پزشکی و سلامت

پیتزا تا چند روز در یخچال قابل نگهداری است؟

 اين روزها پيتزاهاي آماده و نيمه‌آماده منجمد در بيشتر فروشگاه‌هاي بزرگ عرضه مواد غذايي به چشم مي‌خورند…

بهترين و مطلوب‌ترين دما براي نگهداري از اين محصولات منجمد، منفي 18 درجه سانتي‌گراد است که مي‌توان با کمي چشم‌پوشي، دماي منفي 15 درجه را هم براي نگهداري از آنها قابل قبول دانست. ميکروارگانيسم‌هاي مختلف، امکان رشد در دماي منفي 15 تا 18 درجه سانتي‌گراد را ندارند و به‌همين دليل بر رعايت دماي مناسب نگهداري از محصولات منجمد ضروري است. از طرف ديگر، انواع پيتزا حاوي ترکيب‌هاي مختلفي مانند کربوهيدرات‌ها، مواد پروتئيني و حتي سبزيجات هستند و از اين نظر، شرايط رشد ميکروارگانيسم‌ها در آنها و فساد ميکروبي‌شان در صورت نگهداري نامناسب، بسيار فراهم و ممکن است.

نکته ديگر درباره نحوه نگهداري از پيتزاهاي گرمي است که تکه‌هايي از آنها را مصرف کرده‌ايم و تکه‌هايي از آنها هم باقي مانده‌اند. قانون کلي درباره باقيمانده مواد غذايي اين است که شما حجم غذاي مصرفي خود را به اندازه‌اي انتخاب کنيد که چيزي از آن باقي نماند و شما هم مجبور به گرم‌کردن و استفاده مجدد از غذاي مانده نباشيد. با اين حال،‌ تکه‌هاي باقيمانده پيتزا را بايد بلافاصله پس از خنک‌شدن داخل ظرف دربسته‌اي بگذاريد و آن را درون يخچال نگهداري کنيد. قرار دادن غذاهاي باقيمانده در ظرف‌هاي دربسته، از بو گرفتن آنها در يخچال يا در معرض هوا قرار گرفتن ترکيباتشان جلوگيري مي‌کند.

حواستان باشد که تکه‌هاي باقيمانده پيتزا را تنها يک بار ديگر مي‌توانيد گرم و مصرف کنيد بنابراين اگر 5 تکه پيتزا باقي ماند و شما در وعده بعدي دوست داشتيد که تنها 3 تکه از آن را بخوريد، همان 3 تکه را گرم کنيد. پيتزا هم مانند ساير مواد غذايي پخته و باقيمانده آن مي‌تواند تنها 48-24 ساعت داخل يخچال نگهداري بشود. هرچند دماي مطلوب يخچال براي نگهداري از مواد غذايي مختلف، حدود 4/4 درجه سانتي‌گراد بالاي صفر است، اما مي‌توان تا دماي 7 درجه سانتي‌گراد بالاي صفر را هم براي يخچال، قابل قبول دانست.

منبع:هفته نامه سلامت

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا