تازه هاجهان

پشه‌ها و حلزون‌ها،‌ مرگبارترین موجودات جهان

همشهری آنلاین:

همیشه این‌طور به‌نظر می‌آید که حیوانات غول‌پیکری که دندان‌های برنده و بزرگ دارند، مانند کوسه‌ها یا شیرها، به عنوان کشنده‌ترین جانداران زمین شناخته می‌شوند.

براساس گزارش NBC، اما بررسی آمار تعداد مرگ و میر افراد در جهان و بررسی دلایل مرگ آنها نشان می‌دهد نباید چندان گول ظاهر را خورد، زیرا درحال حاضر مرگبارترین جانداری که روی سیاره زمین درحال قتل و کشتار انسان‌هاست،‌موجودی بسیار کوچک و آزاردهنده است: پشه.

بیل‌گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت که به‌واسطه بنیاد خیریه اش در زمینه ریشه‌کن سازی بیماری مالاریا تلاش فراوانی می‌کند، اینفوگرافی را در وبلاگ خود منتشر کرده‌ و در آن به معرفی 15 جاندار مرگبار در سیاره زمین پرداخته‌است. این اینفوگرافی براساس آمار مرگ و میر سالانه انسان‌ها تدوین شده و نشان می‌دهد یکی از کوچکترین جانداران جهان، قاتل اصلی بخش زیادی از انسان‌ها است.

گیتس در وبلاگ خود نوشته‌است: مالاریا نیمی از جمعیت زمین را تهدید می‌کند و سالانه میلیاردها دلار خسارت به جهان وارد می‌آورد. به گفته وی درحال حاضر دو هزار و 500 گونه پشه در جهان وجود دارد که در میان 100 کشور جهان پراکنده شده‌اند. جمعیت حشرات در فصل جفت‌گیری آنها ازجمعیت تمامی حیوانات زمین، به‌جز مورچه‌ها و موریانه‌ها بیشتر می‌شود.

مالاریا،‌ بیماری که توسط پشه‌ها منتقل می‌شود،‌سالانه جان بیش از 700 هزار انسان را می‌گیرد و تعداد مبتلایان به این بیماری 200 میلون نفر است، آماری بسیار بالاتر از قربانیان حملات کروکودیل‌ها و گرگ‌ها. درحال حاضر ابتلا به مالاریا از طریق پشه‌ها در 100 کشور جهان رواج دارد.

آمار دقیق مرگ‌و‌میر سالانه ناشی از ابتلا به مالاریا 725 هزار نفر است که در کنار گرفتن جان مردم، بار اجتماعی، اقتصادی سنگینی را به‌دوش کشورهای درحال توسعه،‌به ویژه کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا می‌گذارد. تعداد مبتلایان به مالاریا در سال 2012 درحدود 207 میلیون نفر تخمین زده شده‌ و 90 درصد از مرگ و میر ناشی از این بیماری در آفریقا رخ‌ داده‌است. همچنین 75 درصد از این آمار به کودکان زیر 6 سال اختصاص دارد.

آمار مرگ‌و‌میر ناشی از حمله کوسه‌ها سالانه 10 نفر است و همچنین سالانه 100 نفر در اثر حمله شیرها و هزار نفر در اثر حمله کوسه‌ها جان خود را از دست می‌دهند. تعداد مرگ‌و‌میر ناشی از قتل توسط انسان‌ها در جنایت‌ها و جنگ‌ها سالانه 475 هزار نفر است، اما بیماری‌هایی مانند شیستوزومیاز که نوعی حلزون آب‌شیرین عامل ابتلای آن است، بیماری شاگاس که بیماری انگلی است و دیگر انواع بیماری‌ها که حشرات ریز عامل ابتلای آنها هستند سالانه جان هرازان نفر انسان را می‌گیرند.

شیستوزومیاز که سالانه جان 10 هزار انسان را می‌گیرد، می‌تواند موجب فلج شدن و ایجاد واکنش‌های شدید سیستم ایمنی بدن شود. آمار مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به بیماری شاگاس نیز سالانه 10 هزار نفر محاسبه شده‌است و بیشتر در آمریکای مرکزی و جنوبی رواج دارد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا