تازه ها

پایان حاشیه های انتخاباتی / فینال مناظره‌ها برگزار شد و همه چیز به مردم بستگی دارد

پایان حاشیه های انتخاباتی / فینال مناظره‌ها برگزار شد و همه چیز به مردم بستگی دارد

پایان حاشیه های انتخاباتی / فینال مناظره‌ها برگزار شد و همه چیز به مردم بستگی دارد

سومین مناظره که حکم فینال را داشت، سرانجام برگزار شد، آن‌هم با موضوع «اقتصادی» که قرار بود موضوع مناظره اول باشد و نشد! مناظره‌هایی که این دوره زیر سایه سنگین تقسیم‌بندی به دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا قرار گرفت و بیش از اینکه شاهد ارائه برنامه کاندیداها باشیم، ناظر بگومگو و شلیک آتش توپخانه‌های نمایندگان دو جریان به‌سوی همدیگر بودیم. مناظره از ساعت 16.30 دقیقه با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و همچنین قرائت قرآن آغاز شد. طبق برنامه قبلی، برای محل استقرار کاندیداهای ریاست‌جمهوری قرعه‌کشی انجام شد و بر این اساس، هاشمی‌طبا در صندلی شماره یک، قالیباف در صندلی شماره دو، میرسلیم در صندلی شماره سه، روحانی در صندلی شماره چهار، جهانگیری در صندلی شماره پنج و رئیسی در صندلی شماره شش مستقر شدند. ماجرای قرعه‌کشی هم این روزها برای خود تبدیل به داستانی شده است. خیلی‌ها معتقدند شیوه قرعه‌کشی برای انتخاب صندلی و سؤال، روش چندان پسندیده‌ای نیست و در شأن کاندیداهای ریاست‌جمهوری قرار ندارد. وقتی قرار به قرعه‌کشی باشد، مرتضی حیدری از قامت ستاره اجرای تلویزیونی در سال‌های نه‌چندان دور به یک مجری معمولی که تنها وظیفه درآوردن قرعه از درون گلدان‌ها را دارد، تبدیل می‌شود و وقتی هم همه‌چیز بر پایه قرعه پیش برود، نتیجه می‌شود اینکه سؤال ورزشی می‌افتد به ابراهیم رئیسی!

پایان حاشیه های انتخاباتی / فینال مناظره‌ها برگزار شد و همه چیز به مردم بستگی دارد

باوجود تمامی نقدها، سنت قرعه‌کشی در آخرین مناظره نیز پابرجا بود و طبق اعلام مجری برنامه،‌ هرکدام از نامزدها در ابتدا فرصت چهاردقیقه‌ای برای پاسخ به سؤالات مطرح‌شده داشتند که پس‌ازاین مهلت، دیگر نامزدها می‌توانستند به مدت دو دقیقه این اظهارات او را نقد کنند. پس از صحبت‌های سایر نامزدها، کاندیداهای اولیه پنج دقیقه فرصت پاسخ‌گویی داشتند. اولین سؤال از آخرین مناظره درباره قاچاق کالا بود که سهم اسحاق جهانگیری شد و جهانگیری که شنیده می‌شد حتی کلیپ خداحافظی‌اش از انتخابات را هم ضبط کرده، در اولین سؤال سعی کرد بدون بیانیه‌خوانی، برنامه‌های خود در راستای مبارزه با قاچاق کالا را توضیح بدهد. جهانگیری قبل از آغاز مناظره و پیش از ورود به استودیو در جمع خبرنگاران گفت که برنامه فقط یک شعار نیست، بلکه راه رسیدن به اهداف و منابع آن نیز باید اعلام شود.

مصطفی هاشمی‌طبا هم که گمانه‌های جدی درباره کنارکشیدن او به نفع روحانی وجود دارد، گفت: «برای اشتغال جوانان و حفظ ارجمندی کشور و گام‌گذاشتن در راه‌ حل مشکلات از اقتصاد مقاومتی استفاده خواهم کرد.» قالیباف که با پیش‌کشیدن داستان 4درصدی‌ها و 96درصدی‌ها حسابی خبرساز شده، ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه مهم‌ترین چالش روز کشور بحران اقتصادی است کسی از کاندیداها به حاشیه و جاده خاکی نرود و واقعاً به موضوع بحران اقتصادی در کشور بپردازند؛ بااین‌وجود پیش از شروع مناظره برخی تحلیلگران این پیش‌بینی را کرده بودند که مناظره سوم بازهم خواه‌ناخواه سیاسی خواهد شد. جالب اینکه پیش از آغاز مناظره شنیده می‌شد محمدباقر قالیباف می‌خواهد صفحه‌ای از مدرک دکترای روحانی که مدعی است آن را از دانشگاه معتبر بین‌المللی آورده، به استودیو بیاورد و از روحانی بخواهد آن را به انگلیسی بخواند!

پایان حاشیه های انتخاباتی / فینال مناظره‌ها برگزار شد و همه چیز به مردم بستگی دارد

مناظره نهایی تعیین‌کننده است. شاید این گمانه قوی باعث شد تا نامزدها هرچه در توان دارند، برای این مناظره بگذارند. بازهم شاهد تک‌وپاتک‌های قالیباف و جهانگیری بودیم. قالیباف رسماً جهانگیری را جزء 4درصدی‌ها و «نجومی‌بگیر» خطاب کرد. در عوض جهانگیری هم خطاب به قالیباف گفت: «در سال 91 وقتی مردم در تحریم بودند، شما در برج میلاد بستنی 400 هزارتومانی سرو می‌کردید. نگذارید بگویم چه کسانی طرفدار 4درصدی‌ها هستند!»

میرسلیم از قالیباف خواست تا درباره اقتصاد صحبت کند؛ اما حتی هشدار و توصیه میرسلیم هم نتیجه نداد. جهانگیری که این بار تصمیم گرفته بود کمتر از روی کاغذ بیانیه بخواند(!) خطاب به سیدابراهیم رئیسی گفت:‌ «کاندیداهایی که امروز به صحنه آمده‌اند باید برنامه‌هایی را ارائه بدهند؛ درحالی‌که ما هنوز چیزی ندیده‌ایم. آقای رئیسی که امروز درصحنه حاضرشده‌اند ابتدا گفتند هنوز تصمیم نگرفته‌اند و می‌خواهند در خدمت امام‌رضا(ع) باشند و بعد هم وارد صحنه انتخابات شده‌اند و جزوه‌ای را در یکی از مناظره‌ها نشان دادند و گفتند این برنامه من است؛ درحالی‌که ما هنوز چیزی به نام برنامه ندیده‌ایم.» رئیسی هم‌بار دیگر پیشنهاد خود مبنی بر برگزاری مناظره بین رئیس دولت فعلی و قبلی را تکرار کرد تا شاید روحانی دست از سر احمدی‌نژاد بردارد! روحانی در واکنش به سخنان رئیسی که عملکرد دولت او در زمینه صادرات غیرنفتی را به چالش کشید و او را به «آمارسازی» در این زمینه متهم کرد، لبخند زد و هنگامی‌که نوبت به پاسخ‌گویی رسید، در واکنش به پیشنهاد رئیسی گفت: «بهتر است با خود آقای رئیسی مناظره کنیم؛ چون همه افراد دولت قبلی درحال‌حاضر در ستاد ایشان مشغول هستند!»

پایان حاشیه های انتخاباتی / فینال مناظره‌ها برگزار شد و همه چیز به مردم بستگی دارد

روحانی آرام بود و حرفی از گازانبر نزد؛ درعوض برای اولین بار بحث حضور رئیسی در قوه قضائیه را مطرح کرد. جهانگیری نشان داد آماده کناررفتن می‌شود و دیگر نمی‌خواهد ستاره باشد. قالیباف عصبانی‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسید و انتحاری وارد میدان شده بود و برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند این موضوع درنهایت به‌ضررش تمام خواهد شد. میرسلیم ستاره مناظره قبلی نبود و هاشمی‌طبا هم با همان آرامش همیشگی به کار خود ادامه داد. «دولت گذشته» هم همچنان نقشی پررنگ و جایگاهی ثابت در میان سخنان روحانی و جهانگیری داشت و جای «احمدی‌نژاد» خالی‌تر از همیشه به‌نظر می‌آمد. شاید اگر رئیس دولت گذشته در مناظره‌ها وجود داشت، هیچ‌کس جز خودش «ستاره» نمی‌شد! فقط او بود که می‌توانست کاغذ مقابل دوربین بگیرد و «بگم بگم» راه بیندازد و آن‌قدر غیرقابل‌پیش‌بینی رفتار کند که حتی نزدیک‌ترین اطرافیانش هم شوکه شوند! امثال رئیسی به تعبیر ابطحی، نجیب‌تر از آن هستند که پرده‌دری کنند و قالیباف هم هرچند تلاش کرد مثل احمدی‌نژاد باشد، اما شاید نمی‌داند احمدی‌نژاد فقط یکی بود، یکی که خیلی‌ها دعا می‌کنند دیگر هیچ‌وقت برنگردد: نه خودش و نه مشابهانش!

پایان حاشیه های انتخاباتی / فینال مناظره‌ها برگزار شد و همه چیز به مردم بستگی دارد

پایان حاشیه های انتخاباتی / فینال مناظره‌ها برگزار شد و همه چیز به مردم بستگی دارد

نویسنده : اوا صدر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا