خانواده

نکاتی درباره درمان لکنت زبان در کودکان

 

کودکیک گفتار درمان معتقد است: حدود 10 درصد کودکان در سنین قبل از دبستان و بین 2 تا 6 سالگی به لکنت زبان مبتلا هستند.فریبا مجیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با بیان این‌که لکنت زبان زمانی پدید می‌آید که در جریان طبیعی گفتار وقفه‌ای ناگهانی و غیر طبیعی ایجاد‌ شود، اظهار کرد: در صورتی که کودک لکنت زبان خود را به عنوان یک اختلال بپذیرد فرآیند درمان سریعتر صورت می‌گیرد.

وی، اختلالات گفتاری را شامل لکنت زبان، صداهای گفتاری، زبانی، اختلالات صوتی و اختلالات اکتسابی زبان دانست و افزود: اگر علت ایجاد لکنت در کودکان شناخته شود درمان بهتری صورت می‌گیرد زیرا در برخی موارد ترس، علت لکنت زبان کودکان بوده و در برخی موارد نیز بیماری‌های نورولوژی و روانی عامل لکنت زبان شناخته شده است.

این متخصص گفتار درمانی با بیان اینکه نگرانی والدین و تلاش آنها در جهت رفع لکنت زبان موجب ایجاد حساسیت و نگرانی کودک می‌شود، ادامه داد: در صورتی که کودک نسبت به مشکل گفتاریش حساس شود، مشکلات او در صحبت کردن تشدید خواهد شد.

مجیری به آمار کودکان مبتلا به لکنت زبان در اصفهان اشاره کرد و افزود: مطالعات جدیدی در زمینه شیوع لکنت در استان صورت نگرفته است، اما به طور کلی حدود 10 درصد کودکان در سنین قبل از دبستان به لکنت زبان مبتلا هستند.

وی با بیان این‌که بروز رفتارهای اجتنابی در کودک به علت لکنت زبان است، تصریح کرد: اگر کودک در معرض تمسخر همسن و سالان خود قرار گیرد، حرف نمی‌زند و این عاملی برای تشدید لکنت زبان می‌شود.

این متخصص گفتار درمانی با بیان این‌که نباید کودک دچار استرس شود، خاطرنشان کرد: استرس موجب می‌شود تا کودک اختلال گفتاری خود را همچنان پنهان کند و حرف نزند.

مجیری به روش‌های مختلف درمان لکنت در کودکان اشاره کرد و گفت: ایجاد هماهنگی میان گفتار و تنفس، افزایش مهارت واژه یابی کودک، کاهش اضطراب و به دنبال آن افزایش اعتماد به نفس از جمله راهکارهای درمان است که توسط گفتار درمانگر صورت می‌گیرد.

وی، سن بروز لکنت زبان در کودکان را 2 سالگی دانست و اضافه کرد: وقتی کودک به زبان مادری احاطه پیدا کرد این اختلال مشاهده می‌شود، اما شایع ترین سن 2 تا 6 سالگی است.

این متخصص گفتار درمانی، هم‌چنین بهترین سن برای شروع گفتار درمانی را 2 تا پنج سالگی دانست و خاطر نشان کرد: والدین با مشاهده اختلال در گفتار کودکان خود می‌توانند به مراکز خصوصی و دولتی گفتار درمانی مراجعه کنند.

وی در خصوص استفاده از آرام بخش‌ها برای درمان لکنت زبان، گفت: متاسفانه بیشتر مراجعین تمایل بسیاری به مصرف آرام بخش‌ها دارند و از روان پزشکان خواستار تجویز دارو می‌شود، اما استفاده از آرام بخش‌ها اگر چه در درمان بزرگسالان مفید بوده، اما در کودکان معمولا موثر نیست و کمک چندانی در روند درمان کودک نخواهد داشت.

 

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا