بحث هفته

همه نامزد شده اند / فستیوال ثبت نام ریاست جمهوری

همه نامزد شده اند / فستیوال ثبت نام ریاست جمهوری

همه نامزد شده اند / فستیوال ثبت نام ریاست جمهوری

فستیوال ثبت‌نام تمام شد! پس از اعلام تائیدصلاحیت‌ها، کاندیداها از هشتم تا 28 اردیبهشت فرصت بیست‌روزه‌ای برای تبلیغات دارند. روز گذشته عباس کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد که صلاحیت‌ بسیاری از داوطلبان ریاست‌جمهوری احراز نمی‌شود. وی با اشاره به شور و اشتیاق بیش‌ازاندازه شهروندان عادی برای انجام تکلیف، گفت: «فکر نکنیم که اینجا جشنواره ثبت‌نام است. به‌هرحال پست ریاست‌جمهوری طبق قانون اساسی مقام دوم کشور است و نیازمند سوابق مدیریتی بالاست.» هرچند شورای نگهبان تا روز گذشته آمار دقیقی از ثبت‌نام‌ها اعلام نکرد، اما هر یک از این افراد با انگیزه‌های مختلف وارد این میدان شده‌اند. برخی‌ها رسماً از انگیزه خود پرده برداشته‌اند و برخی‌ها انگیزه‌هایی مبهم و ناشناخته دارند. در این میان و در بین هجم وسیعی از کاندیداهایی که قطعاً ردصلاحیت می‌شوند، تعدادی از چهره‌های شناخته‌شده نیز حضور دارند؛ یک دسته نامزدهای اصلی هستند که با حمایت گروه‌های سیاسی و شناسنامه‌دار کشور وارد میدان شده‌اند و تعدادی از چهره‌ها نیز جوان و تا حدودی شناخته‌نشده هستند. در دوره قبلی انتخابات، «محمد غرضی» پدیده بود، پدیده‌ای که با حضور ناگهانی و تائیدصلاحیت خبرسازش، به‌اندازه تمام سال‌هایی که به‌گفته خودش در نظام خدمت کرده بود، مطرح و مشهور شد. این بار اما «پدیده» نداشتیم. در عوض، پدیده دورقبلی، بازهم آمد. غرضی که در دور قبلی، تائیدصلاحیتش را امری «خدایی» دانسته و گفته بود خداراشکر می‌کند که جزو کسانی قرار نگرفته که آبرویش برود، این بار هم به میدان آمد تا به مناظرات انتخاباتی که در پیش است، شور و حالی دوصدچندان ببخشد! بار قبلی مدعی شد 55 میلیون رأی دارد، اما درنهایت با کسب کمتر از پانصد هزار رأی در نتایج انتخابات نفر آخر شد. دور قبلی کلیدواژه سخنانش «تورم» بود و می‌گفت دولت باید دستش را از جیب مردم بیرون بکشد. این بار اما با شعار «حمله به بیکاری» همراه با همسرش راهی ستاد انتخابات شد و ثبت‌نام کرد.

همه نامزد شده اند / فستیوال ثبت نام ریاست جمهوری

***

برای رسیدن به هدف، هر کاری می‌کند؛ حتی اگر لازم باشد مثلث سه‌نفره احمدی‌نژاد، مشایی، بقایی، دست روی پرونده نیمه‌خاموش «قتل‌های زنجیره‌ای» بگذارند و خاطرات تلخ را یادآور شوند. لابد دلخوش است که می‌تواند آرای خاکستری را از این طریق جذب کرده و رأی اصلاح‌طلبان را به سبد خود بریزد! وقتی معاون سابقاً بازداشت‌شده احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم، اعلام نامزدی در انتخابات کرد، هیچ‌کس او را جدی نگرفت؛ اما حمید بقایی با تمام توان به میدان آمد و در این راه، حمایت‌های احمدی‌نژاد را ‌همراه خود دارد. رئیس‌جمهور سابق که گفته بود نه کاندیدا می‌شود و نه از هیچ کاندیدایی حمایت می‌کند، دست‌آخر از تمام حرف‌های خود برگشت و نه‌تنها از بقایی حمایت کرد که خودش هم در میان تعجب خبرنگاران و عکاسان ثبت‌نام کرد! از شعارهای جدید رئیس‌جمهور سابق خبری نداریم و اینکه آیا تا آخر درصحنه می‌ماند یا نه؛ بقایی اما از روز اول اعلام کاندیداتوری نشان داد که از دادن وعده‌های عجیب‌وغریب هیچ ابایی ندارد. او اعلام کرده است که اگر رئیس‌جمهور شود 250 هزار تومان یارانه نقدی به هر ایرانی می‌پردازد، طرحی که به‌گفته اقتصاددانان اجرای آن غیرممکن است. بقایی همچنین از مردم درخواست کرده است کارت‌های سوخت خود را دور نیندازند؛ چراکه در دولت آینده به دردشان می‌خورد! الحق‌والانصاف شاگرد خوبی برای احمدی‌نژاد بوده و مثل رئیس‌اش تبحر خاصی در دادن وعده‌های عجیب اقتصادی و زیرسوال‌بردن سایرین دارد. اینکه با وجود سابقه هشت ماه زندان و با وجود پرونده بازکیفری، چطور و به چه دلیل کاندیدا شده آن‌هم وقتی می‌داند به‌احتمال‌زیاد ردصلاحیت خواهد شد، مشخص نیست. شاید تنها آمده تا احمدی‌نژاد فراموش نشود. فعالیت تیم رسانه‌ای بقایی در این مدت فوق‌العاده بوده است.

همه نامزد شده اند / فستیوال ثبت نام ریاست جمهوری

***

پس از ثبت‌نام احمدی‌نژاد، محمدرضا زائری از منبری‌های معروف تهران در اینستاگرام خود خاطره‌ای از مرحوم آقامجتبی تهرانی در مخالفت با احمدی‌نژاد تعریف کرد و مدعی شد آقامجتبی تهرانی رئیس‌جمهور سابق را «فتنه» می‌دانسته و حاضر به دیدار با او نبوده است. یک روز بعد، «مهدی کلهر»، فرزند میرزا عبدالعلی تهرانی و برادر آقا مرتضی تهرانی و آقا مجتبی تهرانی که مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد هم بود، اعلام کاندیداتوری کرد! کلهر همانی است که ادعا کرده در سال ۱۳۸۴ به‌دلیل اختلاف بر سر حمایت از احمدی‌نژاد از همسرش جدا شده است و البته همسرش این ادعا را از بیخ و بن تکذیب کرد. از سایر ادعاهای عجیب‌وغریب کلهر می‌توان به مصاحبه او با خبرگزاری مهر اشاره کرد که در آن مصاحبه، ندا آقاسلطان را «دختر ساده‌ای دانست که خود را جلوی دوربین به مردن زد و سپس در آمبولانس به‌دست پزشک فراری به انگلیس (آرش حجازی) کشته شد». او همچنین ادعا کرد: «به معنای اسم ندا آقاسلطان توجه کنید. ترجمه اسمش به انگلیسی می‌شود فریاد آقای شاه. یعنی این مملکت باسابقه ۳۰ سال جمهوری اسلامی به‌جایی نرسید و باید آقای رضا پهلوی برگردد!!»

***

جوان 37ساله‌ای که سرپرستی بسیج دانشجویی را بر عهده داشت و در دولت احمدی‌نژاد پله‌ها را ده تا یکی بالا رفت، از دیگر نامزدهایی است که اعلام کاندیداتوری‌اش خیلی‌ها را شوکه کرد، کسی که در 27سالگی مدیرعامل پارس‌خودرو و ده ماه پس‌ازآن مدیر سایپا شد و بااین‌حال در جواب تمامی انتقادات درباره استفاده از رانت‌های سیاسی گفت که اگر قرار به استفاده از رانت بود، از رانت پدر شهیدش استفاده می‌کرد. او در لیست نهایی جمنا جزء پنج نفر نهایی بود و این موضوع هم خیلی‌ها را متعجب کرد. رأی او در جمنا از برخی چهره‌های شناخته‌شده بیشتر بود! مدیرمسئول روزنامه «وطن امروز» است که گاهی «کیهان» را در حمله به دولت و سیاست‌های روحانی روسفید می‌کند! در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود: «قرارمان این بود که از خودمان بگذریم و به مردم برسیم تا از این راه به خدا برسیم.» بااین‌حال به‌نظر می‌رسد مردم روی خوشی نسبت به «احساس‌تکلیف‌کردن» بذرپاش نشان نداده‌اند و مصداق این ادعا، ناکامی وی دررسیدن به بهارستان در انتخابات اسفندماه گذشته است. حالا هم بعید است شانسی برای ریاست‌جمهوری داشته باشد و در بهترین حالت، حضور او ضربه‌گیر و محافظ کاندیدای اصلی یعنی «ابراهیم رئیسی» خواهد بود.

همه نامزد شده اند / فستیوال ثبت نام ریاست جمهوری

***

«محسن غرویان» با انتقادهای تندوتیزش از رئیس دولت قبلی و حمایت‌های بی‌نظیرش از دولت فعلی بیش‌ازپیش شناخته شد. مصاحبه افشاگرانه‌اش درباره موسسه پژوهشی امام‌خمینی و ادعایی که درباره اتاق تفتیش عقاید در این موسسه که تحت نظر آیت‌الله مصباح اداره می‌شود، بیان کرد، بسیار خبرساز شد. غرویان هم از آن دست کاندیداهایی است که احتمالاً ردصلاحیت خواهد شد؛ اما به‌هرحال حضور کسی که روزی از مریدان مصباح بود و امروز به یکی از سرسخت‌ترین منتقدان او تبدیل‌شده و خود را شیفته هاشمی نشان می‌دهد، از دیگر اتفاقات جالب پنج روز ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری دور دوازدهم به‌شمار می‌آید.

همه نامزد شده اند / فستیوال ثبت نام ریاست جمهوری

همه نامزد شده اند / فستیوال ثبت نام ریاست جمهوری

نویسنده : سمیه یوسقیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا