گزارش

پرحاشیه ترین نشست روحانی / به انتظار رئیس جمهور

پرحاشیه ترین نشست روحانی / به انتظار رئیس جمهور

پرحاشیه ترین نشست روحانی / به انتظار رئیس جمهور

آخرین بار 28 دی‌ماه سال گذشته بود که مقابل دوربین‌ها نشست و پاسخ‌گوی سوالات خبرنگاران شد. آن زمان هنوز بحث انتخابات به این میزان داغ نشده بود. این بار اما در قامت رئیس‌جمهوری که به‌احتمال‌زیاد یکی از کاندیداهای دوره بعد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود، به طبقه سوم نهاد رياست‌جمهوري آمد. از حدود یک ساعت قبل از حضور روحانی، خبرنگاران داخلی و خارجی در محل نشست مستقر شده بودند. سالن سرد بود و این موضوع گلایه خبرنگاران و اصحاب رسانه را به‌دنبال داشت؛ اما گویا متصدیان نهاد رياست‌جمهوري به اين امر عادت داشتند، خبرنگاران هم به‌تدریج به اين سرما خو گرفتند و به انتظار رئیس‌جمهور نشستند تا شايد با سخنانش و شور هیجان ناشي از آن سرما را به فراموشي بسپارند.

«ظریف» که آمد، جو کمی عوض شد. وزیر خارجه با درخواست عکاسان رو به جايگاه آن‌ها کرد. چند دقيقه بعد صالحي اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حميد ابوطالبي، معاون سياسي دفتر رئیس‌جمهور نيز وارد سالن اجلاس خبري شدند. در اين لحظه مجري مراسم خطاب به خبرنگاران با تأکيدي زياد گفت که از تلفن‌های همراهشان تنها براي مخابره خبر استفاده کنند و در صورت گرفتن عکس و فیلم‌برداری با برخورد مسئولان انتظامات مواجه می‌شوند.

پرحاشیه ترین نشست روحانی / به انتظار رئیس جمهور

ساعت یازده بود که سرانجام حسن روحاني وارد سالن شد تا در آخرين ماه‌های رياستش بر دولت يازدهم به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. با همان لبخند معروفش در جایگاه قرار گرفت و سخنان خود را آغاز کرد. از احساسش نسبت به اینکه دولت در دستیابی به برخی اهداف خود موفق بوده است، گفت و همان ابتدا به سراغ «اقشار کم‌درآمد» رفت که این روزها همه‌جا از آن‌ها سخن گفته می‌شود! از افزایش درآمد حقوق‌بگیران، بازنشستگان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی درمجموع چهار سال دولت یازدهم خبر داد و گفت که دریافتی‌شان به دو برابر یا بیش از آن افزایش‌یافته است. تأکید کرد که اولین دغدغه دولت، اقشار کم‌درآمد هستند. تراز تجاری دولت در حوزه مواد غذایی و کشاورزی را مثبت اعلام کرد و سری هم به حوزه سلامت زد و از تمهیدات دولت در حوزه بهداشت و درمان سخن گفت. مدعی شد که بیشترین توجه این دولت به دو حوزه سلامت و محیط‌زیست بوده است و یکی از مصداق‌های اثبات این ادعا را هم این موضوع دانست که برای اولین بار در ایران همه مردم و حاشیه‌نشین‌ها تحت پوشش بیمه درمانی و خدمات درمانی قرارگرفته‌اند و شاه‌بیت این قسمت از سخنرانی روحانی هم این جمله بود: «این دولت،‌ دولتی است که به فکر مستضعفین بوده است.» در آخرین نشست خبری رئیس‌جمهور، برخی کلمات ازجمله «اقتصاد»، «اقشار کم‌درآمد» و «مستضعفین» تبدیل به کلیدواژه شده بودند.

صحبت‌ها درباره حوزه سلامت و آمارهای این بخش که تمام شد، از توجه ویژه به «روستاییان» و امکاناتی که دولت یازدهم برای آن‌ها فراهم کرده، گفت و درنهایت نوبت به انتخابات رسید. روحانی بازهم از متولیان و قلم‌به‌دستان و مسئولان خواست تا با مردم دقیق سخن بگویند و بازهم تأکید کرد: «دروغ گفته نشود. نباید به مردم آمار دروغ بدهیم؛ به‌خصوص دروغی که باعث تأسف، ‌یأس و ناامیدی مردم شود.»

پرحاشیه ترین نشست روحانی / به انتظار رئیس جمهور

«برجام» که پیش‌ازاین «فتح‌الفتوح» و «گشایش» و اخیراً هم «ابر» نامیده شده بود، همچنان جایگاهی ویژه در میان سخنان رئیس‌جمهور دارد. روحانی تأکید کرد که برجام در همه زمینه‌ها باعث پیشرفت شده است.

سخنان ابتدایی رئیس‌جمهور که تمام شد، نوبت به سوالات خبرنگاران رسید. مجری مراسم از اصحاب رسانه خواست با طرح کوتاه و مختصر سوالات خود، حق‌الناس را رعایت کنند تا تعداد بیشتری از خبرنگاران بتوانند پرسش‌های خود را مطرح کنند و روحانی هم با کنایه و لبخند گفت: خوب است حق‌الناس را بگذارند برای 29 اردیبهشت!

در میان سؤال و جواب‌ها؛ چند مورد بیش از بقیه به چشم آمد و موردتوجه قرار گرفت؛ ازجمله پاسخ روحانی به سؤال خبرنگار «دنیای اقتصاد» درباره یارانه‌های نقدی که در این بخش، روحانی گفت: بهتر است اقشار آسیب‌پذیر یارانه بیشتری بگیرند و ما برای این مسئله از سال گذشته در حال برنامه‌ریزی هستیم و ان‌شاء‌الله یارانه نقدی اقشار کم‌درآمد طبق برنامه دولت اضافه خواهد شد.

روحانی در میانه پاسخ به سؤالی در خصوص وعده انتخاباتی او در سال 92 مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی مردم به‌طوری‌که نیازی به 45هزار تومان یارانه نقدی نداشته باشند هم کنایه جالبی زد و از تعبیر بامزه‌ای استفاده کرد: «نباید آینده را سیاه و تاریک کنیم. بعضی‌ها مانند ماشین‌دودی هستند و فقط دود پخش می‌کنند

وقتی درباره سیستم بانکی کشور سخن می‌گفت، به «مرتضی بانک» که در ردیف اول مقابل رئیس‌جمهور نشسته بود، نگاهی کرد و با لبخند گفت: من هنوز هم می‌گویم «والبانک و ما ادراک بانک»!

پرحاشیه ترین نشست روحانی / به انتظار رئیس جمهور

سوالات خبرنگاران خارجی معطوف به سیاست خارجی ایران به‌ویژه در قبال سوریه و آمریکا بود که در این زمینه نیز سؤال و جواب‌هایی ردوبدل شد و اما شاه‌بیت این نشست خبری وقتی سروده شد که خبرنگاری از روحانی پرسید: شما در تبلیغات انتخاباتی در سال 92 اعلام کردید مشکلات کشور را 100 روزه حل می‌کنید اما بعداً گفتید برای حل این مشکل 40 سال زمان نیاز است. چرا موضع خود را در این زمینه تغییر دادید؟ و روحانی در پاسخ گفت: «یک دروغی پخش‌شده که باید اکنون جواب آن را بدهم. من کی گفتم مشکلات را 100 روزه حل می‌کنم؟ گفتم اگر در انتخابات موفق شوم اقدامات 100 روزه اول را اعلام می‌کنم؛ اما عده‌ای تخریب‌گر گفتند که من اظهار کرده‌ام مشکلات را 100 روزه حل می‌کنم. فردی که یک‌شبه مشکلات را حل می‌کرد یک نفر دیگر بود ما نیستیم.» همین چندجمله از سوی رئیس‌جمهور کافی بود تا بلافاصله موجی عظیم همراه با هشتک #من-کی-گفتم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به راه بیفتد. رسانه‌های مخالف دولت، این قسمت از سخنان روحانی را تیتر کرده و به کنایه و انتقاد، آن را «تکذیب در روز روشن» و نشانه «فراموش‌کاری» روحانی دانستند. در رسانه‌های اصولگرا، فیلمی از وعده او منتشر شد که در آن می‌گوید: «برای حل مشکلات مختلف در کشور برنامه کوتاه‌مدت یک‌ماهه و 100روزه وجود دارد. ما می‌توانیم در زمانی کوتاه تحول اقتصادی در کشور به‌وجود آوریم.» رسانه‌های منتقد این سخنان سال 92 رئیس‌جمهور را معیار رد سخنان او دانسته‌اند و به‌این‌ترتیب او را متهم به‌دروغ‌گویی کردند. از «تسنیم» و «فارس» گرفته تا سایت الف وابسته به احمد توکلی و مهر و… دراین‌باره گزارش‌هایی منتشر کردند. در شبکه‌های اجتماعی نیز مخالفان دولت بر همین اساس به رئیس‌جمهور تاختند. الیاس نادران از اقتصاددانان شاخص مخالف دولت هم در توییتر خود نوشت: «مقابل دوربین در چشم خبرنگاران نگاه می‌کند و می‌گوید وعده 100 روزه نداده‌ام! فقط قول دادم گزارش 100 روزه بدهم. حداقل حرمت لباستان را حفظ کنید!»

از طرف دیگر رسانه‌های حامی حسن روحانی می‌گویند اظهارات او تناقضی با سخنانش در سال 92 نداشته است. توییتر روزنامه ایران دراین‌باره منتقدان را متهم به‌دروغ‌گویی کرد. کانال خبری روزنامه ایران نیز با انتشار تصویری نوشت: «اصولگرایان مدعی شدند که روحانی وعده حل ۱۰۰ روزه مشکلات را داده بود؛ اما او گفته بود من ۱۰۰ روزه به مردم گزارش كار خواهم داد.» حامیان دولت می‌گویند روحانی در سال 92 وعده داده است برنامه‌هایی برای حل مشکلات کشور در کوتاه‌مدت (100روزه) دارد و پس از 100 روز نیز گزارش کار ارائه خواهد کرد. این اتفاق نیز رخ‌داده است؛ اما منتقدان می‌گویند روحانی وعده حل مشکلات در 100 روز را داده است.

و خلاصه اینکه پس از «سیب و گلابی» این بار «100» به تازه‌ترین بهانه مناقشه تبدیل شد تا آخرین نشست خبری روحانی هم بدون سوژه برای مخالفان نباشد!

پرحاشیه ترین نشست روحانی / به انتظار رئیس جمهور

پرحاشیه ترین نشست روحانی / به انتظار رئیس جمهور

نویسنده : سمیه یوسفیان

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا