هنگام ظرف شستن از دستکش استفاده کنید.

اگرچه دور نگه داشتن ناخن‌ها از آب عملا کاری غیرممکن است، اما می‌توان آن را کمی محدود کرد.

3- هیدراته بمانید

مصرف آب کافی یکی از ملزومات سلامتی بدن و همچنین ناخن‌هاست. زمانی که بدن به اندازه کافی آب نداشته باشد ناخن‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند. به منظور حفظ رطوبت و مقاومت ناخن‌هایتان حتما به اندازه کافی آب بنوشید.

4- از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

رژیم غذایی باید حاوی مقدار زیادی مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌ها باشد، در غیر اینصورت کل بدن، از جمله ناخن‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

به منظور جلوگیری از تداخل مکمل‌های جدید با داروهایی که از قبل استفاده می‌کنید، قبل از شروع مصرف هرگونه دارو یا مکملی حتما با پزشک خود شمورت کنید.

ناخن های زیبا
چگونه ناخن های سالم، زیبا، قوی و محکم داشته باشیم

5- در استفاده از محصولات ناخن دقت کنید

لاک ناخن و پاک کننده ناخن

بسیاری از لاک‌ها و دیگر محصولات آرایشی ناخن حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که می‌توانند باعث تضعیف و شکنندگی ناخن‌ها شوند. از پاک کننده‌های ناخنی که حاوی استون هستند استفاده نکنید، چرا که باعث آسیب به ناخن‌ها می‌شوند.

در عوض از لاک‌های غیر سمی و همچنین لاک پاک‌کن‌های بدون استون استفاده کنید.

محصولات ضدعفونی کننده و پاک کننده دست

در صورت استفاده از ضدعفونی کننده دست سعی کنید مانع تماس آن با ناخن‌ها شوید، چرا که ضدعفونی کننده‌های حاوی الکل باعث خشک شدن ناخن و دست‌ها و شکنندگی ناخن‌ها می‌شوند.

حتی زمانی که در حال نظافت هستید نیز سعی کنید از دستکش استفاده کنید، چراکه محصولات پاک کننده یا دستمال مرطوب حاوی مواد شیمیایی هستند و می‌توانند باعث تضعیف و شکنندگی ناخن‌ها شوند. دستکش مانع تماس مواد شیمیایی با دست و ناخن می‌شود.

شامپو

اگر از شامپویی استفاده می‌کنید که مخصوص موهای چرب است و چربی را از بین می‌برد، ممکن است ناخن‌هایتان نیز خشک و ضعیف و شکننده شوند.

ناخن زیبا و محکم
ناخن های قوی و محکم داشته باشیم

6- خیلی از لاک ناخن استفاده نکنید

درست است که لاک باعث زیبایی ناخن‌ها می‌شود، اما به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی باعث ضعیف و شکننده شدن ناخن‌ها نیز می‌شود.

اگر از لاک استفاده می‌کنید، بعد از چند روز لاک‌ها را پاک کرده و کمی به ناخن‌هایتان استراحت دهید.

7- ناخن‌هایتان را کوتاه کنید

هرچه ناخن‌ها بلندتر باشند، بیشتر در معرض شکستن قرار دارند. برای جلوگیری از شکستن ناخن‌ها آنها را کوتاه کنید.

8- از ناخن‌هایتان به عنوان ابزار استفاده نکنید

مثلا برای باز کردن در قوطی نوشابه به جای ناخن از انگشت یا در باز کن استفاده کنید، با رعایت این نکات علاوه بر حفظ استحکام ناخن، مانع از شکستن و تضعیف آن می‌شوید.

9- از لوسیون مخصوص ناخن استفاده کنید

پس از پاک کردن لاک، یا در صورتی که فکر می‌کنید ناخن‌هایتان رطوبت کافی را ندارند، یا حتی پس از هر بار شستشو دستهایتان، می‌توانید از لوسیون مخصوص ناخن استفاده کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا